Hästar är fantastisks djur som i de allra flesta lägen ställer upp till 100% för oss. Eftersom de är flyktdjur sitter det djupt rotst hos hästar att inte viss att de har ont; den med ett annorlunda rörelsemönster blir uppäten först. Det måste msn som hästägare vara medveten om, och alltid reagera på små signaler.
Min förra häst vsr inte hslt, inte ens vet såg något, men han ville plötsligt inte fatta galopp på ridbanan. Det gick om jag red riktigt bra, och i skogen var aldrig några problem eftersom hsn tyckte det var superroligt. Inflammation i båda bakknäna.
Min nuvarande häst (ca 8 år senare) kunde en dag inte svänga vänster i galopp. Så fort jag försökte rida i vänster galopp och svänga vänster bytte hon bak och stannade. Jag kunde tvinga henne att fortsätta om jag böjde henne lite för mycket, men det blev raka vägen till vet. Pålagring i lumbosacralleden, behandling och lång rehab.
Jag är ridlärare och har också sett både ridskolehästar och elevers egns hästar som inte "har velat" ditten och datten. Det har varit något veterinärt fel på nästan allihop, iaf de som har kollats upp. Vissa har bytt tränare istället.
Jag köpte in en ridskolehäst för ungefär ett år sedan som bara gick i höger galopp, eftersom förra ägaren inte hade brytt sig om vilket. Då gjorde vi en grundlig besiktning, kan tilläggas. Det tog mig ungefär en månads arbete att få henne så stadig i båda galopperna att hon kunde gå lektion med de duktigare eleverna.
Gör man rätt så ska det bli rätt ganska snabbt, annars är det något som inte stämmer. Och man måste veta att hästen inte har ont, annars förstärker man bara problemet genom att hästen associerar tex vänster galopp med att det gör ont.
Hade hästen varit besiktigad hade jag rått dig att be din tränare sitta upp och både känna och visa, men nu borde ni ta vägen om vet först.
Däremot, eftersom hästen börjar med ytter bak i galopp, brukar det vara höger galopp de inte vill fatta om det är fel på vä bak.
Lycka till!