Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Han är kissnödig? Ställ in honom i boxen en stund innan du tar ut honom för att rykta. Hästen jag rider har perioder då han gärna kissar i stallgången också, eftersom jag tycker det är rätt drygt gör jag iordning honom i boxen ibland.Hej!
Min häst har börjat kissa i stalluppgången där han står uppbunden varje dag. han har alldrig gjort det innan och detta har hållt på i typ 1 månad någon som vet vad det är för betende? tacksam för svar.
sadel är utprovad av sadelutprovare/sadelmakare och jag är långt ifrån överviktig så kan inte va det iafSläpp in honom i boxen innan han ställs på gången. Har även vart med om en häst som fick annorlunda beteende kring kisseriet med för lång sadel (som tryckte) och överviktig ryttare.
Det är inte min upplevelse alls. Tror majoriteten av de hästar jag kommit i kontakt med gladeligen kissat i transport. Många kissar gärna på stallgången också.då det är sällan de vill kissa på hårda underlag allmänt om de alls kan undvika det . Är hästen fräsch och verkar frisk i övrigt ?
Det är inte min upplevelse alls. Tror majoriteten av de hästar jag kommit i kontakt med gladeligen kissat i transport. Många kissar gärna på stallgången också.
Men jovisst ska man kolla extra om kissmönstret helt plötsligt ändras.
Jag tror inte att jag vet en häst som inte behöver kissa innan ridning, har alltid låtit mina hästar få kissa när jag tagit in dom för att rida. Självklart kissar de där de står oavsett underlag om de är pinknödiga. Även om man står i lösdrift borde det finnas en box eller liknade, som man kan ställa in hästen i. Vår gammelman kissade på golvet utan att blinka om han blev kissnödig.
Är väl lag på att sjukbox ska finnas också?
Av vad som framgått här i flera trådar i frågan tycks det vara helt olika vilket län man bor i.
I vissa fall tycks det vara ok att man kan bygga/göra i ordning en vid behov inne i vindskyddet och i vissa fall ska det finnas permanenta och godkända boxar på plats, i en stallbyggnad för att man ens ska få lösdriften godkänd.
Så ska det ju dock inte vara, samma djurskyddslagar/föreskrifter gäller överallt. Då är det väl snarare vissa länsstyrelser som låter folk "komma undan" med att inte följa lag och föreskrifter.