Häst som inte svettas ordentligt

Sv: Häst som inte svettas ordentligt

Man gör kanske lite uteslutnings metoden och samtidigt bollar idéer här.
Det är inte alltid en vet. hittar orsaken direkt.
Det är alltid bra med nya idéer fall man fastnat i en tankebana.

Kanske . "Nya idéer" tror jag dock är rätt vanskligt på ett internet forum gällande viktiga veterinära råd .
Hälften av svaren du får om
Inte mer , är inte medicinskt förankrade öht av behandlande vet utan mer spekulationer och egen googling .

Senast ändrad:

Som jag har förstått det uppträder hypohidros ganska ofta som ett symtom i samband med andra sjukdomar. Inte alltid, men det verkar vara vanligare än att det är enbart an/hypohidros. Det är en komplex sjukdom (eller syndrom eller vad man nu ska kalla det).
Jag är bara glad att det uppmärksammas. Det finns trots allt både sjuka hästar och hjälp att få. Finns ett tillskott som heter AC one, består av tyroxin och elektrolyter. Jag har inte provat, i och med att jag redan har ett par kilo tyroxin. Tänker att det i kombination med salt ger samma effekt. Och som sagt, jag tycker salt i maten har gjort skillnad.

Man gör kanske lite uteslutnings metoden och samtidigt bollar idéer här.
Det är inte alltid en vet. hittar orsaken direkt.
Det är alltid bra med nya idéer fall man fastnat i en tankebana.
Som jag skrev tidigare så är det svårt för Vet. att veta när den bara har att gå efter hästägarens utsaga.
Att man är medveten om sjukdomar är en sak, men att alltid leta efter dem är ngt annat. Att alltid leta efter det värsta istället för det mer uppenbara.

Min häst svettas inte- är den sjuk:grin:

Ta den först till en galoppbana o se.:idea:

Allmäntillståndet ska räknas in.

Ta den först till en galoppbana o se.:idea:

Vad menar du? Vad skulle jag med en galoppbana till? Räcker det inte att jag ser att han får svårt att andas när han ansträngs på en vanlig skogsrunda?

Men då i ditt fall är det ju en följd av hästens primära sjukdomstillstånd - fång , IR osv . Det var lite min poäng - att en häst svettas väldigt lite i sig är inte ngn sjukdom .
Din sjukdomsbild är ju ytterst extrem . Ingen vanlig trend .

Har du läst några av länkarna sthu delade? Eller har du egen forskning som visar att otillräcklig svettning inte är ett problem/sjukdom?

Jag håller helt med dig angående att det är bra att det uppmärksammas. Än vet jag inte om det är detta min häst lider av, och hoppas att det inte är det...

Min veterinär har haft kontakt med en professor i hästens hudsjukdomar i england, som menade att det visst förekom även där även om det är ovanligt. Förmodligen är det inte ett problem lika ofta här, som det är i Florida där temperaturen är så mycket högre.

Vad menar du? Vad skulle jag med en galoppbana till? Räcker det inte att jag ser att han får svårt att andas när han ansträngs på en vanlig skogsrunda?
Då ska man nog först söka i cirkulationsapparaten. Hjärta lungor samt virus. EKG, endoskopi..... you name it

Om den får svårt att andas så får man ju ge 17 i att anstränga den. Det har inte med svettningen att göra i första taget

Har du läst några av länkarna sthu delade? Eller har du egen forskning som visar att otillräcklig svettning inte är ett problem/sjukdom?

Seriöst ? Det är inte en sjukdom i sig att en häst inte svettas särskilt mycket . Snarare är det otroligt individuellt och är mkt kopplat till individ - oavsett intensitet på arbete .
Har du däremot en hyperventilerande häst , en häst som har en annan sjukdom (konstaterad , inte spekulerad via Google ) så självklar kan det finnas en sån bild .
Det jag vänder mig emot är förmedlandet att häst som svettas lite rent generellt , skulle vara subjekt till en rätt ovanlig i sammanhanget diagnos . Särskilt som de hästar som redovisas här till 90 procent har stora bakomliggande diagnoser i sig för att uttrycka det milt .

En hobby mulle som svettas minimalt är liksom inte en diagnos på sjukdom . Jag vänder mig som jag skrev tidigare i tråden mot att set förmedlas uppdrivna "diagnoser" hit och dit .

Senast ändrad:

Fast nu handlar det inte om lite svettning på grund av låg träningsintensitet.
Det handlar om oförmåga att svettas, inte bara vid träning utan även vis värmestress.
Om kroppen inte kan kyla ner sig (alltså svettas) msåte överskottsvärme ut på andra sätt, till exempel via att hyperventilera med öppen mun.
Tro mig, om man träffar en anhidros-häst vet man om det. Det märks. Väl. Utan galoppbanor.

Och givetvis. Bara för att man inte rider hästen svettig betyder det inte att den är sjuk. Självklart kan hästar motioneras utan att svettas. Har någon påstått annorlunda?

Då ska man nog först söka i cirkulationsapparaten. Hjärta lungor samt virus. EKG, endoskopi..... you name it

Om den får svårt att andas så får man ju ge 17 i att anstränga den. Det har inte med svettningen att göra i första taget

Det tror jag en veterinär avgör bättre än vad du gör. Om en häst får problem vid ansträngning försöker jag hitta problemet, inte undvika det.

Det tror jag en veterinär avgör bättre än vad du gör. Om en häst får problem vid ansträngning försöker jag hitta problemet, inte undvika det.

Hur kom din veterinär fram till den diagnosen?

Fast nu får du läsa igen .
Din häst har allsköns historik av en massa andra problem . Fång, IR och diverse . Det är precis det jag försökt illustrera . Det är väldigt relevant . Istället för att tråden tar karaktär av att brist på svett i allmänhet har att Göra med sjukdom öht . Ditt scenariot INTE vanligt . På ngt sätt .

Min häst verkar ha problem med svettning, och svettas endast under magen och mellan benen efter ansträngning. På hals, huvud, rygg och sida är han helt snustorr. Han har också mjälliknande stöv, och blir sällan fin vid borstning utan "dammar" hela tiden. Efter ansträngning blir han väldigt flåsig, som för att kompensera att han inte kan kyla sig ordentligt.

Är det någon som har haft liknande problem?
På det viset SVETTAS mina oxå om jag rider lätt.
Din svettas ju, men du verkar inte vara nöjd med placeringen.:D
Svettas den inte sommartid heller?

Vad menar du konkret med ansträngning.:confused:

Jag skrev 20 min galopp med ng skrittpaus emellan- förutom uppvärmning o då i RIDHUS.

Fast va ? Hur hästar och människor för den delen svettas är helt individuellt . Om det handlar om hobby hästar och det anses ett problem att de inte svettas x nivå ? Seriöst hur är det öht ett problemet ens en diagnos ?

Sthu : nej det är öht Inget utbrett problem. Framför allt inte som
Set inte handlar om ngt annan träning än mulle hästar i fråga om tärning . Vet inga utöver såna i övrigt som öht har syndromet ni påtalar .

Man kan tänka sig att tillståndet är diskvalificerande för tävling om hästen inte kan reglera sin temperatur. Det kan mycket väl vara en bidragande orsak till att du upplever att bara mullehästar har det.

Överhettning är allvarligt om man inte stoppar i tid.

Hästar är olika. Min häst svettades inte ordentligt förrän jag haft henne i 2 år. Innan dess var hon alltid torr trots intensivt arbete. Tror inte du behöver oroa dig alls för detta. Det kan också ändras beroende på hästens kondition.

Som jag skrivit är min häst inte diagnosticerad, utan veterinären ska göra tester om en vecka.

Det är inte placeringen jag är missnöjd över, utan att han blir flåsig och tar lång tid att återhämta sig.

*kl

Nu är testet gjort, där adrenalin sprutades in i underhuden för att framkalla svettning. Hästen svettades efter en stund, vilket tyder på att han inte lider av anhidrosis. Mycket skönt! Nu kommer jag ge elektrolyter sommartid för att avhjälpa svettning, och andas ut vad gäller anhidrosisteorin.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 834
Hästvård Min häst är under utredning av veterinär! vi sitter dock fast och vill höra om någon sett någon liknande och vad det berodde på. Maj-...
Svar
16
· Visningar
2 589
Senast: cello
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 932
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 441
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?