Häst som inte vill vara i hagen

J

josefinen

Hoppas jag lagt tråden rätt, ber moderator flytta på den annars.

Till saken. Har en islandsvalack som inte verkar vilja vara i hagen, vilket börjat oroa mig en del. Började för ca en månad sedan då vi flyttade hästarna till vinterhagen. Första dagarna gick allt bra. Vi fållade alltid ut dom så vi slapp ta alla hästar i grimma. Ganska snabbt började han vägra gå ut ur boxen, samtidigt som alla andra var överlyckliga över att få komma ut. Så vi fick ta honom i grimma och då följde han med utan större problem. Sedan stod han för det mesta själv och väldigt ofta vid grinden och bara väntade på att få komma in igen. Hoppades på att det skulle gå över nu när vi flyttade till ett nytt stall med nya kompisar, och där han inte behövde fållas ut. Men inte då, första dagen gick bra. Han tog snabbt på sig ledarrollen på ett bra sätt. Men nu står han där igen, oftast själv och ofta vid grinden. :(

Tyckte att jag anade lite tendenser till sådant här beteende i slutet av förra vintern, men då stod han på vila. Så jag tänkte väl att han bara var rastlös.
När han gick i sommarhagen märktes detta inte alls av, då var det snarare att han inte ville följa med in! Det känns nästan som att han är deprimerad, eller kanske har ont någonstans? :confused:

Ville bara höra om någon här hade erfarenheter av sådant här beteende?
För det känns verkligen som att något är fel :(

Sv: Häst som inte vill vara i hagen

min häst vill inet heller alltid gå ut.. å vandrar i timmar tills han får komma in om det är s åatt vi inte har tid att fixa boxarna eller grejar inne eller så.. ibland får vi ta i honom vid 1 tiden.. Han tycker hetl enkelt mer om att va inne=) men är du rädd han år dåligt så be nån titta på honom..

Tycker mer det låter som han är människo sjuk ;) han vill nog att någon kommer o klappar på honom och äta sitt hö i lung och ro det bör inte vara något att oroa sig för.

/Civil action

hoppas några förslag kan hjälpa dig till en lösning....

Det kan vara så enkelt att han får känningar i kroppen av kylan, även fast han är av en sån ras som bör klarar kyla.

Men alla hästar är egna individer, har du tittat över muskelspänningar? Är han mer spänd på vintern?
Hur står han men benen när han står i hagen och "väntar"?
bakbenen långt under sig?

Kanske han behöver ha fri tillgång så han hela tiden kan små pyssla för att hålla en jämn temepratur....eller har han fri tillgång?

Hästar i det vilda äter trots allt större delar av dygnet....
Kan vara en förklaring eftersom han inte vill in på sommaren....då kan han hela tiden små plocka med något och tarmarna får jobba "normalt"

Har han tillgång till vindskydd?

mvh Emelyne

Senast ändrad av en moderator:

Du tycker att det känns som något är fel och då tycker jag att du ska ta den känslan på allvar. Ofta kan man inte direkt förklara var känslan kommer sig av - bara att man noterat att NÅGOT är annorlunda. Min erfarenhet är att känslan stämmer - iaf till 90%.

Du vet vad det är och kan kolla upp det.

Det första jag skulle kolla upp är faktiskt hovarna (även om han inte är halt) för efter din beskrivning låter det som han är ovillig att flytta sig.

Hoppas det går bra!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 014
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: jemeni
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 306
Senast: EZMK
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 119
Senast: Ponsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30