Häst som plötsligt blir varm i kotorna, alla ben

N

NathalieG

Som rubriken lyder, min häst är varm i kotorna på alla ben. Lika varm på alla ben, ingen svullnad eller puls (ingen feber heller). Inte halt utan rör sig lika fräscht som vanligt. Jag upptäckte det imorse vid utsläppet och blev riktigt orolig, han hade en vilodag igår och har innan dess inte blivit riden särskilt mycket, så jag förstår inte alls vad det beror på. Värmen fanns kvar ikväll och var varken mer eller mindre, trots lång hagvistelse.

Någon som har någon aning om vad värmen kan bero på? Ska jag vara orolig? Ser direkt värsta tänkbara scenario framför mig, att det skulle kunna vara kotledsinflammation eller liknande på G, men varför skulle det då komma över en natt och dessutom på alla ben? Har kylt ned benen ordentligt och ska ringa veterinären imorgon, men det skadar inte att få höra vad ni andra har för erfarenheter. :bow:

Sv: Häst som plötsligt blir varm i kotorna, alla ben

Hmm svår fråga.
Jag har en häst hemma som blir varm i en kota över natten och ibland så är den även varm när han kommer in från hagen.
Jag ringde och rådfrågade veterinär och då fick jag olika tips jag skulle prova.
* Skritta hästen varje dag på hårt underlag (inte asfalt men en vanlig grusväg) rid inte där det är blött i backen då det är drygt för benen när dom glider undan för hästen.
* Prova att ha en tjockbädd, funkar inte det så prova att ha en tunn bädd. Vissa hästar blir varma i benen av tjockbädd eller tvärt om. Min funkade bäst på tunnare bädd( men den är inte så tunn så betongen kommer fram, ca 10cm bädd. )

Massera även kotorna med Arnika gel.

Rådfråga en veterinär på telefon.

Lycka till och hoppas det inte är något allvarligt.

Sv: Häst som plötsligt blir varm i kotorna, alla ben

Tack så mycket för ditt svar! :) Med Arnika Gel, visst syftar du då på det värmande? Upplever du att det har hjälpt på din häst? Hur ofta brukar du använda det?

Idag var hästen kall runt om, men jag törs inte lita på att det verkligen är "försvunnet".. Får avvakta och se helt enkelt. Är det någon fler som har några egna erfarenheter av något liknande, tips, tankar eller annat så får ni gärna dela med er!

Liknande trådar

Hästvård Hästen min kom in för 3 dagar sedan och var svullen samt skollhet på hö bak från ballarna upp till hasen. Han ville gärna inte stödja på...
Svar
18
· Visningar
4 816
Senast: Piranesi
·
Hästvård Lite hjälp på traven nu tack ;) Jag är galet nojig och vill höra andras funderingar och åsikter... Hästen, ett sto, 9 år, Msv dressyr...
2
Svar
31
· Visningar
17 040
Senast: Jate Volim
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 998
Senast: sandrafors
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 020
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar