Häst som kissar massor!

Russin8

Trådstartare
Jag var iväg med min unghäst (3-årig kallblodstravare) till vetrinären igår. Han hade gjort illa sig i en tand. Han fick lugnande innan ingreppet och allt gick bra.

Nu till min undran. När han står i boxen för att kvickna till så kissar han flera gånger. Säkert 4-5 gånger på en halvtimme. När vi sen åkte hem kissade han i släpet, kissade när han kom ut i hagen och sen igen efter en halvtimme.

Vid varje tillfälle kom det ordentligt med kiss. Har aldrig sett en häst kissa så många gånger under en så kort tid. Är det någon som har en förklaring till att han gjorde så?

MVH Russin8

Sv: Häst som kissar massor!

Troligtvis beror det på det lungande medlet som gjorde honom lite slapp=) Även om vi tycler de är relativt pigga så sitter det ju i ett tag.

Kan ju vara så. Men han har fått lugnande förut och inte gjort så. Har inte sett det på någon annan häst som fått lugnande. Men han hade kanske samlat på sig massor med kiss innan som nu rann till:confused:

MVH Russin8

Ja det kan bero på mycket. Det kanske var en längre resa? Kanske stod länge å väntade? Kan bero på mycket som sagt men inget jag skulle oroa mig över om det ej fortsätter.

Man funderar ju lite. Men idag när jag mockade boxen var det inte mer än vanligt. Men just det att han kissade tre gånger inom tio minuter gjorde mig lite fundersam. Men får väl hålla lite koll på honom. Han verkar ju må bra i allafall:).

MVH Russin8

Vårat fullblod opererades i går och oj vad han kissade efteråt, vet inte hur många liter som det kom i flera omgångar även i transporten, tror det kan vara efter att han fått dropp när han varit sövd som han kissa så mycket men din kanske inte hade fått dropp?

Nä min fick inte dropp, bara lungnande. Han fick två doser för att han inte stod still. Så han var ganska borta ett tag. Vi fick stå och väcka till honom i mellan åt så han inte skulle bli för trött och trilla.

Men eftersom din oxå kissade mycket så kan det ju bero på det lungnande. Undrar varför det blir så?

MVH Russin8

Mitt sto har också kissat MASSOR efter att hon fått lugnande. Vet inte varför men har sett det flera gånger.

Hade också en valack som kissade massor efter lugnande och fick svar här att det är en bieffekt av läkemedlet. Har aldrig sett stoet reagera så men hon svettas massor å andra sidan så det stämmer säkert. Han mådde bra dagen därpå och fick inga men av det.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 778
Senast: yamyam
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 519
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 339
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset