Häst som inte vill hoppa

Sv: Häst som inte vill hoppa

Tack för svaret. Vi tränar just nu på bommar och något litet skutt på decimetern.

Vad synd. Araber är annars helmysiga hästar.

Tack för ditt svar. Det du sa att lägga bommar på marken som en bana skall jag pröva.

Det du kan göra är att hoppa olika typer av 'hinder' fast jättlågt, 20-40 cm, så att du kan trycka över hästen utan att det blir ett jätteskutt. 'Hoppa' dessa tills hästen känns helt säker då kan du börja höja. Om hästen tvekar på detta så får det bli bommar på marken.
Jag vet inte hur lydig hästen är i övrigt, men att göra andra övningar som att gå över plast, mellan bommar osv är nog aldrig fel.

min unghäst älskar hinder. Hon är ett 4årigt arabsto.
Hon var väldigt rädd för bommar när jag fick henne men har kört väldigt mkt bomträning och upphöjda bommar från början ifrån marken o sen på ryggen vilket går jätte bra.
Jag har longerat henne de första gångerna hon fått hoppa själv hon var lite tveksam i början men hoppade super bra!

För ca 3 år sen red jag ett svenskt halvblodssto som stod på gymnasiet jag gick på, hon tyckte det var jätte kul att hoppa men var väldigt osäker på sig själv, har super fin bjudning och allt går as fort, men så fort man ställde sig för tidigt upp i sadeln så tvärnitade hon. så man fick sitta tills hon skulle hoppa av o då ställa sig.
Han kan känna din osäkerhet också .

Jag känner igen mig och min häst i din berättelse. Min häst är en mycket känslig anglo, och när jag köpte honom sade den förra ägaren att han hade startat några 0.90-klasser. När vi löshoppade honom för första gången, typ två månader efter köpet, kändes det riktigt tveksamt att han ens skulle ha kommit runt dessa klasser. Hästen i princip kröp över bommarna som på sin höjd låg på 0.20 i höjd. Han betedde sig som om han inte visste vad hinder innebar, och han stannade och tittade på allt - även om han blivit visad "hindren" och även om det var 10:e ansatsen, typ.

Jag tror att det var mer en tillvänjningsfråga, för nu kör han på med gott mod och har till och med lyckats hoppa 0.80-hinder på löshoppningen utan att sprattla med alla bihang och utan att stanna och glo ögonen ur sig :) Har till och med hoppat lite uppsuttet över små stockar ute i naturen, och det har gått förträffligt.

jag blir själv rädd på högre höjder och det känner min känsliga häst direkt därför hoppar jag bara dom höjder jag känner mig säker på för min egen och hästen skull:)

fortsätt att jobba över bommar,när ni känner er säkra där och allt flyter på går du vidare med små hinder (typ upphöjda bommar) osv osv...

låt det ta den tid som behövs,stressa/pressa varken dig själv eller hästen så kommer det nog gå jättebra.

Lycka till /Mvh Arabizar

Jag har ridit och hoppat två renrasiga araber , och det under en längre tid alltså. Den ena (ett sto) var lite "rädd" och osäker men vägrade inte en enda gång med mig på ryggen. Så länge jag var säker hoppade hon. Och den andra (en valack) är för på hindren. Och flyger över vad man än ställer framför näsan på honom, i vilken anridning och tempo som helst. Så hoppa kan dem, det är oftast ryttarens säkerhet/osäkerhet som påverkar. ;)

Jag har träffat två araber som jag sett hoppa.
Ett sto som var precis som din, bjuder bra men i sista steget så tar det stopp.
Sen är det min egna, finns ingen mer hoppgalen häst :love:.
Han har hoppat 150 enstaka hinder, 140 banor och han är 145 cm hög.
Det har dock inte blivit så mycket hoppning här heller, man får inte stopp på honom.

Men jag tror att araber är ganska dåliga på att hoppa överlag trots allt.
Mitt inlägg var förmodligen inte så givande, men men..

Fast jag tror faktiskt att det kan ha med rasen att göra oxå, delvis iaf.
Araber är känsliga, både på gott och ont, blir du då minsta nervös på hinder så tolkar hästen det som att det är farligt = den stannar.

mina hästar har aldrig stannat på hinder (mer än nån enstaka gång då) och jag tror det är så enkelt att det helt enkelt inte finns i min värld att de skulle stanna, min attityd är att här ska vi över, och diskussioner finns liksom inte.

Jag anmälde mig till en Clear round med min då nästan 4 åriga häst, hon hade hoppat ett kryss i hela sitt liv innan, och visst, jag hoppade bara 30 cm (eller vad det kan ha varit, jävligt lågt iaf) men inte ett enda stopp, hon tvekade på varje hinder, men hoppade för att jag höll om precis när hon började tveka.

Skulle jag vara ts skulle jag kolla igenom hästen hos en bra veterinär, bara för att vara säker, och förutsatt att det inte är nåt fel på hästen (röntga bakknäna, araber har ofta cystor i bakknäna och de reagerar oftast inte vid böjprov, och visar mkt sällan hältor trots att de kan ha jätte ont!) så skulle jag kontakta en duktig tränare.

Jag har också haft en liten arab som glatt galopperar mot hindret och tvärnit!
Fortsätt bara hoppa små hinder och håll om, om du tvekar, tvekar hästen.

Handlar det om just araber då? isf, så visst kanske dom är mer känsligare än vissa andra hästraser men dom behöver ju inte vara sämre hopp hästar för det?
Jag äger själv en arab korsning. Han är lite speciell och väldigt tittig. Dock så älskar han att hoppa och är inte lika tittig på hinder.
Men jag tror det handlar om att lita på varandra, börja på låga hinder och bommar och sen bygga upp förstroendet.
Min häst var rädd för att hoppa över 40cm hinder i början för att han hade blivit illa behandlad, nu hoppar han banor på över 1m och har inga problem med det alls + att han tycker det är jätte roligt.

Börja med en bom på marken, och så leder du över hästen först i skritt och sedan trav.. Höjer upp ett snepp gör lika dant, till su höjt upp 3 snäpp, ligger väll hindret på 10-30cm?
han behöver dig som visar honom så att han kan vara trygg!
alltså springa bredvid! När det går bra så hoppar du upp, ha en person som kan höja o sänka o sätta upp om han river..
Du börjar som samma, lägger en bom på marken som du travar o skrittar över, om det känns bra ta en lite galopp då över! :)

sedan så höjer du och travar över, när det känns bra ta en galopp,
och det ridpasset behöver man inte tänka '' detta går så bra så nu höjer vi upp till 50!''
när hästen gjort bra och hoppat fint över, så kan du ha en morot i fickan som den kan få, och sedan så behver du inte rida mer,
Sluta alltid med att han ska ha lyckats! Sluta inte om han har tvekat! :D

Lycka till! :bow:

Mest troligt är din häst osäker och det är mkt vanligt att hästar är det. Då hjälper det om du bygger upp dens själförtroende genom att löshoppa små hinder och ge den mkt beröm och kanske till och med lite godis ibland efter han har hoppat. Sen så tycker jag att du bara ska hoppa riktigt små hinder till att börja med och höja efrer som att det går bra;) (Det funkar riktigt bra på min ponny som vägrade på typ allt. men nu hoppar han över allt, till och med hagen;/ )

Senast ändrad av en moderator:

Vad typiskt att det är en massa araber som är såhär när det gäller hoppning!

"Min" har tävlat 110 men nuförtiden förvandlas hon till en liten hispig gunghäst när det är hoppdags eller rusar allt vad hon har och bara kastar sig över. Finns inte nån balans i det där öht. Vi jobbade med småhinder och korta pass, lugnar ner henne emellan och berömmer mycket. Hon vägrar inte heller, hon är modig som många andra araber och gör alltid som man säger trots att hon tycker det är skitläskigt. <3

Hon fegar dock ur när det gäller löshoppning. Har inte hoppat på länge nu för hon tycker inte det är roligt, det märker man ju, hon har liksom hoppat nog i sitt liv.

Jag rider en häst. Tror han är någon fulblodskorsning. Han är väldigt tittig och rädd för hinder sedan han var med om en hinder olycka. De är en ridskolehäst som ska tillbaka till verksamheten sen när jag fått honom att förstå, hinder är inte farliga. De kommer inte attackera honom. Jag fick rida honom för att ja har bra balans sen ja ridit in min då vilda fjording som älskade att busa. I början red vi över små grenar i skogen och travade över stockar där. Inget färgglatt eller nåt sånt. Först hade han även min häst framför för att visa. De gick jättebra, och när vi kom in på banan och skulle gå över bommar på marken fick Fritz gå först även då. Han tvärstannar och lutar sig framåt och tillbaka som en gunghäst felra minuter innan han kan tänka sig att gå över och då får han väldig fart när bommarna är bakom. Men efter att han gått över dem ett antal gånger kan han tillochmed tänka sig att trava över.
Nu har vi tränat några gånger, blandat med skogsturer. Där han också är rädd för allt möjligt. Men hoppas han lär sig lita påmig då. Han stannar varje gång de kommer ett nytt litet hinder, men nästa gång skuttar han över försiktigt. Men man måste börja från början varje nytt ridpass. De viktigaste är att driva honom mycket. även om han drar mot hindret som nån gång händer måste man fortsätta driva. Annars stannar han. Han är också väldigt rädd för att slå till bommarna så de rör sig eller låter. Antar de var något sånt i olyckan.
Imorgon sk ja löshoppa honom. Se hur de går. Kanske tar en annan häst framför. Men mammas hästar hatar honom så får se hur de blir. Igår hoppade han 45 cm efter att vi höjt från 20 och långsamt uppåt. Han är duktig men har kort minne :)

Jag hade en arab en gång, 146. Hon såg ut som en sagohäst(A) Hennes hoppteknik var det absolut inget fel på!:O Hon ställde upp till 110% om bara ryttaren var säker och höll om, Vi hoppade kombinationer på 110 (LA!) utan problem. Jag minns en gång vi kom jättefel, alldeles för långt ifrån. Och hon hoppade!:crazy: (inte rev hon heller):grin:

Jag tycker faktiskt att ni är lite fel inställda vad gäller araber, dra inte alla över en kam!:mad:

Jag hade en arab en gång, 146. Hon såg ut som en sagohäst(A) Hennes hoppteknik var det absolut inget fel på!:O Hon ställde upp till 110% om bara ryttaren var säker och höll om, Vi hoppade kombinationer på 110 (LA!) utan problem. Jag minns en gång vi kom jättefel, alldeles för långt ifrån. Och hon hoppade!:crazy: (inte rev hon heller):grin:

Jag tycker faktiskt att ni är lite fel inställda vad gäller araber, dra inte alla över en kam!:mad:

sorry att ja la upp två ggr, det blev fel!:)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 905
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 866
Senast: inverterad
·
Ridning Hej! Jag älskar hoppning och rider just nu på ridskola där jag hoppar ca 1 gång i månaden. Min sköthäst är en väldigt stark häst men...
Svar
5
· Visningar
1 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka