Häst som kissar i stalluppgången!

L 101
12 § Hästar som behöver särskild vård ska kunna tas omhand lösgående i ett
närbeläget utrymme och ska där vid behov kunna stallas upp individuellt.
Utrymmet ska ha ett klimat som hästarna är vana vid.
För utegångshästar och för hästar som under den kalla årstiden hålls i stallar
med utomhusliknande klimat ska det även finnas behandlingsplatser som kan
värmas upp eller på annat sätt vara anpassade så att hästarnas behov av termisk
komfort tillgodoses.

Jag tolkar det ju som att det ska finnas färdiga platser att stalla upp en sjuk häst i vid behov. Inte att det ska kunna byggas vid behov. Men visst, antar att de som får godkänt stall ändå inte tänker tjafsa om det. Själv hade jag aldrig valt att stalla upp min på en lösdrift där det saknas inomhusboxar.

Min häst gjorde ifrån sig i hagen när han såg att jag kom. Sen kissade han på kommando ute innan vi kom tillbaka till stallet. Aldrig att han gjorde nåt på betongen utanför boxen. Jo, en gång i ett annat stall när han stod 4 tim på gången för att ägaren hade rengjort boxarna för sommaren:banghead:. Hon insåg sen att det var ingen bra ide att neka mig tillträde till min box. Gummimattan som vägde ???? fick vi dela i 2 delar för att kunna rengöra.

Det är som sagt sällan de vill kissa på hårt underlag om de inte måste. Självklart kissar de ändå om de måste, det var lite del av frågan och svaret . Det är ffa en av anledningarna till att det finns lag på att ha strö i transporten sen många långa år ....
Håller med! Mina märrar vill inte heller kissa på hårt underlag, dom tycker det skvätter för mkt så dom gör det helst i spånad box, gräs eller annat "mjukt".

Hur ser urinen ut i övrigt? Färg, lukt osv.....kan säga en del om något är konstigt.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 126
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025