Ja vem som nu skulle vilja prova få släpet söndersparkat;-) men ett bra förslag man kanske skulle prova:-)låna en annan transport och se om han är likadan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja vem som nu skulle vilja prova få släpet söndersparkat;-) men ett bra förslag man kanske skulle prova:-)låna en annan transport och se om han är likadan.
Ja vem som nu skulle vilja prova få släpet söndersparkat;-) men ett bra förslag man kanske skulle prova:-)
Nej han gillar inte att åka brett. Han söker sig gärna till stöd.Mitt sto är obotlig bredåkare. Har extra bred extra lång trailer men nope..
Testa och kör en tur med mellanväggen åt sidan.
Det är det enda som funkar för min.
hur är han i ridningen då, något som kan indikera att en ledinflammation är på g? Har för mig att jag hört någonstans att hästar med knäledsproblem kan bli stökiga i släpet. Men det kan ju precis lika gärna bero på att det blivit varmt och ventilationen gjort sig påmind som redan nämnts
Min spontana tanke är att det nu börjar bli varmt i transporten vilket det inte varit i vinter. Har själv varit med om hästar som blivit tokiga när det blivit för varmt i transporten. En gång när jag köpt en ny häst där säljaren i all välmening klädde på hästen både skydd och täcke, fick jag stanna på vägen och göra mitt bästa för att få av skydden och täcket. Hästen var tokig ända tills det kom av sedan åkte hon som ett ljus hela vägen hem och har gjort det sedan dess.
Nej allt är exakt samma....Du har inte bytt till täcke eller bara bytt täcke?
Har du transportskydd? Har du bytt till ny modell eller helt nya? Jag har en häst som absolut inte kan åka med transportskydd av viss modell (nu mer är båda helt nakna nertill) för han blir varm om benen och lever rövare. Annars helt stilla så om jag blev stoppad av polisen skulle de nog inte tro att jag har häst därbak alls.
Har du helt plötsligt ny uppbindning?
Min spontana tanke är att det nu börjar bli varmt i transporten vilket det inte varit i vinter. Har själv varit med om hästar som blivit tokiga när det blivit för varmt i transporten. En gång när jag köpt en ny häst där säljaren i all välmening klädde på hästen både skydd och täcke, fick jag stanna på vägen och göra mitt bästa för att få av skydden och täcket. Hästen var tokig ända tills det kom av sedan åkte hon som ett ljus hela vägen hem och har gjort det sedan dess.
Jag har en häst som jag haft sedan augusti. Han var stökig att köra i släp första veckorna. Inte svår att lasta men stressad i släpet och sjöblöt vid ankomst. Detta upphörde och sen har vi åkt varje vecka hela vintern och han har stått som ett ljus. Men idag, helt plötsligt är han helt galen där inne och har sparkat och hoppat runt hela resan. Vad kan detta bero på? Har inte ändrat någonting och han har ju stått så bra hela vintern. Kan det ha nåt med att det blir varmare ute nu? Förra ägaren sa nåt om att han inte gillade att åka i värme. Men så varmt är det ju inte...
Någon som har någon teori?
Fast jag har ju kört honom i flera månader utan problem. Menar du att det kan bli obalans som plötsligt uppstår då?Min tanke är att hjulen inte är balanserade vid montering. Är de inte balanserade uppstår vibrationer i hela transporten när man kör. Står transporten still är det inga vibrationer. Åk till en däckverkstad o be att de kollar om hjulen behöver balanseras.
Vi hade det problemet att min tidigare lättlastade isis vägrade gå in efter ett par åkturer med nya transporten. Efter ha provåkt hemma på grusvägen insåg vi att allt vibrerar. Efter balansering av hjulen inga problem när vi lockat in isis försa gången. Isis åkte glatt som tidigare.
Sen tror jag att draget som kan bli av öppna sidofönster kan vara drag i ansiktet på hästen kanske?
Ja jag är nog inne på den teorin. Men nu är det ju inte jättevarmt och han åker "naken". Kanske är det som andra här säger att det är för dålig ventilation. Men jag kan ju inte bara gå och köpa ett nytt släp för att testa och ingen lånar ju ut ett släp för att få det söndersparkat. Vilket dilemmaMin spontana tanke är att det nu börjar bli varmt i transporten vilket det inte varit i vinter. Har själv varit med om hästar som blivit tokiga när det blivit för varmt i transporten. En gång när jag köpt en ny häst där säljaren i all välmening klädde på hästen både skydd och täcke, fick jag stanna på vägen och göra mitt bästa för att få av skydden och täcket. Hästen var tokig ända tills det kom av sedan åkte hon som ett ljus hela vägen hem och har gjort det sedan dess.
Ja jag hade faktiskt också en häst en gång som bara var lugn med luckan öppen. På detta släp har jag en lucka som inte går att åka med öppen. En sån plast som öppnas uppåt så därför har jag inte kunna prova att åka så:-(Vår stökige herre vill ha bakluckan öppen. Jag har alltid tänkt att det är ajabaja, men han lugnade sig direkt med den öppen och kan nu även stå och vänta en stund i transporten om bakluckan är öppen. Är den inte det kvittar det med mat i släpet osv.
Förmodligen med luften att göra, sen vill han gärna ha koll bakom sig också.
Fast jag har ju kört honom i flera månader utan problem. Menar du att det kan bli obalans som plötsligt uppstår då?
Nej han gillar inte att åka brett. Han söker sig gärna till stöd.
Han har alltså stått som ett ljus i släpet hela vintern. Samma släp, samma bil, samma förare. Enda skillnaden är att det är ljust ute och varmare.
Jag har en häst som jag haft sedan augusti. Han var stökig att köra i släp första veckorna. Inte svår att lasta men stressad i släpet och sjöblöt vid ankomst. Detta upphörde och sen har vi åkt varje vecka hela vintern och han har stått som ett ljus. Men idag, helt plötsligt är han helt galen där inne och har sparkat och hoppat runt hela resan. Vad kan detta bero på? Har inte ändrat någonting och han har ju stått så bra hela vintern. Kan det ha nåt med att det blir varmare ute nu? Förra ägaren sa nåt om att han inte gillade att åka i värme. Men så varmt är det ju inte...
Någon som har någon teori?