Häst som inte svettas ordentligt

Sv: Häst som inte svettas ordentligt

Ja så skönt att det inte var det, vad var felet då angående flåsigheten? Infektion?

Blodproverna visade inga tecken på infektion. Min veterinär är inne på att han kanske inte kyler sig (svettas) optimalt, men att det ändå inte är så allvarligt som anhidrosis. Jag får helt enkelt träna efter hans förutsättningar och hålla extra koll på flåsigheten. Nu när det varit väldigt kallt har han inte flåsat alls, så det är förmodligen en bra strategi att bygga mycket kondition under den kalla årstiden.

Skönt att det inte är anhidros! Kan ju ändå vara hypohidros, om hästen svettas lite. Lösningen är ofta att ge salt och vatten. Och det är ofta ett reversibelt tillstånd, så håller tummarna att det är något sånt som går över :)

Du ser...Man behöver inte alltid befara det värsta.

att de flåsar är fullständigt naturligt vid ansträngning, men kondisen kanske inte räcker till att komma så långt att den faktiskt blir så pass varm att den svettas. mina svettas inte i trav, men efter ganska mkt galopp o kan sen torka under vidare travarbete- i sådant väder som vi har NU.

Min häst svettas fortfarande mindre än vad jag tycker är normalt, dvs. efter långa turer med mycket trav och galopp. Jag befarar hellre det värsta än blundar för det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 834
Hästvård Min häst är under utredning av veterinär! vi sitter dock fast och vill höra om någon sett någon liknande och vad det berodde på. Maj-...
Svar
16
· Visningar
2 589
Senast: cello
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 932
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 441
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka