Jag har inte läst hela tråden och du har nog fått massa bra tips innan. Men här kommer mitt tips från erfarenhet.
Min häst gick in och gick ut direkt så äntligen när jag köpte eget släp så kunde vi träna kravlöst.
Jag började med att ha favoritmaten/godis i krubba i fram. Sedan gick vi in med hästen på vänster sida och jag på höger sida om mellanväggen.
Hästen gick in och gick ut.
Vi gjorde det igen. Hästen tog en snabb tugga och gick ut.
Vi gick in igen. Hästen tog två tuggor och gick ut....
Och så höll vi på.fokus var inte att stoppa hästen när den gick ut, utan att gå in igen direkt.
Varje gång gick det lite bättre, lute fler tuggor.
Jag hade aldrig bommen på i bak när vi gjorde detta första 2 dagarna. Målet var att hästen åt all sin mat i släpet.
Dag två. Hästen går in och börjar äta utan tendens att gå ut.
Då börjar jag röra mig mer på min sida om mellanväggen. Ett steg fram, två steg bak..
Hästen for ut!
Ok, in igen. Hästen äter, jag tar lite steg fram och tillbaka och hästen verkade inse snabbt att det var inte mer med det.
Dag 3.
Gå in, börja äta, jag går in och ut ur släpet. Fortf ingen bom på, vill inte skapa panik.
Hästen går ut en gång men går in direkt igen och äter upp, med gåendes fram och tillbaka och up och ner för rampen med.
Dag 4.
Häst in, häst äter. Jag börjar hoppa jämfota i spiltan bredvid.
Häst går ut. Går i igen. Jag hoppar igen
Häst står kvar...
Dag 5. Häst går in, äter, jag hoppar, jag går omkring, jag bankar i väggen osv... häst står kvar och äter.
Dag 6. Häst går in. Häst äter. Jag lägger på bommen, går ner för rampen, stänger. Kör 20 meter på stallplan. Stannar, öppnar rampen, väntar med bommen tills hästen lugnat sig och inte trycker på. Tar bort bommen, hästen far ut. Ber hästen gå in igen. Häst går in. Tar en tugga, går ut. Ber den gå in igen. Hästen inne, äter, jag stänger inte igen men går omkring och hoppar i släpet....
7 dagar av ca 30-60 min träning / dag och efter detta var det aldrig problem.
Träna är bra men träna inte för länge varje gång. Bättre att lägga på några dagar än några kvartar