Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som jag skrev tidigare så är det svårt för Vet. att veta när den bara har att gå efter hästägarens utsaga.Man gör kanske lite uteslutnings metoden och samtidigt bollar idéer här.
Det är inte alltid en vet. hittar orsaken direkt.
Det är alltid bra med nya idéer fall man fastnat i en tankebana.
Ta den först till en galoppbana o se.![]()
Men då i ditt fall är det ju en följd av hästens primära sjukdomstillstånd - fång , IR osv . Det var lite min poäng - att en häst svettas väldigt lite i sig är inte ngn sjukdom .
Din sjukdomsbild är ju ytterst extrem . Ingen vanlig trend .
Då ska man nog först söka i cirkulationsapparaten. Hjärta lungor samt virus. EKG, endoskopi..... you name itVad menar du? Vad skulle jag med en galoppbana till? Räcker det inte att jag ser att han får svårt att andas när han ansträngs på en vanlig skogsrunda?
Har du läst några av länkarna sthu delade? Eller har du egen forskning som visar att otillräcklig svettning inte är ett problem/sjukdom?
Då ska man nog först söka i cirkulationsapparaten. Hjärta lungor samt virus. EKG, endoskopi..... you name it
Om den får svårt att andas så får man ju ge 17 i att anstränga den. Det har inte med svettningen att göra i första taget
Det tror jag en veterinär avgör bättre än vad du gör. Om en häst får problem vid ansträngning försöker jag hitta problemet, inte undvika det.
På det viset SVETTAS mina oxå om jag rider lätt.Min häst verkar ha problem med svettning, och svettas endast under magen och mellan benen efter ansträngning. På hals, huvud, rygg och sida är han helt snustorr. Han har också mjälliknande stöv, och blir sällan fin vid borstning utan "dammar" hela tiden. Efter ansträngning blir han väldigt flåsig, som för att kompensera att han inte kan kyla sig ordentligt.
Är det någon som har haft liknande problem?
Fast va ? Hur hästar och människor för den delen svettas är helt individuellt . Om det handlar om hobby hästar och det anses ett problem att de inte svettas x nivå ? Seriöst hur är det öht ett problemet ens en diagnos ?
Sthu : nej det är öht Inget utbrett problem. Framför allt inte som
Set inte handlar om ngt annan träning än mulle hästar i fråga om tärning . Vet inga utöver såna i övrigt som öht har syndromet ni påtalar .