Häst som inte svettas ordentligt

Sv: Häst som inte svettas ordentligt

Och jag undrar fortfarande fascinerat vad dina unika problem rent konkret har För grund .

KL
Jag upplever att både människa o häst inte svettas för att de är otränade. Sen kommer man sällan till sdn träning då de behöver svettas.

Ju mer vältränad- desto mer svettas man. Kylfunktionen fungerar.

Mina hästar svettas mest då man galopperat ca 20 min utöver uppvärmning.

Hästar som rör sig snålt spar energi o därmed värmealstring o ingen kylning behövs.

Att de sedan kan finnas ngn ovanlig sjukdom tillhör trots allt undantagen.

ymptoms arising from too much alfalfa (also goes for high protein grain formulations)

Hypothyroidism, thumps, bad attitude
Alfalfa typically contains inappropriate levels of calcium to phosphorus, 5:1 to be exact. A balanced ratio of calcium to phosphorus is 1.5 parts calcium to 1 part phosphorus. The excess calcium in alfalfa interferes with parathyroid function and can lead to thumps, muscle cramps and tying up.
Man menar att vuxna hästar ej ska ha över 12% protein oavsett om det kommer från grovfoder. Det är av en anledning som man ej gett klöverhö till hästarna. Nu skulle man kunna göra det med en viss andel. Påminner stort om lucern/ alfaalfa- bladväxt.
Vi skulle spara energi o pengar till att få ngt närtillverkat.

Mer läsning..

http://www.womenandhorses.com/protein20050517.html

Senast ändrad:

Om du googlar på anhidrosis får du svar på dina frågor. Kortfattat kan man säga att hästen inte kan kyla sig som den behöver, vilket leder till överhettning = sämre prestationsförmåga och i allvarliga fall döden.

Det du säger om att ju mer tränad man är, desto mer svettas man, stämmer ju i normalfallet. Problemet blir när en tränad häst ändå inte svettas och man som ägare märker att den blir kraftigt påverkad av det.

Veterinären sprutar in något under huden som ska "provocera" fram svettning.

*kl

Angående fetma stämmer det säkert i flera fall, men min häst är dessvärre vare sig fet eller otränad.

Det du säger om att ju mer tränad man är, desto mer svettas man, stämmer ju i normalfallet. Problemet blir när en tränad häst ändå inte svettas och man som ägare märker att den blir kraftigt påverkad av det.
Återigen blir det väldigt konstigt när definitionen av vad träning för en häst innebär.

jag anser inte att man ska haussa upp varför hästen inte svettas innan man har spånat med andra som rider så pass att hästarna svettas. Först måste man ju se om hästen blir så flåsig( stoora näsborrar) o är väldigt varm över kroppen.
Flåsig på annat sätt blir en häst utan kondition lätt.

Det blir samma hysteri som med den där ovanliga svältsjukdomen.

Helt plötsligt är alla hästar kandidater till att ha sjukdomen.

att man är medveten om den är en sak, men troligen vet Vet. om saken. Även där styrs sökningen av hästägarens egen utsaga. Subjektiv som regel.

Hej! Är det någon som vet vad Vet. Tar för olika prover för att se om det är just de problemet?
:)

Hej! Är det någon som vet vad Vet. Tar för olika prover för att se om det är just de problemet?
:)
Varför inte ringa veterinären och fråga?

...i övrigt kan jag nämna att jag själv hör till den mänskliga kategorin som inte svettas som man ska. Har aldrig tänkt på att det kan vara onormalt utan jag har alltid fått anpassa ansträngningen så jag inte blir överhettad. Tidigt insåg jag att jag inte kunde spela fotboll i gassande sol, simtävling gick bra om jag gav f*n i att basta efteråt så under många år höll jag mig till det. Ridningen funkar även om det ett par gånger varit nära att jag svimmat på hästryggen vid träning om det varit heta sommardagar och vindstilla. Jag är definitivt inte otränad ;)

Tänkte att det va några som skulle ta prov på sin häst, lite nyfiken vad?
Och kommer fråga vad man kan ta för prover. Vill inte ringa en söndag
För att fråga det:)
Det finns olika behandlingar för människor för det.
Så försök hitta en bra svett-mottagning som kan hjälpa dig.
Det är väldigt påfrestande för kroppen att bli överhettad.
Med vänlig hälsning, Mimmi

Min nya häst fick igång svettning med elektrokyter & nått mer
Som ja inte kan namnet på( kan kolla ) från eqistro.
Morgon & kväll i 3v.
Sen började det komma fukt runt öron & mellan bakbenen.

Fick oxå råd av vet. att tempa innan träning & direkt
Efter ansträngning. Och se om hästen är överhettad.

Som jag skrev så har jag inte sett det som ett problem, jag har anpassat min träning efter vad som funkar.

