Häst som ser ut såhär i hullet/muskler

Sv: Häst som ser ut såhär i hullet/muskler

Kollad av ET/massör, inga spänningar och liksidig.

Kan du fixa fram bild på den igentliga hästen?Det är omöjligt att säga vad som felas utan att ha sett hästen i fråga.

Ska fixa så fort jag har möjlighet att ta kort på hästen utomhus i solljus (blixträdd). Men som sagt, det är inte min häst (än) så jag kan tyvärr inte bara åka till stallet och knäppa kort :(

Ja pga att det är lättupptagligt protein. Krafft Proteinprodukter brukar inte hästar må så bra på.

Hur många hästar har du mött som mått bra av deras mat då? En j'****la massa skulle jag tro. Släng inte ur dig en massa skit som du inte har koll på.
Om dina hästar inte mår bra , säg det då.

Sadel är inte för trång, inte på långa vägar. Däremot skulle den kunna vara för sväng/ för rak då den ligger lite i framvikt?

ligger den i framvikt så är den för vid o en för vid sadel trycker oxå undan musklerna....

Rent krasst fysiologiskt: saknas muskler vid lansmärket kan inte formen vara korrekt, hästen jobbar inte korrekt om inte överlinjens muskler är utvecklade. Så enkelt är det.

Om det sedan beror på att muskeln är skadad eller ridningen otillräcklig, det är en annan fråga.

MEN om viktiga muskler saknas, saknas också en korrekt form. Det är faktiskt inte svårare än så.

Så där såg min ut i måndags och det beror just nu på en för låg proteingiva (proteinsvagt hösilage) och konvalescens (3 månader). Nu har han fått en ökad giva protein via lucern och skall sakta jobbas igång. Han har fått lucern i tio dagar samt fått gå i vanlig hage i 5 dagar och han ser redan mycket bättre ut!

En häst som tränas på den nivån du beskriver borde inte se ut som min om allting stämde, tycker jag nog. Min häst hade som växande unghäst ett proteinbehov som låg nästan 50% över den uträknade foderstaten, först då såg han ut som en häst "ska" göra. Han är idag 7 år och har fortfarande ett lite högre proteinbehov än normalhästen, även när han inte tränas. Det är ju allmänt känt bland kroppsbyggare att kroppen behöver rejält med protein för att bygga muskler, kanske hästen i exemplet ligger över foderstaten i behov? Annars kan det som sagt bero på ryttarfel, utrustningsfel eller fysiskt tillkortakommande av någon orsak.

men hästen kan väl endå inte få ridmuskler bara för att den har bra med protein?

vad jag fatta de som så är hästen fin i kroppen bortsett från muskelfattig manke/rygg.

är de proteinbrist så blir dom ju oftast kantiga över kors/länd och väldigt bukiga..

men lansmärket innan manken och groparna där sadeln ligger de är muskler dom får av bra ridning med bra överlinje.

min häst som stog i 5 månader tappade musklerna vid manken, inga gropar direkt nånstans men muskelfattig manke fick han ju.

men hästen kan väl endå inte få ridmuskler bara för att den har bra med protein?

Mja, jag ser det lite tvärtom i det här fallet - finns det inte tillräckligt med protein så kan heller inga muskler byggas, oavsett hur mycket man tränar muskeln. Det beror ju på exteriören (skadad muskel?) och hur känslig individen är också förstås, men har de tillräckligt med utevistelse i bra terräng (min går på lösdrift) samt en foderstat som passar individen så behövs inte mycket för att rätt muskler ska sätta sig på plats.

När jag kommit igång med lite arbete (2-3 ggr/vecka med tömkörning och skogspromenader) räknar jag med att han kommer vara i ganska bra muskelform på en månad. Min häst är nu insjunken där ovanför manken (är det det som är lansmärket) men han var det inte innan konvalescensen och han ser som sagt mycket bättre ut redan nu efter bara tio dagar, utan arbete, bara med utevistelse dygnet runt och ökad proteingiva.

Det är givetvis svårt att svara på TS fråga utan att ha sett hästen IRL eller hur den jobbas, men i TS fall hade jag nog provat öka proteinet en aning (sakta, stegvis) medan jag provade på alternativa träningsmetoder. Minns inte vad TS sade, men jag hade kört på med tömkörning i skogen, eftersom det är min paradgren hahaha, och jobb på töm över bommar och cavaletti.

Senast ändrad:

ett väldigt utvecklat landsmärke kan bero på låsning i slutet av halsryggraden eller början på bröstryggen har jag hört någon stans vilket då borde kunna påverka ryggen i övrigt med

Det låter ju logiskt. Har du någon bild på muskler och skelett gällande de områdena?

jo de är klart de måste finnas protein men om hästen har bra med muskler över kors och länd och resten men de fattas vid lansmärket/manken då är de ju ridningen eller nåt annat som gör att hästen inte kan arbeta och få muskler över överlinjen..

min häst har ju med sett bra ut och relativt bra med muskler..eller åtminstonde inte gropar vid manken under hela konvalicenten men inte vid lansmärket..men de ser redan bättre ut och han har bara vart igång regelbundet i någon månad eller lite mer och halsen och de börjar komma tillbaka..även om de kommer ta tid.

Senast ändrad av en moderator:

nejdå en häst kan se jättefin ut i hela kroppen utan att ridas eller tränas öht. min gammelman på 27 år är kanonfin och bred över båda manke, ryg och kors. detta tack vare proteinrik foderstat.

tror ffa att det är pga proteinbrist som ts häst ser ut så. men det kan ju vara så att den har låsningar, dålig sadel, dålig ryttare etc också. men rätt ridningen är ingen förutsättning för att den ska få ett fint mankparti. men det kanske är så att dålig ridning skapar muskler på fel ställen sas.

just det här med markerad lansmärke har jag oftast sett på hästar som rids i en högre och kortare form än vad dom egt orkar med. då blir det håligt strax framför manken.

sen ang. krafft protein- vad är det egt i det?? det kanske är en massa skit som hästar i vanliga fall aldrig skulle ätit och därför kan dom inte tillgodogöra sig det?
jag föredrar helt klart lusern, naturligare än så blir det inte..

Det låter ju logiskt. Har du någon bild på muskler och skelett gällande de områdena?

nej det har jag inte men ngn annan kanske har? till ts! du skriver att en et har gått igenom hästen, det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att det inte skulle kunna vara låsning där, har för mig att jag läst i rikke schults bok att det är svårt att diagnostisera problemen där men att det förekommer en hel del eller nått i den stilen

kanske beror på om hästen har högt eller lågt ansatt hals om lansmärket syns tydligt eller inte?

vet ju många hästar som har högt ansatt hals som inte direkt haft nåt lansmärke även om dom inte går samtidigt som ja sett hästar med lågt ansatt hals som kräver en bra överlinje för att lansmärket inte ska synas.

min pålle hade ju med som sagt relativt musklad manke av att bara gå i hagen men fick endå detta lansmärke..även om resten av rygg/länd/kors va bra musklat.

det vet jag inte.. men min är av ponny-typ trots sina 164 cm och med korta ben och kraftig hals. så särskilt högt ansatt är den nog inte. :p helt vanlig skulle jag säga.

men har hästen väldigt lågt ansatt hals kan det nog bli så...

äsch..de där med lansmärket förvirrar mej nu ju..
men de är vad jag alltid hört iallafall..att de försvinner med bra ridning.
min har ju inte heller lågt ansatt hals..väldigt normal..men endå syns lansmärket när han tappat dom musklerna, men är borta när han är igång.

annars ser man ju sällan ponnysar eller kraftiga hästar med de heller..aja..vet inte..kanske har med om dom har stor och utmärkande manke att göra också..?

på denna länken här står de med om lansmärket..sökte lite o överallt står de så.
får man länka tro?
http://www.horseandhuman.com/artiklar/hur_bygger_hasten_ryggmuskler.aspx

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Har min häst ute på foder,han åkte dit i början på Juni och var tunn då efter att ha varit på utbildning Mars och April där han i...
2
Svar
21
· Visningar
3 969
Senast: Centaur
·
Foder & Strö Jag har läst runt överallt på internet att är de bukiga har de protienbrist. Jaha, okej, min arab är bukig och har alltid varit det i...
Svar
3
· Visningar
1 983
Senast: mily
·
Ridning Har en äldre gammal travare som jag har som ridhäst , han är en stor herre på ca 170 i mkh . Han har väldigt hög och smal manke. Jag...
Svar
6
· Visningar
2 348
Senast: Totola
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 029
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar