Sv: häst som kastar sig?
Hej!
Jag vet inte varför din häst slänger sig, men jag vet att många hästar reagerar med panik när de känner att linan eller vad det nu är spänns så att de sitter fast.
Min gamla häst gjorde det ofta, som er häst, när han va rny för mej. JAg märkte till slut att det ofta hände när något inte passade honom. Han hade kort sagt börjat använda sig av det "knepet", lite då och då. Om jag ryckte manen, eller gjorde annat som irriterade honom,, så backade han tills linan spändes, som för att varna, sen slängde han sig och han kom alltid loss. Samma när hovslagaren tog för lång tid på sig.
i hästens ögon.
Jag började märka det här och att han först varnade genom att gå bakåt och sträcka mer och mer. Då gjorde jag så att jag daskade till i rumpen och körde fram honom och det hjälpte. Sen rävckte det med att jag bara sa till. MEN OBS! då kände jag honom väldigt väl.
Jag visste vad han höll på med och han insåg att jag hade genomskådat det. Sen slängde han sig aldrig mer alla de många år jag hade honom. (också fullblod).
Så kolla lite när och hur hon gör det här.
Ett sätt är att ha panikhakar så att hon kommer loss, helt enkelt. Eller lös, som andra skrivit.
Eller lite balsnöre i grimman. Om inget dramatiskt händer så kanske hon slutar så småningom.
Jag tror ju att det är känslan av att sitta fast, hjellre än något annat. Det kan ju vara så att när hon blir rädd för något backar hon ett par steg och vips sitter hon fast och slänger sig. Lite kraftig gummi längst ut är också bra, som fjädrar, då kan hon gå fram igen.
Min buse, som gjorde det med flit, trodde jag länge på, dvs att han fick panik av att sitta fast. Men när vi sen kände varandra väl kunde han spänna fast coh jag kunde ryta, och han tog ett steg fram och la ner projektet. Jag mräkte att när han backade upp och drog höll han ögonen på mej för att se om ajg skulle sluta (klippa, rycka man, eller vad jag nu gjorde som han inte gillade). Å andra sidan gjorde det här att han kunde stå lös utan något i gången och han kunde stå så länge utan att gå därifraån. Han blev extremt lydig. MEn han gick också att binda upp när det behövdes..
Vet som sagt inte med ert sto, men det kan vara rädlsa eller en olat. Det kan nog bara ni avgöra.