Häst som kissar i stalluppgången!

pepsi

Trådstartare
Hej!
Min häst har börjat kissa i stalluppgången där han står uppbunden varje dag. han har alldrig gjort det innan och detta har hållt på i typ 1 månad någon som vet vad det är för betende? tacksam för svar.

Hej!
Min häst har börjat kissa i stalluppgången där han står uppbunden varje dag. han har alldrig gjort det innan och detta har hållt på i typ 1 månad någon som vet vad det är för betende? tacksam för svar.
Han är kissnödig? Ställ in honom i boxen en stund innan du tar ut honom för att rykta. Hästen jag rider har perioder då han gärna kissar i stallgången också, eftersom jag tycker det är rätt drygt gör jag iordning honom i boxen ibland.

Min tant ville in i boxen, äta lite havre och sen kissa innan det var dags att göra iordning. Ingen big deal, klart hon skulle få som hon ville.

Släpp in honom i boxen innan han ställs på gången. Har även vart med om en häst som fick annorlunda beteende kring kisseriet med för lång sadel (som tryckte) och överviktig ryttare.

tack för svar_:) tyvärr så har jag ingen box då han går på lösdrift. han kissar också alltid när jag rider a när det gått typ 2 minuter efter jag suttit upp . och han kissar alltid inne transporten. men då är det allstå inget ovanligt betenede då
?:)

när jag rider ut så finns det ett ställe som han alltid ska kissa på exakt samma ställe varje gång_?_^^

Släpp in honom i boxen innan han ställs på gången. Har även vart med om en häst som fick annorlunda beteende kring kisseriet med för lång sadel (som tryckte) och överviktig ryttare.
sadel är utprovad av sadelutprovare/sadelmakare och jag är långt ifrån överviktig så kan inte va det iaf :)

Nu är det ju lite svårt när den går på lösdrift för dig att ha koll på hur mkt hästen kissar i övrigt , men om den börjat kissa i stallgången/transporten hela tiden och du upplever att den inte gjort det tidigare än ngn månad hade jag varit lite uppmärksam då det är sällan de vill kissa på hårda underlag allmänt om de alls kan undvika det . Är hästen fräsch och verkar frisk i övrigt ?

då det är sällan de vill kissa på hårda underlag allmänt om de alls kan undvika det . Är hästen fräsch och verkar frisk i övrigt ?
Det är inte min upplevelse alls. Tror majoriteten av de hästar jag kommit i kontakt med gladeligen kissat i transport. Många kissar gärna på stallgången också.

Men jovisst ska man kolla extra om kissmönstret helt plötsligt ändras.

Det är inte min upplevelse alls. Tror majoriteten av de hästar jag kommit i kontakt med gladeligen kissat i transport. Många kissar gärna på stallgången också.

Men jovisst ska man kolla extra om kissmönstret helt plötsligt ändras.

Det är som sagt sällan de vill kissa på hårt underlag om de inte måste. Självklart kissar de ändå om de måste, det var lite del av frågan och svaret . Det är ffa en av anledningarna till att det finns lag på att ha strö i transporten sen många långa år ....

Jag tror inte att jag vet en häst som inte behöver kissa innan ridning, har alltid låtit mina hästar få kissa när jag tagit in dom för att rida. Självklart kissar de där de står oavsett underlag om de är pinknödiga. Även om man står i lösdrift borde det finnas en box eller liknade, som man kan ställa in hästen i. Vår gammelman kissade på golvet utan att blinka om han blev kissnödig.

Jag tror inte att jag vet en häst som inte behöver kissa innan ridning, har alltid låtit mina hästar få kissa när jag tagit in dom för att rida. Självklart kissar de där de står oavsett underlag om de är pinknödiga. Även om man står i lösdrift borde det finnas en box eller liknade, som man kan ställa in hästen i. Vår gammelman kissade på golvet utan att blinka om han blev kissnödig.

Är väl lag på att sjukbox ska finnas också?
Våra går på lösdrift, men det finns 2 boxar i stallet så jag ställer in honom i en av dom. Spelar ju ingen roll om det är just den hästens box eller inte

Är dom tillräckligt kissnödiga spelar underlaget ingen roll.
Däremot är det många som man kan tro kniper igen hela dagen ffa när det börjar bli kallt ute..

Vet många som mot vintern kissar på stallgången ifall de inte fått gå in i boxen före man ställer dem på gången. Varför är svårt att säga då det också varit hästar som gått på lösdrift bara det att det aldrig skett på vår, höst eller sommar..men en gissning är att de kissar mindre ute av någon anledning när det börjar frysa på och att de tidigare stått på box/vet att inne är det bekvämare att kissa?

Så jag håller nog med om att antingen lägga ut spån på gången eller ställa den i en box före.

Är väl lag på att sjukbox ska finnas också?

Av vad som framgått här i flera trådar i frågan tycks det vara helt olika vilket län man bor i.

I vissa fall tycks det vara ok att man kan bygga/göra i ordning en vid behov inne i vindskyddet och i vissa fall ska det finnas permanenta och godkända boxar på plats, i en stallbyggnad för att man ens ska få lösdriften godkänd.

Om hästen plötsligt ändrar kissrutiner skulle jag kolla upp hästen. Den kan ha njursten.

Senast ändrad:
Skriver som ovanstående, om mönstret ändras hade jag blivit orolig och undersökt direkt.

Sedan hade jag absolut låtit hästen gå in på box innan jag ställde upp den för sadling etc. Det måste väl rimligen finnas en box för t ex sjuka hästar? Verkar väldigt underligt.

Kan vara tecken på stress/ nervositet/ förväntan också.
Min häst både pissade och sket i gången första halvåret i min ägo. Nu har han taggat ner och lärt sig rutinerna.... (eller så har han slutat se fram emot ridturen!??!!

;):idea::angel::confused:)

Min häst kissade alltid på gången innan jag fattade att hon gjorde det för att hon verkligen var jättekissnödig! (Duh! :banghead: ) Så nu får hon alltid gå in i boxen innan vi rider och efter ridturen får hon gå direkt in i boxen innan jag klär av henne. Har även lärt mig att se på henne om hon är kissig tex om man klipper och hon står på gången en längre stund, så då är det bara att släppa in henne i boxen en stund så slipper man skura stallgången. ;)

Av vad som framgått här i flera trådar i frågan tycks det vara helt olika vilket län man bor i.

I vissa fall tycks det vara ok att man kan bygga/göra i ordning en vid behov inne i vindskyddet och i vissa fall ska det finnas permanenta och godkända boxar på plats, i en stallbyggnad för att man ens ska få lösdriften godkänd.

Så ska det ju dock inte vara, samma djurskyddslagar/föreskrifter gäller överallt. Då är det väl snarare vissa länsstyrelser som låter folk "komma undan" med att inte följa lag och föreskrifter.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 126
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025