...och det är måndag i morgon ;)

Veterinären sprutar in något under huden som ska "provocera" fram svettning.

*kl

Angående fetma stämmer det säkert i flera fall, men min häst är dessvärre vare sig fet eller otränad.

Hej! Jag är jätte nyfiken & gillar att söka info.
Berätta gärna när du vet vad dom får för att provocera fram svettning.

Tack på förhand. :)

Vad är det du vill ha sagt?

Jag har flera hästar som arbetas ungefär lika mycket, som inte är feta och i god form. En av dem blir så flåsig vid ansträngning att det påverkar honom negativt, och han svettas endast på små ytor av kroppen vilket leder till att han inte transporterar bort värme som han ska. Eftersom hästar till 65% reglerar värme genom svettning ser jag det som ett problem som jag vill lösa om det är möjligt.

Vad i detta tycker du är svårt att förstå?

Jag tror axel påpekar det även jag avsåg att påpeka , att det knappast är standard att en häst även om den inte svettas särskilt mycket eller lätt , för den skull lider av en sån diagnos . Svettning är oerhört individuellt även på hästar , utan att det för den skull innebär problem .

Mimmi : du vet att ektrolyter är saltvatten va ?

Självklart är svettning individuellt.
Men när hästen står och andas med öppen mun efter en kort stund ansträngning, då är det ett problem. Då mår hästen inte bra. Det är mer komplext än att hästen inte svettas. Det har så otroligt större påverkan än så! Tänk dig själv, om man inte kan reglera kroppstemperaturen..
Och när jag säger "vanligt" menar jag inte att var och varannan häst har det, men det förekommer och inte många vet om det.
Läs på lite, det är "vanligt" (i brist på bättre ord) hos ex vältränade galoppörer i Florida. Symtomet är bäst beskrivet i de varmare delarna av USA, och en del av lösningen är att flytta hästen till kallare klimat.

Det finns en stam nordsvenskar som har problem med anhidros. Vissa fall var så illa att fölungarna var tvungna att spolas kontinuerligt hela somrar för att inte få problem med överhettning.

Och för att retas lite med vissa (;)). Här kommer vetenskap i ämnet!
Equine anhidrosis
Clinical, clinicopathologic, and epidemiologic features of anhidrosis in central Florida Thoroughbred horses

Sholud I sweat it?
Anhidrosis
The horse, anhidrosis

Jag betvivlar inte ett dugg detta . Jag vände mig emot att det lätt framstår i såna här trådar som ett generellt problem och ngt som är en diagnos på häst Flr att den typ inte svettas så mkt . Det Vsr självklart inte din mening att säga det , det förstår jag också , men det blir väldigt lätt och ofta fel i såna här trådar och kan skapa ngn total missföreställning .

Det är ju nackdelen med forum. Men faktum kvarstår: det är inte helt vanligt att veterinärer ens tänker på att hästarna kan ha problem med för lite svettning. Och för oss som faktiskt har hästar som har problem är det inte roligt..

Just min ponny har ju hypotyreos och har begränsad svettning på grund av det. Det leder också till att han lägger på sig extremt lätt, både fett och vätska (han får som ödemliknande svullnader på magen), tappar muskler och är snorsvår att både träna och utfodra. Med medicin (levotyroxin) går det hantera. Förhoppningsvis är det reversibelt, och jag upplever att han blir bättre.
På honom tog vi blodprov under ett dygn och hade intervju med veterinären. Man kan göra arbetsprov (vet att på en del kliniker i världen springer hästarna på rullband under sollampa), men varken jag eller veterinären bedömde att det behövdes. Det gick liksom inte missa att hästen mådde dåligt. Att belasta systemet mer då kändes inte bra..
I dagsläget är ponnyn i rätt god kondition, han klarar utan problem av ett normalt arbete utan att visa symtom. Svettas gör han väldigt fläckvis, men nu fungerar han i varje fall.

Jag är glad över info. i detta forum.
Har letat mycket på nätet & pratat med olika vet.

Man ska alltid gå på sin magkänsla om
Man misstänker att något inte står rätt till med
Sitt djur.

Jag är iaf väldigt nyfiken på vad era vet. Gör & säger.

Tack, Mimmi

Men då i ditt fall är det ju en följd av hästens primära sjukdomstillstånd - fång , IR osv . Det var lite min poäng - att en häst svettas väldigt lite i sig är inte ngn sjukdom .
Din sjukdomsbild är ju ytterst extrem . Ingen vanlig trend .

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 834
Hästvård Min häst är under utredning av veterinär! vi sitter dock fast och vill höra om någon sett någon liknande och vad det berodde på. Maj-...
Svar
16
· Visningar
2 589
Senast: cello
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 932
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 441
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka