Häst som lägger sig ner vid rädsla.

Sv: Häst som lägger sig ner vid rädsla.

Ridskolan hade under en (mkt) kort period en häst som la sig ner så fort man krävde något av henne....

Har någon här varit med om att en häst lägger sig ner eller försöker lägga sig när den blir rädd? (även med ryttare på). Jag har inte varit med om det själv, men har stött på det nu. Blev nyfiken på vilka faktorer som kan ligga bakom en sådan reaktion.
Har ni erfarenhet av liknande? Berätta!

Min shettis har någon gång i sitt tidigare liv blivit illa behandlad. Så om man försöker lyfta bakhovarna "som på vanligt vis" blir hon så rädd att hon lägger sig ner. Hon blir alltså så skräckslagen så att hennes bakben inte bär henne. Man får förbereda henne ordentligt på att man ska kratsa bakhovarna och så får man ta lite försiktigt i hovskägget och lyfta sakta, då går det bra. När hovis ska verka henne så får jag första lyfta upp en bakhov och sedan stå kan hovis ta över. Dock måste h*n röra sig sakta och mjukt.

Jag har haft shettisen i 3 år och hon litar mer och mer på mig, men just bakbenen får man ta det VÄLIDGT försiktigt med.

Vad den lilla söta damen vart med om, det vill jag inte ens tänka på :crazy:

/Lizzie

Danskar brukar ju inte ha tendenser att frysa fast elelr drulla omkull vid rädsla...

Kan detvara möjligt att den blivit omkulldragen tidigare?

En del som kallar sig NH utövare verkar dessvärre ha det lite som "hobby"

(nej, inte alla)

Jag har ingen aning om det är någon som dragit ner honom. Han rycker till för allt som finns runt omkring honom. Han stärstannar tex i grindhålet till hagen och vågar inte gå in förrän jag följer med en bit in. Han verkar ha en enorm osäkerhet inombords, men ägaren är nöjd över att han är så lugn här. Så lugn har han inte varit innan. Nu har han ju bara bott här i en månad. Hoppas han finner sig ännu mera tillrätta och blir säkrare på sig själv. Det är verkligen en snäll och trevlig häst för övrigt.

Delvis knapplån

Två gånger har jag varit med om att en häst har fallit ihop i vad jag skulle kalla, dödsskräck. Det här var två olika hästar vid två olyckliga tillfällen. Men det kändes exakt likadant. Dom gav upp. Är det detta som kallas horse breaking? :crazy:

Vill poängtera att detta absolut inte handlade om ngn horse-breaking, utan var en olyckshändelse.

Skönt att det iaf verkar på bättringsvägen sas.

Har under ala år och alla hästar endast råkat ut för en "knäpp" häst. Han hade visade det sig en hjärnskada från födseln..

Men det tror jag inte är fallet för dig då det tydligen sker framsteg.

Tänk om hästar kunde tala...

När jag växte upp tog pappa då och då emot hästar från trevet, de behövde "komma ifrån" lite och få bo på landet, lugn o ro o stora hagar. Nåväl, en av dessa hästar var skräckslagen inför andra hagesdjur ex. kor (det fanns även rådjurshag nära oss) I det läget la hon sig ner med vagn o hela köret efter sig.... Antar att hon kände sig "fast" av sele o vagn o valde därför att lägga sig istället för att springa) Pappa fick alltid ha med sig fickkniv o skära loss henne i det läget o då reste hon sig o stack. Blev en o annan sele som förstördes innan vi visste vilka rundor som gick bra att köra...

Sommaren min kuse föddes var det babyboom i stallet. Modestys halvbrorsa (samma pappa) som kom en vecka innan henne la sig ner en hel del - då menar jag "likabraattläggasignedochspeladöd"-la sig. Kunde vara när han skulle gå in i stallet och såg något nytt och oväntat (nån som klippte gräs t.ex.), eller när vi började träna lastning mot höstkanten inför fölvisningen. Men det gav med sig!

Sen har jag stött på vissa ridskolehästar som går in till mitten och lägger sig ned och rullar, men det är en annan historia.

En häst som är så rädd att den lägger sig har gett upp. Den säger: Nu är jag redo att dö.

Jag får ont i hjärtat när jag läser om denna häst, han bär på stora ärr inuti... Hoppas ni gör allt för att han ska få tillbaka förtroendet för världen.

nej han är inte alls knäpp utan en verkligt trevlig individ, men ack så osäker. Han vill ha bekräftelse hela tiden och får han det är det frid och fröjd.

Han kanske skulle kunna ha nytta av någon häst"farbror"?

En stadig stabil sak som han kan "umgås" med. En orädd häst som han kan hänga i hasorna när det blir läskigt.
Finns det någon sådan kanske det vore bra att ha dem tillsammans i hage och vid ridning så långt det är möjligt.

Fast det kanske ni redan gör?

Vet inte om dethär är samma sak...men när min stod i sjukhage för ett tag sen o va rätt vild, så hetsdae han upp sej så frambenen liksom bara vek sej under honom några gånger när vi gick från hagen till stallet (alltså dom vek sej samtidigt som han for runt o va sjövild......) jag fattade ingenting :smirk:

han går ihop med mitt sto. De är ute hela dagarna och gör allt tillsammans. Han är väldigt kaxig i hagen och de första veckorna tog han befälet helt i hagen. De två ston han delade hagen med var båda ledartyper så det verkade lite konstigt. Det äldre stoet var en given ledare när hon var yngre men hon lämnade över befälet till mitt sto för ett par år sen. Hon har styrt och sällt i hagen sen dess och ingen fick komma närmare än ett par meter. När han kom in backade hon direkt och det är minst sagt ovanligt. Efter ett par veckor gick det inte längre att se vem av dem som egentligen bestämmer. Det lustiga är att hon som aldrig släppt någon nära förut låter honom till och med plocka hö ur hennes mun. De är så jämna och verkar trivas ypperligt tillsammans. Hästen har blivit betydligt lugnare nu. Kanske han glömt bort hur det är att vara häst? Där han bott innan fick han bara vara ute några timmar om dagen samt endast gå ensam i hagen. Han är mycket coolare nu trots att han av olika orsaker inte blir riden alls.

Senast ändrad:

Okeys, så han har alltså ganska gott självförtroende och är trygg i hagen. Men när han är ute ensam (med ryttare) så blir han skräck/panikslagen och lägger sig ner...
Han kanske är extremt flockbunden?
Eller så sviker hans självförtroende och han tror att han inte kan hantera några situationer alls på egen hand?
Han kanske är väldigt mycket bebis fortfarande?

Jag hade tränat mycket på att stärka hästen mentalt i olika övningar, med en "Kom igen! Du klarar det här!"-inställning, och gett massor av beröm för alla små framsteg.

Jag hade en liten unghäst och hade många grejer för sig och efter några verkningar började hon lägga sig så jag inte kom åt henne..!
men hon gav upp det när hon insåg att det inte hjälpte:)
men det var ju värt ett försök.:D

Okeys, så han har alltså ganska gott självförtroende och är trygg i hagen. Men när han är ute ensam (med ryttare) så blir han skräck/panikslagen och lägger sig ner...
Han kanske är extremt flockbunden?
Eller så sviker hans självförtroende och han tror att han inte kan hantera några situationer alls på egen hand?
Han kanske är väldigt mycket bebis fortfarande?

Jag hade tränat mycket på att stärka hästen mentalt i olika övningar, med en "Kom igen! Du klarar det här!"-inställning, och gett massor av beröm för alla små framsteg.

Eftersom det inte är min häst vet jag inte hur han är i alla situationer, men i hagen är han inte speciellt osäker nu, I början var han det men det släppte efter ett par dagar. Han är inte speciellt flockbunden heller. i början skrek han efter min häst hela tiden när jag tog ur henne från hagen, men han var ju inte van att få gå tillsmmans med andra hästar heller. Efter någo månad så har han slutat ropa och är lugn i hagen även när han är ensam. han har väl lärt sig att hon kommer tillbaka. Men bara att gå från boxen och till hagen innebär många skräckmoment tycker han. stenar, soptunna, en hink, en blomma, en pall etc gör att han vill stanna och darra. Jag får uppmana honom att gå och då gör han det. Bara han får bekräftelse så går han, men inte utan. Det måste ju finnas en stor osäkerhet inombords för att reagera så. Nu går det bättre och bättre. Han stannar inte ens i öppningen till hagen längre utan törs gå in utan att jag ber honom.

Är synen kollad på honom? med tanke på att han är så tittig.

Det låter ju som en väldigt liten och osäker individ...
Hur gammal är hästen?
Utår den från att allt är farligt "utan anledning", eller har den varit med om någon olycka eller något annat trauma?

Angående att du får tala om för honom att det inte är farligt, och att han lugnar sig då, är ju bara positivt i och med att man kan inverka. En panikslagen och rädd häst stänger ju lätt av kommunikationen och låser sig.

Huvudsaken är nog att man är lugn och trygg i alla situationer, en ängslig och rädd ryttare är det sista den där hästen behöver... Sen är det kanske inte helt lätt att vara lugn och trygg på en häst som blir så rädd att den faktiskt tror att den ska dö, det måste vara ganska obehagligt.

jag vet flera travhästar som kan lägga sig ner, vissa när det är tävlingsdags, andra om det är för mycket stoj och livat runt dem. Detta tror jag att är en s.k. överslagshandling, dvs när de blir stressade på nåt sätt och inte vet vad de ska göra så gör de något som kan verka helt märkligt, lite som kortslutning i skallen. Ofta gör unghästar såhär under inkörning om man går lite för fort fram, men vanligen så vänjer de sig vid all aktivitet och accepterar det.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 539
Senast: Hedinn
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 087
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 700
Senast: Freazer
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka