Häst som passar

Elin_B

Trådstartare
Vad gör man åt en häst som börjar passa i princip så fort du tar tyglarna?

Min häst har en bra fri skritt, men så fort jag tar tyglarna blir det pass. Samma sak om man saktar av från trav/galopp. Försöker länga honom och ta det lugnt samt flyttar lite ibland och det blir bättre, men inte bra....

På grund av detta har jag undvikit att jobba honom på tygeln i skritt, för att inte göra saken värre, men jag vill komma till rätt med problemet...

Någon som har något tips, snälla?

Sv: Häst som passar

De hästar jag har ridit som det varit så med så har det oftast berott på att den är lite spänd samt att kontakten mellan bakbenen och bettet är bruten.
Det är viktigt att hitta en jämn kontakt med munnen och låta bakbenen träda in mot bettet, detta funkar oftast bäst om man rider lite undan skänkeln i lite sidvärts.

Det kan också funka att länga ut tygeln någon decimeter för att hitta rytmen och få bort spänningen i ryggen lite och sen korta upp tygeln igen och behålla samma kontakt.

Spänner du din länd när du tar tyglarna?

Om du spänner din länd, spänner hästen sin och då kan det bli som du beskriver.

Prova att medvetet slappna av i ryggen, främst länden nästa gång, gunga lite sidledes, andas lugnt och ta sedan tyglarna med fokus framåt framåt...

Prova!

Lycka till!

Precis! Det är oerhört lätt att som ryttare spänna både rygg och arm/hand vid upplockande av tygeln (been there..)

Följ hästens rörelser i den fria skritten (överdriv om du vill för att få igång höfterna) och fortsätt "höftrullningarna" när du tar tyglarna och tänk framåt med handen.

Väl värt att prova som sagt.

Att rida svag öppna eller sluta funkar, då kan inte hästen passa lika lätt. Att följa med rörelsen som C_L beskriver och även tänka på att mjukt pendla med handen är också en förutsättning för att få en bra skritt, att få till handen är väldigt svårt och väldigt nödvändigt :)

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 007
Senast: Oh_really
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 499
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar