Ett uttryck som nämns av hästtränaren jag nämnde ovan som jag tyckte var en bra tankeställare: "Stealing a ride", alltså att "stjäla en ridtur", vilket jag tycker man kan applicera på allt man gör med hästen, man skulle kunna säga "stjäla en rykt" eller "stjäla en promenad". Med detta menas alltså att man "lyckas" sätta grimma, "lyckas" rykta, "lyckas" sadla hästen, "lyckas" tränsa, "lyckas" leda, "lyckas" sitta upp osv men om hästen kör någon form av oönskat beteende på vägen dit så har man faktiskt inte LYCKATS bara för att man kom ut på den där promenaden eller kom upp på hästens rygg. Du kanske kan ta en promenad med munkorg på hästen men du stal definitivt den promenaden av hästen då hästen inte beskedligt gick bredvid utan att försöka bita dig, du har inte löst problemet att hästen vill vara med dig utan att bitas, bara att nu kan den inte bitas. Man skall alltså inte tycka att man har löst saker genom att tex binda en häst med sadeltvång på tajt grimskaft vid sadling så den inte kan gå undan eller vända huvudet och bita, då stjäl du den ridturen. Man måste istället jobba med hästen så den vill ha sadeln, eller vill gå jämsides på slackt grimskaft utan att försöka bita dig, eller vad det nu kan vara.
Min häst hade för övrigt milt sadeltvång när jag fick honom, inget värre än att man ändå kunde sadla på ett försök men han kunde åla sig och blev Alltid spänd. Måste igen poängtera lättnaden jag kände när jag ändrade mitt beteende till det han tränaren Steve lär ut och direkt på första försök kunde lägga sadeln och spänna gjorden medans min häst stod med grimskaftet löst hängande över halsen och inte rörde en fena. Wow, jag hade i månader gjort framsteg men det här var något helt annat. Värt att säga att ridningen blev bättre också, jag tror det är för att man får ett bättre samspel generellt med hästen när man interagerar så här.
Det är egentligen inte hästen beteende man rättar utan sitt eget beteende mot hästen, det är ju så den lär sig och kan känna sig trygg.
Min häst hade för övrigt milt sadeltvång när jag fick honom, inget värre än att man ändå kunde sadla på ett försök men han kunde åla sig och blev Alltid spänd. Måste igen poängtera lättnaden jag kände när jag ändrade mitt beteende till det han tränaren Steve lär ut och direkt på första försök kunde lägga sadeln och spänna gjorden medans min häst stod med grimskaftet löst hängande över halsen och inte rörde en fena. Wow, jag hade i månader gjort framsteg men det här var något helt annat. Värt att säga att ridningen blev bättre också, jag tror det är för att man får ett bättre samspel generellt med hästen när man interagerar så här.
Det är egentligen inte hästen beteende man rättar utan sitt eget beteende mot hästen, det är ju så den lär sig och kan känna sig trygg.