Häst som ser ut såhär i hullet/muskler

S

Sorba_

Okej, en ritad häst men har ingen bild.

Hästen är alltså helt insjunken i halsen och har en grop framför manken (lågt ansatt hals) men är dessuto tunn runt manke/rygg och har en kalaskula till mage (som kom efter att vi började ge krafft protein)

Vad göra? Vad fattas? Proteinbrist ändå?

extrir.jpg

Sv: Häst som ser ut såhär i hullet/muskler

Kanske ska tillägga att hästen är en dressyrhäst som tävlas medelsvår dressyr, inte ihopdragen på något vis och går med bra bärighet...

sånna blir dom om dom inte arbetar i rätt form.
då får dom inga muskler där hur mycket bra mat dom än får..
de är en dressyrhäst där jag står som med ser ut så och den har jättefina gångarter och alltihop men ser väldigt omusklad ut, kiropraktorn va ute och sa att hästen har svårt att arbeta rätt och lyfta upp ryggen, men de ska dom försöka ordna med mycket backträning osv.

min pålle som stog i 5 månader tappade dom musklerna men va endå rund och fin över resten av kroppen.

Senast ändrad av en moderator:

... Om det är för att den är omusklad i ryggen och runt manken, prova tömkörning ! Det är jättebra för din häst !

Jobbar inte i korrekt form är min gissning. Annars hade musklerna kommit även på dessa ställen. Slapp underlinje skvallrar också om fel form i min värld.

Felete torde vara en ryttare som rider för dåligt.
Hålet framför manken kommer av att hästen inte bär sig, kalaskula betyder slappa magmuskler som betyder att hästen inte bär sig.
Tunn manke rygg betyder (förutom den självklara proteinbristen) att hästen inte bär sig.
Kort sagt, byt tränare :D och ge den lucern.

Jobbar inte i korrekt form är min gissning. Annars hade musklerna kommit även på dessa ställen. Slapp underlinje skvallrar också om fel form i min värld.

Slapp underlinje har den inte, är ganska överbyggd och har svårt att komma upp med ryggen men korrekt form jobbar den då i iaf.
Rids av beridare samt tränas för A-tränare.

Ja pga att det är lättupptagligt protein. Krafft Proteinprodukter brukar inte hästar må så bra på.

Må bra? På vilket sätt?

Hur mycket krafft protein kan man ge innan det blir skadligt? :)

Ja pga att det är lättupptagligt protein. Krafft Proteinprodukter brukar inte hästar må så bra på.

Vad grundar du det på?
Jag är definitivt inte någon anhängare av Kraffts produkter men har gett av deras proteinkoncentrat (minns ej det exakta namnet) ett par tre år till mina stora hästar. De mådde bra av det och det gav resultat, Efter att ha gått med här och läst en del om foder har jag övergått till lusern i stället eftersom jag tror att det är bättre. Men därifrån till att de skulle må dåligt av Kraffts produkter är steget långt i alla fall för mig.

om hästen arbetar i rätt form så är antagligen sadeln för trång då eftersom inga muskler dyker upp runt manken.

att hästen rids av en bra ryttare behöver tyvärr inte betyda att hästen arbetas rätt, som den dressyrhästen där jag står..den tränas av en bra ryttare och bra tränare men den arbetar inte i rätt form endå, ingen överlinje alls..däremot har den fint steg och ser endå trevlig ut när den rids..de är helt enkelt svårt att se att den släpper ryggen.

och har den inga magmuskler så blir dom bukiga och hängiga, men dom kan ha bra magmuskler även om dom har lite mage och då försvinner oftast magen när den rids och ses bara i vilotillstånd.

Sadel är inte för trång, inte på långa vägar. Däremot skulle den kunna vara för sväng/ för rak då den ligger lite i framvikt?

Precis, magen är bara rund i vilotillstånd, vid ridning eller longering finns det ingen "mage".

men de är de att de är ridmuskler som kommer när man rider hästen i rätt form när den arbetar med ryggen och får en bra överlinje, dom kan man inte fodra upp dom musklerna, dom kommer genom bra ridning och bra sadel som ligger bra och inte klämmer och knör undan musklerna.

har dom proteinbrist så syns de oftast på att dom är väldigt bukiga och kantiga, är de bara de att den är tunn runt manke/rygg/hals så är de ridningen de är fel på eller utrustningen.

Sadeln ligger inte och klämmer undan musklerna.

då är de ryttarfel idåfall, för dom musklerna kommer när hästen arbetar rätt, de är inga muskler hästen får som tex rumpmusklerna som dom får genom bra foder och bra hagvistelse, då blir dom runda o fina över ryggen och rumpan men manken blir dom inte runda och musklade genom bra foder..de kommer genom bra ridning.

sadeln kanske passar men man sadlar för långt fram kanske?

Senast ändrad av en moderator:

Kan det vara så att de musklerna är "förtvinade"?
Mitt sto hade muskler som kändes som hopklibbade spaghetti och efter massage och tillskott på E o B-vitamin, protein, tömkörning, klättring mm, så har de musklerna kommit fint tillbaka.
Känn igen musklerna ordentligt, dra mjukt med fingerspetsarna "mot" riktningen på muskelknippena, känn om det verkar smidigt, eller om det verkar mysko.
Ska tillägga att jag bytte sadel, kollade tänderna hade ut et o vet mm...

Liknande trådar

Hästvård Har min häst ute på foder,han åkte dit i början på Juni och var tunn då efter att ha varit på utbildning Mars och April där han i...
2
Svar
21
· Visningar
3 969
Senast: Centaur
·
Foder & Strö Jag har läst runt överallt på internet att är de bukiga har de protienbrist. Jaha, okej, min arab är bukig och har alltid varit det i...
Svar
3
· Visningar
1 983
Senast: mily
·
Ridning Har en äldre gammal travare som jag har som ridhäst , han är en stor herre på ca 170 i mkh . Han har väldigt hög och smal manke. Jag...
Svar
6
· Visningar
2 348
Senast: Totola
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 029
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar