Häst som inte vill hoppa

Sv: Häst som inte vill hoppa

Jag har en 15-årig arabvalack som är rädd för hinder. Jag tycker att det är roligt att hoppa små hinder, 40 - 60 cm, ibland. Men min häst tycker att hinder är ganska läskiga. När han väl hoppar gör han det jättebra. Men oftast tvekar han och stannar. Jag har visserligen hört att just araber inte är de bästa hopphästarna men jag ställer inga alls krav på honom när vi hoppar. Oftast bjuder han jättebra på hindret men tvekar i det sista och stannar. Kanske tvekar jag också och påverkar honom men jag tror att han är väldigt osäker. Känner någon igen sig i detta problem?
Lotta

Nu vet ju inte jag vilken bakgrund din häst har. Men att hoppa är inte det lättaste här i världen och det är något som hästar behöver lära sig. Just idén om att araber inte är hopphästar gör att uppfödare, förstaägare, av arabhästar sällan ser det som en prioritering att lära hästen detta. Hästar där man tänkt sig hoppning som en stor del av hästens liv, där startas det tidigt.

Jag håller just nu på att lära mig det här, efter att ha haft mest araber i mitt liv. Två som jag ridit in och där måste jag säga var distansträningen prioriterat. När sedan hästen var äldre och jag var hoppsugen, så hoppade jag lite. Bäst gick det när jag hoppade för en duktig instruktör som tog mig och hästen igenom det hela steg för steg. Men inte hade jag förberett mina hästar för hoppning.

När jag sedan tog en arab på foder som ägts och tränats av hoppfolk, då var det en helt annan sak. Vilken kanonhopphäst och så jag lärde mig, äntligen.

Nu har jag en tvåårig halvblodsvalack, fast jag är säker på att att hade det varit en arab, hade den haft samma förutsättningar. Denna kille är jag nu igång och löshoppar. Och vi tar ett litet steg i taget. För inte har han hoppningen gratis. Han skall lära sig avstånd och ha med sig alla benen. Men när han väl är fyra och har löshoppat regelbundet, så kommer han att ha helt andra förutsättningar för att hoppas under ryttare än mina tidigare hästar haft.

Så om du inte gjort det tidigare. Så löshoppa din pålle. Men ta hjälp, för även detta är en konst. Så skall du se att du även kan få hoppa banor. Men kanske inte plocka rosetter, för oftast är ju araberna lite för små för att kunna konkurrera om höjd med de större halvbloden. Men snabba kan de lära sig att bli.

Hälsning Maja

Alla hästar gillar inte att hoppa. Eller så har den ont någonstans, ser dåligt.

Ta det lungt, ett steg i taget om du vill hoppa högre?
Pröva att löshoppa hästen, hjälpt super på min:)
Första gången hon löshoppades hoppade hon 40-60 andra gången hoppade hon 90! :0
Då e hon dock lite misstänksam och går helst inte över bommar osv om man inte verkligen rider henne över bommarna först, eller leder henne.

Hur går det med hästen nu?:)

lånar din text för det stämmer bra in på min arabherre,han har blivit mkt bättre,men man får absolut inte tveka och sedan kräver han ridning hela vägen.vågar mig inte på för stora hinder för då ligger jag på backen och käkar grus;)

Så har det varit med mina två araber också, man måste rida och inte tveka då stannade dom. Min ena hoppade riktigt bra så länge man red ordentligt, tycker personligen att dom är annars att rida på andra sätt också än andra raser

Jag har en 15-årig arabvalack som är rädd för hinder. Jag tycker att det är roligt att hoppa små hinder, 40 - 60 cm, ibland. Men min häst tycker att hinder är ganska läskiga. När han väl hoppar gör han det jättebra. Men oftast tvekar han och stannar. Jag har visserligen hört att just araber inte är de bästa hopphästarna men jag ställer inga alls krav på honom när vi hoppar. Oftast bjuder han jättebra på hindret men tvekar i det sista och stannar. Kanske tvekar jag också och påverkar honom men jag tror att han är väldigt osäker. Känner någon igen sig i detta problem?
Lotta

Min sambo har en arabvalack som jag har hoppat 140m med :) och kan ju säga dom är super duktiga en tjej i min ridgrupp har en arab som hoppar 150 utan problem..

men ett förslag är att du låter hästen se hindret innan du hoppar det och kanske travar mkt bommar sedan lägger upp dom på små höjder för att lära sig att dom inte hoppar upp och biter honom haha :)

eftersom att du hoppar så låga hinder så behöver du inte resa dig så mkt utan sitt kvar och driv ist och släpp inte tyglarna utan ha kvar stödet i munnen MEN DRA INTE... :)

du kan ju ta hjälp av en tränare som förstår sig på araber det finns riktigt duktigt
MvH Ida

här är en bild på när jag bara hoppar en pay´n jump med våran arab och den är bara på 1m

29763234.jpg
[/url][/IMG]

Det låter precis som min arab! Han kan komma med bra fart mot hinderna, och man tror verkligen att han ska hoppa, men sen i sista sekund så stannar han. Och det kvittar hur lågt hindret är. Detta har ju gjort att jag ramlat av många gånger, och självklart påverkar ju det så att man själv blir osäker vid hoppning, vilket hästen känner direkt. Detta blir som en negativ cirkel :/
I vissa fall hoppar han faktiskt ändå, men då blir han oftast så förvånad/glad/whatever så han börjar bocka direkt efter, och då är det inte lätt att sitta kvar, haha.
Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med detta, men mina tips är väl att försöka bygga upp både ditt eget och hästens självförtroende. Börja mycket lågt och höj allt eftersom. Araber är mycket känsliga hästar, som sagt.
Du kan ju testa att hoppa ute i naturen, över någon liten stock eller så. Min arab verkar tycker att det är lite mindre "läskigt", och det brukar gå bättre.
Lycka till!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 905
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 866
Senast: inverterad
·
Ridning Hej! Jag älskar hoppning och rider just nu på ridskola där jag hoppar ca 1 gång i månaden. Min sköthäst är en väldigt stark häst men...
Svar
5
· Visningar
1 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka