Häst som "lutar" sig inåt i galoppen

R

Ramba

Hej!
Jag och min arab under utbildning som är här och tjatar igen :angel:

Det är så att denna tjejs gångarter är inte perfekta.
Hon galopperar med ganska raka ben, släpar benen i traven och tar väääldigt korta steg. Sen har jag haft problem och suttit och tjuvhållt i henne så det är delvis mitt fel att det inte blivit bättre, men nu är jag medveten om mitt fel och kan åtgärda det.

Men sen är det galoppen.
Hon lutar sig inåt, ganska kraftigt. Antar att det är något med att hon inte är balans, inte har muskler att kunna bära sig riktigt, har ni varit med om detta och har ni tips? :)

Sv: Häst som "lutar" sig inåt i galoppen

Alla hästar som inte rakriktas, är lösgjorda osv lutar. Du kan se det även på MSV ekipage. Titta t ex på en longeringsbild på dressyrgnägg på en spansk häst - så lutar "alla" hästar naturligt. Det är ryttarens jobb att få den att bära korrekt och därmed gå upprätt på sitt benställ.

Viss är det balans det handlar om

så länge hästen är spänd är den rak och lutar. Är ryttaren i balans så kan den hjälpa hästen att vända och på så sätt kan den hitta en bättre balans

Så gjorde min kallblodstravare också, han lutade inåt i både trav och galopp så man trodde han skulle falla omkull... Men nu efter flera års dressyrträning och ett antal kiropraktorbehandlingar (han var VÄLDIGT sned i bäckenet) kan han galoppera balanserat på 15 m volt.

Så det är nog styrka och balans som fattas.

Jag rider en vallack på 5½år och han kan "smyga" sig in ibland.. Gå han ett steg in ifrån spåret så gör jag halt på en gång och sen flyttar jag honom ut på spåret igen.. sen fortsätter jag med det jag håller på med och går han ett steg in igen så gör jag halt och flyttar honom ut på spåret och sen fortsätter igen..
Sen är det viktigt att man rider hästen lika mycket i båda varven och tränar så att hästen blir så "jämn" så möjligt.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 696
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 530
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 520
Senast: Linja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama