Häst som inte trivs?

Ämelie

Trådstartare
Är det möjligt att en häst som inte trivs går ner i vikt?

Hästen äter 15-20kg hösilge/hö om dagen (fri tillgång). Samt mycket kraftfoder.
Hästen är 20år och har fina tänder och pigg och frisk i övrigt.

Eller ligger det sjukdom bakom?

Sv: Häst som inte trivs?

Vad är det för värden på hösilaget och vad och hur mkt kraftfoder får hästen?

Kan det vara så att hästen har mask? Gamla hästar faller ur rätt lätt då.

Kan hända att det är åldern som spökar. En tanke är att det skulle kunna vara cancer, då magrar väl hästar av. För det låter märkligt med tanke på kosten hästen äter. Något magerlagd kan dock vara normalt för en gammal häst.

Hejsan det kan vara så att den inte trivs med sitt umgänge, kanske behöver mer vänner. Annars kan det vara sjukdom som ligger bakom. Kolla upp det med vetrinär för säkerhets fall.

För det låter märkligt med tanke på kosten hästen äter.

Fast vi vet ju ingentig om kosten. Det kan vara låga värden på hösilaget tex. Säg vårat, mj 2,9 och smrp 25. Låtsas att det är trådskaparens hösilage. På 15 kg skulle det endast innebära 43,5 mj, vilket inte håller många hästar runda. Sen vet vi ju heller inte hur mkt kraftfoder eller innehållet i dessa hästen får.
Så jag tycker ts absolut ska börja kika i den ändan, VAD får hästen att äta, kankse är det bara så enkelt att den får för lite mat?

Är det konstaterat att hästen får tillräckligt med energi och proteiner och ändå går ner i vikt - ja då skulle jag ha letat andra orsaker;)

Vad är det för värden på hösilaget och vad och hur mkt kraftfoder får hästen?

Detta är min fd. häst jag skriver om...
Och nya ägaren (som enbart haft henne i 3-4 månader) har frågat om jag vill ta tillbaka henne pga att hon inte verkar trivas.
Vet inte vilka mängder av kraftfodret hon får, men enligt ägaren så är det mycket. 2 nästan fulla krubbor/dag med: lucern, betfor och havre. Kanske får hon något mer kan vara möjligt att hon ändrat något den senaste månaden också.

Hejsan det kan vara så att den inte trivs med sitt umgänge, kanske behöver mer vänner. Annars kan det vara sjukdom som ligger bakom. Kolla upp det med vetrinär för säkerhets fall.

Det står 7 hästar i stallet, hon har hästkompis i hagen så det beror knappast på det. hon har stått med allt mellan 30-3 hästar så hon är van med både mycket och lite hästar.

Om hästen är i behov av raspning (om vi tänker oss akut), visst kan det inte tillgodo göra sig maten den äter då ovh bli mager av det?
(Nu förutsätter vi att hästen har en uträknad foderstat)

Hästen är avmaskad enligt konstens alla regler.

Villket INTE finns. Det finns inte speciellt många sätt att maska på. 1: Träckprov, 2: KANSKE maska beroende på VAD provet visade. 3: Sanerande åtgärder runt hästens miljö.

Det dära med konstens alla regler har man ju hört om folk som säger...sen visar det sig att: 1: dom har aldrig kollat om hästen har mask, 2: när dom väl gör det visar det sig att hästen har högt EPG och 3: Någon saneringsåtgärd är det ingen som bryr sig om.

MEn om det inte är så, så kan det ju hända att den nya ägaren har totalt fel balans i foderstaten. Ibland kan man trycka i en häst MÄNGDER med mat, och den går ändå inte upp i vikt.

Om hästen är i behov av raspning (om vi tänker oss akut), visst kan det inte tillgodo göra sig maten den äter då ovh bli mager av det?
(Nu förutsätter vi att hästen har en uträknad foderstat)

Det verkar ju som att hästen inte trivs helt enkelt, som du skriver så låter det som att h*n e frisk! Det kan helt enkelt bero på omgivningen, människorna, hästarna (trots hagkompis)? O visst kan en häst med fel i tänderna ändå äta ordentligt men det kan finnas något som trycker..? Jag skulle iaf ta o kolla tänderna o kanske ta ett träckprov för att vara på den säkra sidan!

Jösses vad mycket käk hästen får! trodde min fick mycket (11 kg) !!!:D

Jag hade min häst på ridskolan en period och han gick ner i vikt pga att han inte trivdes. (Ja han fick mat så det räckte)
Det är en helt annan häst nu när vi står i ett privat stall. Nu ser han ut som en häst och inte som ett hustak.
T.o.m våran riskole chef kom och pratade med mig innan jag körde honom på bete om att han hade tappat otroligt mycke:crazy:
Men det är ju inte så lätt att få tag på stallplats heller. Men som tur är så mår han hur bra som helst nu och är jätte fin i kroppen:love:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 066
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
785
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 551
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka