Varm och svullen men ohalt

Just det du skriver med 1 dm upp längs benet är det som gör att jag hade tagit det säkra före det osäkra. Min häst som nu står med skadad böjsena var bara svullen ett par dagar och sen i princip återställd, ÄNDÅ visade ultraljudet senskada...

Samma symptom som min häst hade med blödning i böjsenan. Dock gick svullnaden bort helt efter ca 5 dagar. Jag hade åkt in och gjort UL.

Just det du skriver med 1 dm upp längs benet är det som gör att jag hade tagit det säkra före det osäkra. Min häst som nu står med skadad böjsena var bara svullen ett par dagar och sen i princip återställd, ÄNDÅ visade ultraljudet senskada...
Det där är ganska så typiskt för senskador, att det inte syns någonting direkt trots skadad sena. Därför också många hästar aldrig blir återställda för att folk tar för givet att hästen är fräsch och hel och rider på. Därför så otroligt viktigt att regelbundet Ul:a benet så att man kan följa läkandet på ett bra sätt så man inte råkar sätta igång hästen för tidigt.

Svarar allmänt! Misstänker att kotsenskidan har fått sig en törn men omöjligt att säga utifrån egen bedömning. Självklart ska hästen kollas av veterinär. UL bokat på tisdag. Nervöst! Hon skrittades de två första dagarna och joggades lätt en av dem för att se om hon var halt. Nu går hon i hage (springer inte) och står inne lindad på natten. Isbandage 1-2 gånger per dygn. Svullnaden densamma, fortfarande ohalt men ngt är ju klart fel :/ har fått mugg i karleden på det svullna benet. Lider med min stackars häst :(

Svarar allmänt! Misstänker att kotsenskidan har fått sig en törn men omöjligt att säga utifrån egen bedömning. Självklart ska hästen kollas av veterinär. UL bokat på tisdag. Nervöst! Hon skrittades de två första dagarna och joggades lätt en av dem för att se om hon var halt. Nu går hon i hage (springer inte) och står inne lindad på natten. Isbandage 1-2 gånger per dygn. Svullnaden densamma, fortfarande ohalt men ngt är ju klart fel :/ har fått mugg i karleden på det svullna benet. Lider med min stackars häst :(
Skönt att få det kollat! Jättebra att du kyler det varje dag om det är en senskada.

Jag blev ordinerad att kyla två ggr per dag i en månad på min hästs senskada.
Enligt både vet och fysioterapeft(även veterinärassistent) skulle senan kylas efter ridning och inför natten. Några dagar i veckan skulle jag smörja in en kräm för att förhindra koagulering eftersom det var en blödning i senan. Anledningen till att han inte skull smörjas oftare var för att den kunde blistra då han var rakad efter ultraljuden.
Funkade hur bra som helst iaf, han blev bra snabbt.

Liknande trådar

Hästvård min häst har sedan 1 mån tillbaka varit varm och svullen till och från i sitt vänstra framben. Han hade blivit ensam i hagen varpå han...
Svar
5
· Visningar
2 288
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 498
Senast: Grannox
·
Hästvård Jag känner mig lite rådvill så provar att kolla här då jag känner mig lite förvirrad ang en hudförändring som har ändrat symptom/plats...
Svar
6
· Visningar
1 927
Senast: Dandylinn
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 955
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama