Häst som rymmer !!

Ninnie

Trådstartare
Önskar hjälp !
Har en tvåårig connemaravalack som har börjat rymma ur hagen !

Han är ute "hela dagen", går på 15 ha och har hästkompisar.

Han hoppar ur hagen och springer omkring på vägarna. Igår fick han vara i paddocken medan jag mockade och då sprang han rakt igenom trästaketet.

Varför gör han såhär ? Vad ska jag göra ??

Mycket tacksam för råd.
 
Sv: Häst som rymmer !!

Troligtvis har du stängselfel och detta har hästen kännt av. Det brukar i 99% av rymmningsfallena vara så. HAr dou kollat spänningen ??
 
Sv: Häst som rymmer !!

Vad har du för typ av stängsel? Och hur högt är det?

Vad är det för härstamning på din mara?
 
Sv: Häst som rymmer !!

Elstängsel hoppar han över och trästaketet sprang han igenom.

E. Kulan Kavat Ue. Grytåsa Kallemero
 
Sv: Häst som rymmer !!

Jag hade samma problem med min ena unghäst, det enda som hjälpte var att höja elstaketet så han inte kunde hoppa över och se till att det är så bra el som möjligt.
Jobbigast var på vintern när det var svårt att få bra el i staketet.
 
Sv: Häst som rymmer !!

Hade samma problem i våras med en häst som hoppade ur och in i hagen som det behagade honom. Lösningen blev att höja staketet rejält, jag skruvade fast distansisolatorer uppe på stolparna, då blev översta repet ca 180 cm högt, sedan kontrollerade jag spänningen så att det verkligen var kräm i staketet. Nästa steg var att trycka på honom på tråden ordentligt ett par gånger så att han fick ett par rejäla smällar, inte roligt men nödvändigt... Sedan dess har han stannat i hagen och går idag i hage med betydligt lägre staket.
 
Sv: Häst som rymmer !!

Du kan ju prova att andvända en såkallad kogrimma. Dom är av järn, för det är inte alltid hästen känner en stöt när de går emot tråden fast det har skor på sig..Ta på en sådan o ha på några utstickande korta järntrådar. De gör inte illa sig av det även om de skulle klia sig någonstans.
Hade en sådan grimma på en häst jag hade hemma som rymde hela tiden fast vi har bra stöm på tråden.
Han fick sig några rejäla stötar, men efter det så höll han sig inne. För han vågade inte gå ut för då gjorde det ont o det visste han.
 
Sv: Häst som rymmer !!

Igår fick han vara i paddocken medan jag mockade och då sprang han rakt igenom trästaketet.

Oj oj, detta låter jättejobbigt:smirk:

Nu vet ju inte jag hur många trådar du har eller hur högt upp den översta tråden är, likaså staketet, kanske förlågt och kanske inte tillräckligt stabilt....

Vad jag kan förstå på ditt inlägg så går han ensam i hagen, i så fall kanske han saknar en kompis:)

Har du nyligen köpt honom? eller har du haft honom länge och nyligen börjat bete sig på detta vis? ;)
 
Sv: Häst som rymmer !!

Jag personligen tycker att sk kogrimmor är enbart för lata hästägare. Jodå, så tycker jag. I 9 av 10 fall fattar inte hästfolk hur ett elstängsel fungerar. Många tror att det är, stolpar, tråd och plugga in ett aggregat. Frågar man banala saker som tex: spänningen i tråden, villket motstånd i tråden, jordningen osv osv...då vet dom ingenting. Tycker det är dags att hästmänniskor sätter sig in i hur ett elstängsel är uppbyggt. På så vis slipper man i många fall obehagliga överraskningar i form av rymmare.
 
Sv: Häst som rymmer !!

Önskar hjälp !
Har en tvåårig connemaravalack som har börjat rymma ur hagen !

Han är ute "hela dagen", går på 15 ha och har hästkompisar.

Han hoppar ur hagen och springer omkring på vägarna. Igår fick han vara i paddocken medan jag mockade och då sprang han rakt igenom trästaketet.

Varför gör han såhär ? Vad ska jag göra ??

Mycket tacksam för råd.

Det negativa: du måste fixa högre stängsel.
Det positiva: du borde ha en utmärkt hopphäst där (om än kanske inte så försiktig om den springer igenom trästängslet :angel: )
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 082
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp