Häst som saktar in innan hinder !

M

MissWonder

Hej!

Min häst kan komma i full galopp mot hindret å just innan hindret så bryter han av till trav.. Så om han ska hålla galoppen måste jag skänkla på heela tiden, så har man inte behövt gjort förr.. hindrena är inte spec höga heller..

något smart tips ? :confused:

Sv: Häst som saktar in innan hinder !

Prova att vända ganska snävt mot hindret så att han inte har så lång tid på sig att tänka att han ska sakta av. Och var på med skänkeln ;)

han kanske har ont någonstans?
kan ju vara så att han vet att det gör ont när han hoppar och saktar därför ner innan hindret..

Jag vet en tjej som har en häst som gör precis likadant som din... Den hästen har problem att hitta avsprångspunkten själv och blir då osäker i galopp, därför saktar han av till trav!

Jag skulle kolla att allting var okej veterinärt och därefter, om beteendet fortfarande finns kvar, diskutera saken med en tränare. Lycka till! :)

Jag vet en tjej som har en häst som gör precis likadant som din... Den hästen har problem att hitta avsprångspunkten själv och blir då osäker i galopp, därför saktar han av till trav!

det är så jag känner med min häst med, att jag tror att det blir fel att hitta avsprångspunkten, för jag tror han saktar av direkt det blir lite fel..

Min häst gjorde exakt så, han hade en megastor hovböld i ena bakhoven. Efter någon vecka blev han halt, då upptäcktes bölden.

Men jag har undersökt benen och hittar inga fel.
Hon värkar liksom bara osäker..

Det är ju inte alltid fel på hästen! Att man själv också tänker åh nu saktar han ned eller åh nu ökar han alltid osv. kan påverka hästens reslutat. Hände ofta för mig förut att avgångspunkten inte bestämdes av mig eller min ponny och då blev hoppet jättefel!!
Jag har lärt mig att se och med känsla veta, och det har blivit mycket bättre!!!
Sen kan det ju vara som ni säger hästen är osäker eller har en osynlig skada. Pröva ta dit veterinär för som man tex gör på besiktningar att de böjer benen för att förutse en hälta.
Eller din tränare borde väl säga något efter hoppningen eller efter ett hopp och be dig att göra om men på ett annat sätt?
Min ponny blir ibland jätteivrig mot hindret då tar jag en snävare sväng så hon inte hinner tänka efter och det blir jättebra!

Har din hästs ben kollats av veterinär? Ledinflamationer brukar kunna yttra sig sådär, och det är inget du själv kan se.

När hästen är genomkollad, och om den är frisk - ta hjälp av en tränare för att försöka få bukt på problemet.

Om hästen är frisk, lägg ut galoppbommar innan hindret så blir det lättare att "komma rätt". Och ha alltid en markbom innan hindret om det är en orutinerad häst. Lycka till:)

Man ska inte hoppa i full galopp.

prova att lösa hoppa? gör h*n lika dant då?

jag skulle kollat igenom hästen så h*n inte har ont eller någe sånt.

prova att lösa hoppa? gör h*n lika dant då?

jag skulle kollat igenom hästen så h*n inte har ont eller någe sånt.

Nej, jag löshoppade han förra veckan, då hoppade han 130 och gjorde allt jätte bra.

enligt veterinären är det inge fel heller :crazy:

Det har säkert blivit ett beteende hos hästen att göra så av ngn anledning.

Har du provat att liksom börja från början? Dvs att galoppera över bara bommar på backen? Och när det fungerar så bara gör ett pyttelitet hinder, lägg en bom på lägsta höjden på ett par "sockerbitar".

Som ryttare VET man ju att man har ett visst problem, man VET att man måste koncentrera sig på att undvika det problemet. Så även om man inte tycker man ändrar sin ridning så gör man det! Inte de riktiga proffsen, men jag kan villigt erkänna att jag "väntar" på problemen, och då känner ju hästen att det är ngt. Och fortsätter som vanligt i det oönskade beteendet.
Alltså, vad händer om ngn annan hoppar hästen? Har du provat det? Kan vara så enkelt att bara ngn annan rider hästen i problemögonblicket kan göra att det försvinner, man har brutit den onda cirkeln.

Lycka till!

Om hästen inte har ont någonstans som du säger tycker jag att du ska använda bommar som hjälp och även att du tex. på en lågsida ställer dig upp i lättsists och har en luftig galopp. När du sedan kommer mot hindret sätter du dig ner i sadeln på så sätt blir det inte lika ostablit för hästen.
Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 964
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 420
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård