Häst som ser ut såhär i hullet/muskler

Sv: Häst som ser ut såhär i hullet/muskler

äsch..de där med lansmärket förvirrar mej nu ju..
men de är vad jag alltid hört iallafall..att de försvinner med bra ridning.
På bruksprovet har jag för mig det var, så kommenterades en hingst att den hade så tydligt lansmärke, att det inte var så vanligt längre. Och den hästen var välmusklad, det var mer mankens utformning.

Att hästen är tunn framför manken är inte lansmärke.

Nja.. där manken slutar och halsen börjar.Är det där en bit som är konkav så är det ett lansmärke.
ordet kommer av att förr hängde man lansen just där framför manken.Och som jag fått lära mig..är överlinjen bruten just där kallas det för att hästen har ett lansmärke.

vad menar du är lansmärket om de inte är de att manken är tunn?
för på 2 hästar nu har jag sett de försvinna efter att hästarna kommit i form igen.

vad är de idåfall som hänt när hästarna tappat "ridmusklerna" och de lansmärket kommit fram igen? och sen försvinner ju bättre överlinje hästen får?

kan tänka mej att de inte är så vanligt längre att man ser de för hästarna kanske rids bättre nu och då gör att man inte ofta ser lansmärket längre.
men de är klart ifall hästen har extremt stor/hög manke med lågt ansatt hals så kanske de är svårt att få bort lansmärket.

Senast ändrad av en moderator:

Mitt fbl har lansmärke som syns ibland och det har alltid hängt ihop med en lägre halt av protein.
Dvs. när "gropen" börjar anas så är det dags att ge mer protein och detta är det första tecknet på proteinbrist på min häst.
Om inget görs så följer även resten av överlinjen med och tunnas ur.
Har inte sett något sammanhang med ridning/avställd/kondition etc. utan det kan komma lite efter tillgång på protein. (tex i slutet av betessäsongen etc.).

Kallblodstravaren kan jag inte ens ana att han ens skulle kunna få en grop framför manken, den hästen rids inte alls just nu utan bara "hjärngympas" och får bra mat och utevistelse i mängder.

men då är de ju proteinbrist eftersom resten av musklerna också försvinner.

men jag menar mer när alla andra muskler finns, när rygg/länd/kors är bra musklade men lansmärket endå syns..
då är de ju inte proteinbrist? alltså om hästen faktiskt får tillräckligt med proteiner och bra mat.

men i ditt fall så faller ju resten av hästen också ur och inte bara lansmärket..kanske bara de att den tappar musklerna där först?
min häst tappade också dom musklerna först när han skadade sej, däremot så behöll han resten av musklerna över ryggen o så.

och vissa raser syns de ju knapt alls på..som många ponnysar eller grova hästar som kallblod..dom har ju sällan nåt sånt lansmärke.

Men njäe, han tappar inte hela överlinjen samtidigt.
Han är alltså bra musklad över rumpan och ryggen samtidigt som det börjar anas framför manken.

Om man då höjer proteinet aningen för lite så ser han "lika" ut dvs. det försvinner inte muskler på fler ställen men lansmärket syns/anas. Ger jag då ytterligare lite till så försvinner det igen.

Dvs. en foderstat som är aningen för knapp (eller med högre energi/lägre kvot) än den han behöver kan göra att man anar lansmärket en längre tid.

inte samtidigt..min häst som stått skadad i 5 månader tappade bara vid lansmärket och lite hals..resten av rygg och allt va fint musklad.
nu har min häst vart igång ett tag och hals och manke börjar redan ändra på sej efter att han börjar arbeta med överlinjen igen.

men nånstans måste ju hästen börja tappa..de är väl sällan allt försvinner på en o samma gång och just vid manken så syns de ganska så tydligt om hästen tappar.

jag förutsätter att hästen har bra foderstat med bra med proteiner, de är när den har de och lansmärket endå syns trots att hästen rids och är igång.
och vad ja förstod de i TS fall så har hästen bra med mat och proteiner men lansmärket synd endå.
de är ju klart hästen tappar om den inte får tillräckligt med proteiner o mat.

Ej min häst, dock blivande. Lucern? För vad? Proteinet?

Oj, svårt att spekulera i vad den behöver och inte lixom:smirk:
Men tunn + kalaskula e ju ofta tecken på för lite protein...(Lucern e proteinrikt, soja oxå)
Men har den gått fel, inte arbetat rätt som många antyder kan det ju bli mkt jobb att få den att röra sig rätt....?:angel:

vad menar du är lansmärket om de inte är de att manken är tunn?
för på 2 hästar nu har jag sett de försvinna efter att hästarna kommit i form igen.

vad är de idåfall som hänt när hästarna tappat "ridmusklerna" och de lansmärket kommit fram igen? och sen försvinner ju bättre överlinje hästen får?

kan tänka mej att de inte är så vanligt längre att man ser de för hästarna kanske rids bättre nu och då gör att man inte ofta ser lansmärket längre.
men de är klart ifall hästen har extremt stor/hög manke med lågt ansatt hals så kanske de är svårt att få bort lansmärket.
Nej, inte det som exteriört sett är ett "äkta" lansmärke. Att kalla en grop som tillkommer pga felaktig ridning eller utfodring för lansmärke är ju inte samma sak.

Sen att många KALLAR det så är en annan sak.

OK, platsen kallas lansmärke. Men det beror inte alltid på fel ridning eller omuskling att hästen har ett tydligt lansmärke. Det är alltså inte alltid negativt att hästen har ett markerat lansmärke som många här får det att låta.

om hästen har stor eller hög manke med låg halsansättning kan jag förstå att lansmärket inte försvinner helt men mer musklat kan de ju alltid bli men om den inte har de? om den är helt "normal"?

de är ju endå en del av överlinjen som musklar sej efterhand.

Du borde prova rida hästen "lång och låg" som man har som grund i deb Akademiska Ridkonsten, då kommer hästen bygga naturliga muskler och bära sig själv. Du kommer inte behöva "rida" hästen så myckt alltså kämpa när du rider utan ni kommer lära er tillsammans en lägre form som bygger på att hästen ska vara hållbar länge. Jag tycker inte du ska sluta med den klassiska men prova Akademisk ridkonst lite vid sidan om

Du borde prova rida hästen "lång och låg" som man har som grund i deb Akademiska Ridkonsten, då kommer hästen bygga naturliga muskler och bära sig själv. Du kommer inte behöva "rida" hästen så myckt alltså kämpa när du rider utan ni kommer lära er tillsammans en lägre form som bygger på att hästen ska vara hållbar länge. Jag tycker inte du ska sluta med den klassiska men prova Akademisk ridkonst lite vid sidan om

Det har förhoppningsvis hänt lite med hästen sen 2008 då tråden skapades

Kan ju kanske uppdatera tråden lite.
Läste igenom lite och hittade om hästen är "kantig" så har den protein brist.

Min är ganska kantig. Bak på sidorna av rumpan går det inåt och vid magen likaså där revbenen tar slut.
Han spänner dock upp sig vid ridning så det syns ju inte då. Men när han är i "viloläge" så är han väldigt kantig.

Proteintillskott? Vad är bra och vad är inte bra? :D
Eller ni har andra förslag?
Jag rider ut mycket och galopperar i backar. Har dock inga bra riktigs klätterbackar utan bara branta grusvägar.

Liknande trådar

Hästvård Har min häst ute på foder,han åkte dit i början på Juni och var tunn då efter att ha varit på utbildning Mars och April där han i...
2
Svar
21
· Visningar
3 969
Senast: Centaur
·
Foder & Strö Jag har läst runt överallt på internet att är de bukiga har de protienbrist. Jaha, okej, min arab är bukig och har alltid varit det i...
Svar
3
· Visningar
1 983
Senast: mily
·
Ridning Har en äldre gammal travare som jag har som ridhäst , han är en stor herre på ca 170 i mkh . Han har väldigt hög och smal manke. Jag...
Svar
6
· Visningar
2 348
Senast: Totola
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 029
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar