Häst som rusar mot hinder

S

[Shy]

Jag rider en väldigt trevlig och lättsam häst men när det kommer till hoppningen, hon älskar det!, och vill gärna rusa och vill att det ska gå så fort som möjligt.

Om jag nu ska hoppa ett hinder, diagonalt. Så måste jag alltid göra en hastig volt innan för att inte tappa kontrollen, och nästa sakta av till stillastående galopp och sedan några meter före hindret går det inte att stoppa. Vad ska man göra? Stå på sig mer och bara ''slita tillbka'', det låter grovt, men ni kanske förstår? vad gör man? Fattar galopp precis innan hindret är kanske ett alterntiv? Men om det inte går att sakta av hästen..

Alltså, what to do, med en häst som rusar mot hinder?

Sv: Häst som rusar mot hinder

Man ser till att den är lydig och i en bra arbetsform innan man börjar hoppa...

Nirak

Men om man inte har chans till det innan? En lektionshäst?

Min medryttar häst rusade också fram till hinderna förut. Men nu gör hon inte det lika mycket , kanske är det för att jag har blivit mer ruttinerad som ryttare, men jag har även tränat mycket dressyr med henne och tränat mycket minska och öka tempot. Det har gett resultat så träna mycket på lydnad!

OM det är en lektionshäst på lektion så tycker jag att ridläraren borde tala om vad som skall göras.

testa att trava mot hindret och sitta ner! lita på hästen och se till att få den rak innan hinder! sen när de gått framåt några steg kna du börja lätta i handen 1-2 meter förre hindret, då lär sig hästen att hoppa mer självständigt och avgör själv när den tycker att det passar med ett avsprång! hoppas det är till någon hjälp... :confused:

att hästen tokrusar och inte går att få under kontroll är sällan ett tecken på att den älskar att hoppa. fråga din ridlärare vad du ska göra. alternativt skritta mot hindret och börja trava bara några meter framför. dem lär sig ganska snabbt att dem inte behöver farten för att ta sig över.

Red en prcis likadan. Hon blev helt sprallig bara hon såg en bom, och vi fick öva att skritta över den för hon blev så het. men hon gillar att hoppa, öronen är alltid framåt och hon är alltid så nöjd efteråt. men med lite träning så blev det bättre.

Har du möjlighet att rida h*n mellan lektionerna?
Öva bommar med relaterade avstånd och gör övergångar mellan dem. Först skritt-halt, sen trav-skritt, trav-halt och så galopp-....osv. Lyft sedan upp bommerna till cavalettin/ små hinder.
Gör mycket övergångar mellan och i gångarterna i uppvärmningen så att h*n lyssnar på dig.
Gör en övergång efter varje hinder och fatta ny galopp/travhoppa.
Bli inte fast i handen så att det blir ett segt drag, utan skaka loss henne/ honom från bettet, om h*n biter sig fast. Låt inte h*n bestämma takten, hoppar ni i trav så gör ni det, h*n måste vänta på dig.

vad säjer din ridlärare åt dig när h*n gör så här?

Fundera på din egen position. Många gånger driver ryttaren på hästen innan hindret - utan att veta om det.

När du rider mot hindret - stå i trepunts-sits (för att inte driva med sätet) håll om mjukt med skänkeln (du kan inte bromsa upp hästen utan att ha den framför skänkeln) och håll överkroppen helt stilla i en mycket upprätt position. Många gånger på en het häst hänger man fram och driver på så vis på ännu mer...

jag hade börjat med att träna mycket över bommar och gör mkt halt- rygga- klapp och sedan fram igen. om hästen sedan lugnat ner sig hade jag börjat höja hindrena sakta. viktigt att man själv håller sig lugn och har tålamod. :D

Har samma problem med min 5-åring, det som har hjälpt är att sitta och trimma på banan med att göra snabba övergångar fr trav till skritt, trav halt. osv.
Låt hästen bara ta 3-4 steg och sakta sedan av eller gör halt.
När du sedan ska hoppa så på uppvärmningen gör du samma sak, du gör hästen uppmärksam på dig.
Rusar den sedan mot hindret, gör halt precis innan den ska hoppa av, försök sedan igen.Det kan bli många halter innan den fattar att det är du som bestämmer tempot.
Drar den även efter hindret gör du halt direkt efter hindret.
Lycka till;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 040
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 384
Senast: mily
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård