häst som kastar sig?

Shimzy

Trådstartare
har en kompis som sköter ett fullblods sto.. som är så stillsam å lugn och go att pyssla med å rida osv..
MEN ibland huxflux i stallgången kastar hon sig bakåt tills hon är lös sen abra hänger hon å slappar igen..
de händer lixom när som hellst..
varför gör hon så?
och vad kan man göra för att arbeta bort det?
:confused:

Sv: häst som kastar sig?

har haft många årings fullblod prova att ha en longerings lina i var sida om henne som en uppbinig i stället för dom fasta .när hon slitter sig så släpp direkt så hon tappar balansen då kanske hon slutar sedan försöker ni att hålla kvar måste vara två ju en på var sida om henne . detta har funkat på mina odjur . testa att ha henne lös i stallet det funkar osså och se om hon gör det då ?ha ett grimskaft runt halsen och går hon säger du nej stanna och lyssnar hon inte säg hhmmmmm har också funkat för mig. mina hästar står där jag ställt dom skapa en trygghet med henne det som är bekvämt funkar .

Jag har en som kastat sig i panik till han kom loss. Han gjorde det av huvudskygghet elelr om nån kom för hastigt in i hans sfär, det är alltså en försynt häst. Om jag i början krastsade framhovar och reste mig för hastigt och min fläta flög så slet han sig.

Jag band alltid upp med balsnören för att inte skada nacken på honom och för att han lugnade ner sig när han kom lös.

Nu kan jag häva slitningstendenserna genom att gå från honom nån halvmeter med ett "whooooa" och han står kvar. Möjligen är han tryggare med mig plus två incidenter vid lastning när han inte KUNDE slIta sig. Ena gången fastnade mitt finger mellan bomen och grimskaftet och han skulle backa ur, men han blev så illa tvungen att gå fram för att jag skulle komma loss (med mycket platt finger som resultat) och en annan gång när grimskaftet fastnade när han skulle backa ut själv.

Så med tiden KAN hästen lugna sig.

men de händer ju när som hells och ibland inte på flera dagar, blir svårt för henne att alltid ha 2 longer-hållar med sig..?
synd..

mera tips?

hon har balsnörene emellan brimman å repen nu men tycker att de känsn osm om hon kastar sig oftare nu när de är så "lätt"..?

Min häst gick inte att binda upp alls då jag fick honom, han fick panik och drog tills han kom lossa, en gång drog han upp ett träd... :crazy:

Så han fick nästan alltid stå lös, han stod ju still. Numera går det att binda honom om man binder väldigt löst, men om något händer så repen blir tighta kastar han sig.

Om hästen verkligen kastar sig och inte bara rycker sig loss, så ska ni utgå från att den är rädd för att sitta fast. Försök att utreda i vilka situationer det händer. Och måste ni verkligen binda upp henne?

Centaur skrev:
Min häst gick inte att binda upp alls då jag fick honom, han fick panik och drog tills han kom lossa, en gång drog han upp ett träd... :crazy:

Så han fick nästan alltid stå lös, han stod ju still. Numera går det att binda honom om man binder väldigt löst, men om något händer så repen blir tighta kastar han sig.

Om hästen verkligen kastar sig och inte bara rycker sig loss, så ska ni utgå från att den är rädd för att sitta fast. Försök att utreda i vilka situationer det händer. Och måste ni verkligen binda upp henne?

Jag håller med Centaur. Ofta är problemet att man binder för kort. En häst är ett flyktdjur - dess naturliga tendens är att kasta sig eller försöka fly om den känner sig låst/infångat/fast.

Ha slaka rep och se till att hon inte kommer för långt bakom repen - det brukar inbjuda till panik och att de kastar sig. dvs backar hon bakåt eller hamnar långt bakåt i vinkel från repen så se till att korrigera och få henne gå fram ngra steg.

I övrigt så säger även jag: försök häva ovanan om det nu är en sådan genom att inte binda upp alls ett tag. Öva i gången att ha henne lös, precis som Centaur beskriver.

har också haft häst som inte kunde stå uppbunden över huvud taget, fick panik och slet sönder allt som tänkas kunde.
Min nuvarande hade "tendenser" som 4 åring, om repen var för korta eller ngt runt om kring hände som fick honom att reagera. Löste det genom att göra en överrenskommelse med honom - stå stilla och snällt i gången lös, så behövde vi inte binda upp över huvud taget.
Hade honom så några månader, sen gick det att binda upp (löst) igen. Nu går det att både binda honom utan problem, och att ha honom lös i gången, han kan stå utan grimma eller ngt, man kan gå och hämta saker i sadelkammaren, han står snällt och väntar i gången.

Tänk om lite och se om du måste i dagsläget "tvinga" henne att tolerera uppbindning eller om det finns ett annat sätt att lösa det på.
vad du gör, så fortstätt med utlösning i form av balsnören om du ska binda upp - du kan få allvarliga nackskador eller värre på hästen om inte repen löser ut vid panik. Händer allvarliga olyckor var och varannan dag med hästar som går omkull i stallgången av div. anledningar och blir hängande i uppbindningen.

Lycka till!

Hej!
Jag vet inte varför din häst slänger sig, men jag vet att många hästar reagerar med panik när de känner att linan eller vad det nu är spänns så att de sitter fast.
Min gamla häst gjorde det ofta, som er häst, när han va rny för mej. JAg märkte till slut att det ofta hände när något inte passade honom. Han hade kort sagt börjat använda sig av det "knepet", lite då och då. Om jag ryckte manen, eller gjorde annat som irriterade honom,, så backade han tills linan spändes, som för att varna, sen slängde han sig och han kom alltid loss. Samma när hovslagaren tog för lång tid på sig. :mad: i hästens ögon.
Jag började märka det här och att han först varnade genom att gå bakåt och sträcka mer och mer. Då gjorde jag så att jag daskade till i rumpen och körde fram honom och det hjälpte. Sen rävckte det med att jag bara sa till. MEN OBS! då kände jag honom väldigt väl.
Jag visste vad han höll på med och han insåg att jag hade genomskådat det. Sen slängde han sig aldrig mer alla de många år jag hade honom. (också fullblod).

Så kolla lite när och hur hon gör det här.

Ett sätt är att ha panikhakar så att hon kommer loss, helt enkelt. Eller lös, som andra skrivit.
Eller lite balsnöre i grimman. Om inget dramatiskt händer så kanske hon slutar så småningom.
Jag tror ju att det är känslan av att sitta fast, hjellre än något annat. Det kan ju vara så att när hon blir rädd för något backar hon ett par steg och vips sitter hon fast och slänger sig. Lite kraftig gummi längst ut är också bra, som fjädrar, då kan hon gå fram igen.

Min buse, som gjorde det med flit, trodde jag länge på, dvs att han fick panik av att sitta fast. Men när vi sen kände varandra väl kunde han spänna fast coh jag kunde ryta, och han tog ett steg fram och la ner projektet. Jag mräkte att när han backade upp och drog höll han ögonen på mej för att se om ajg skulle sluta (klippa, rycka man, eller vad jag nu gjorde som han inte gillade). Å andra sidan gjorde det här att han kunde stå lös utan något i gången och han kunde stå så länge utan att gå därifraån. Han blev extremt lydig. MEn han gick också att binda upp när det behövdes..

Vet som sagt inte med ert sto, men det kan vara rädlsa eller en olat. Det kan nog bara ni avgöra.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har satt in "gummisnoddar" i stallet. Inte vanliga gummisnoddar utan sådana som är avsedda för att bindas upp i. Det sitter en ring och karbinhake i var ände och en ände är avsedd att vara mot hästen. Går snodden mot förmodan av så ska det gå av på "rätt" sida och skadar inte hästen.

Vitsen med detta. Jo, när hästen börjar att dra så töjs snodden ut och det går tyngre och tyngre och till sist så ger sig hästen eftersom inser att den faktiskt sitter fast. Grimman håller i regel också eftersom det inte blir några ryck.

Det har fungerat bra på de hästar jag har haft problem med. Än så länge har de hållt trots att jag vid några tillfällen varit övertygad om att det skulle gå av.

pm:a så kan jag tipsa om var du kan få tag på det.

men om hon bara dra å dra å kastar sig å dem itne går sönder finns det då inte risk att hon skadar sig? eller fattar dem?

den erfarenhet jag har är att de går bakåt och i värsta fall nästan sätter sig på haserna. I och med att det är ganska jobbigt att sträcka repet så inser det snart att det är bekvämast att ge efter. Efter några försök så brukar de inse att det inte är någon större ide. Hur stor skaderisken är är svårt att säga. Riskfritt är det väl inte men det finns det väl inget som är.

har hon tagit upp det med ägaren? jag tycker inte att ni ska börja träna hästen och lista ut hur ni ska träna bort det...det är ägarens uppgift..be henne ta upp det så kanske hon känner till problemet sedan tidigare..och kan säga hur ni kan gå tillväga...om detta bara är någon olat som det det inte verkar vara..så har hon ett stort problem..för detta kan både skada hästen och andra i sin omgivning....men prata i första hand med personen som Äger hästen!

ägaren är i samma stall och är medveten om det..hon har gjort så så länge hon haft henne.. men både skötaren och ägaren tycker att de blivit mera.men kan inte komma på vad det är osm utlöser det?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 045
Senast: Marje
·
Hästhantering Hej alla bukisar! Har ett litet problem med min nya häst (sedan 3 veckor). Detta kan blir lite långt men ska försöka få ihop det! Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 533
Hundhälsa ...eller bara jag som gjort något fatalt fel? Snälla, döm mig inte för hårt. Borde kanske inte skriva egentligen men tankarna går runt...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka