Häst som inte vill kissa inne!?

Ponnyfantast

Trådstartare
Min valack har en liten mysko grej för sig... Han undviker o kissa inne:confused: någon annan som har vart med om nått liknande?? Kan kan kissa ute i hagen (såg pissfläckar i snön:smirk:)
Han äter,dricker o skiter normalt. Är lika pigg som vanligt:confused:

Sv: Häst som inte vill kissa inne!?

kollat så det är tillräckligt med strö inne?? de flesta gillar inte när det svätter på benen....

En kompis häst slutade kissa inne ett tag efter att han en gång hade lite spån i boxen och det skvatt upp under magen och han tyckte det var obehagligt. Han var så kissnödig på morgonen att han fullkomligt sprang ut ur stallet och ställde sig direkt och kissade. Men efter en tid vågade han prova igen och började kissa inne.

Var glad du,man slipper ju mocka så mycket:banana:.Vår ena häst kissar innan han ska ut och det första han gör när han kommer in:crazy:

Vissa hästar gillar inte när urin sprättar på benen tex, kan vara ngt sånt det handlar om.Brukar bli bättre om man sätter mer strö i boxen.

Jag känner en hingst som är sån, han kissar bara ute. Mkt välskött och bra med spån i boxen, har enligt ägaren alltid varit sån (hon har haft honom sen föl), kanske inte vill sova i sitt piss? =)

den här hästen har stått på bädd innan och det har då inte kunnat stänka på benen och nu när vi har flyttat och står på växelbädd får han och också väldigt mycket spån eftersom jag absolut inte vill att han ska få liggsår, inte stänkä på benen och det ska vara mjukt o ligga på(han lligger mer än gärna på det)

kan vara nått sånt då han undviker o ligga i sitt bajs...:smirk:
han skiter gärna i hörnen högst upp på vallarna så han inte ska lägga sig i det...:angel:

Han är nog bara en fin herre som inte vill bli lortig! Jag har två ston som pissar så fort dom kommer in, pinkar ock skiter och ligger mer än gärna i det. Inte så jättekul då dom är skäckar båda två. Du kan ju bara tänka dig hur dom ser ut på morgonen ibland. Inte så fina damer precis! Dom skulle nog behöva ha en sån fin herre i stallet, då kanske de skärpte till sig lite!:D

Min valack har en liten mysko grej för sig... Han undviker o kissa inne:confused: någon annan som har vart med om nått liknande?? Kan kan kissa ute i hagen (såg pissfläckar i snön:smirk:)
Han äter,dricker o skiter normalt. Är lika pigg som vanligt:confused:

Var du glad och nöjd, brukar vara motsatsen. Jag har haft hästar - travare - som rusar in i stallet och ställer sig och kissar i sin bädd. Som om de äntligen fick jag gå på toa. Fast det låter märkligt att hästen inte kissar. De brukar ju föredra att kissa på strö.

/Tantan

Har en likadan valack. Han vet inte hur fort han ska komma ur stallet på morgonen för att få pinka. Direkt utanför är helt okej, bara inte i inne. Spelar ingen roll om det skvätter upp på benen heller, så det kan det ju inte vara. För visst fick jag mig en tankeställare när jag läste denna tråden. Såhär har han hållt på cirkus sex år nu. Oavsett strö/årstid/uppstallningsform.

Men visst skulle det knipa så pissar han inne, har tom hänt att vi varit två sekunder sena och då har han skvalat inne precis innan uttagning. Men de ggr kan man räkna på en hands fingrar.

verkar iallafall inte som om jag e ensam om det här... förhoppnings vis så e killen bara en städoman som inte vill ligga o piss o skit:p och helst gräver ner skitet också...:angel:

Vad konstigt, det brukar vara tvärtom. Många jag vet kissar gärna inne men inte ute (på vintern alltså).

Jag tror det bara är ideér hos dom.
När jag köpte min(fd.travare) kissade han bara inne. Var jättekissnödig när det var dags att gå in på kvällen:crazy:
Nu kissar han ute i hagen utan problem, det har till och med gått så långt att han ska kissa på gärdena när vi är ute och rider.:angel:
Konstiga djur!!!!

när jag köpte min häst berättade förra ägaren att hon aldrig kissade inne, då stod hon på haöm. När hon kom till mig så blev det torv, och hos mig har alltid kissat inne.

Min isis kissar heller inte inne. Hon kissar 99% av gångerna när man ska ta in henne från hagen, och lika ofta efter att man ridit innan man går in i stallet igen. Hon har också bråttom ut på morgonen och kissar så fort hon kommer ut i hagen. Ibland direkt utanför stalldörren... Nån gång när det varit dåligt väder har hon stått inne från kl 15 till kl 8 följande morgon utan att kissa...

Mitt varmblod gör precis tvärtom, hon väntar tills hon kommer in, sen skvalar hon en störtflod... Och på morgonen när man kommer till stallet och tänder lampan är det som att man samtidigt trycker på hennes kissknapp, då skvalar det igen... Om man så bara har glömt nåt och går in och tänder lampan sent på kvällen så skvalar hon... Hon kissar även ute i hagen. I hennes box har jag blandat torv och sågspån, det funkar lixom bäst!

Så nog är dom bra roliga dom här djuren! :p

Det är nog ingen fara ska du se.

Mitt shettissto kissade inte i sin box (hade permanentbädd m. halm) utan hon gick och kissade så fort hon kom ut, maten fick vänta.

En del har sina idéer helt enkelt. :)

Min pålle gillar när det skvätter på benen tror jag. Får han välja går han helst ut på stallgången (betonggolv) och kissar. Stallägaren höll på att bli vansinnig på mig i början när jag precis flyttat in, eftersom hon inte vill att hästarna ska kissa på stallgången i onödan, så hon kräver att man ställer in hästen i boxen efter att man tagit i den från hagen. Då får den några minuter på sig att kissa innan man ställer upp den i gången. Eftersom min häst ändå kissade på gången (och spåren syns ju, även om man lägger på spån för att suga upp) tog hon förgivet att jag struntade i att ställa in hästen i boxen som hon bett mig. Efter ett tag insåg hon dock att han helt enkelt är annorlunda mot andra hästar, han vill helst kissa där det är hårdare underlag. Ju mer strö, desto längre håller han sig. På natten kissar han dock i boxen trots att det är väldigt rikligt med strö, men då vet han att ingen kommer och tar ut honom förrän på morgonen.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 916
Senast: Twihard
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 981
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka