Häst som inte klarar att vara själv

kentaruen

Trådstartare
Hjälp! Jag behöver råd!

Jag blir galen på min häst dagar som denna!! Min häst är en ouppfostrad 8-årig fd travare, som de senaste åren bara gått som sällskap. Han är inte inriden och knappt van att bli hanterad, förutom att han startats på travbanan ett fåtal gånger i sin ungdom. (men han vägrade springa på upploppet och därför blev det aldrig någon karriär.)

Han vägrar att gå in i stallet själv utan sin hästkompis. Han blir aggressiv och bits en massa när han blir nervös. De går på lösdrift så de kan själva gå in i sin box när de vill, och ibland gör han det själv, så det är inte att han är rädd för stallet. Det är bara när jag ska ta honom in där som han vägrar.

Han vägrar att stå uppbunden i stallgången...
Jag har börjat försöka rykta honom och kratsa hovarna i hagen, så att han kan se den andra hästen. Men idag var han alldeles förjävlig ändå och bara trampade runt och blev hispig när jag höll honom samtidigt i grimskaftet.

Han har inte varit på det här stället mer än några veckor, så förmodligen handlar lite av nervositeten om det, att han inte riktigt är hemmastadd. Jag har också bara haft honom några månader, och största delen haft honom helinackorderad för jag bott på annan plats. Så vi har ju inte riktigt lärt känna varandra än. Men nu kommer jag kunna vara mer med honom och önskar att vi får en bra relation så klart.

Någon som har tips på hur man börjar öva?
Hur ska jag få honom att kunna gå ut ur hagen trots att den andra hästen är kvar?
Hur ska jag få honom in i stallet och stå kvar där?

Hoppas någon har tips eller erfarenheter att dela med sig av.

Sv: Häst som inte klarar att vara själv

Det finns tyvärr inte så mycket annat än göra än att ha ett enormt tålamod, inte responsa på hästens nervositet. Var konsekvent och tålmodig och tydlig och stabil och inte ge efter för hästens nervositet.

Om du inte står särskillt länge i stallet utan kanske bara tar in honom för att ge honom maten, gosa och klia lite och sen släppa ut igen, så stallet och du blir en positiv grej. Kanske ta in honom utan större anledning fler gånger per dag så att han lär sig att han kommer ut igen och att kompisen faktiskt inte försvinner.

Att han fäster sig väldigt vid den andra hästen är ju antagligen för att det är ett nytt ställe och det är väl hans trygga punkt just nu. Sånt brukar tona ner lite efter ett tag när hästen känner till stället bättre. Då brukar dom inte vara lika beroende av dom andra hästarna.

Sen brukar det ju också bli bättre om hästen är väl motionerad, hästar med överskottsenergi tar ofta ut sin energi på att hispa runt och stressa upp sig för saker som egentligen inte har någon större betydelse i vanliga fall. Sen tycker jag också att hästar brukar bli tryggare på nya ställen när man ridit runt i omgivningarna lite, så inte hästen bara har hagen som en trygg plats.

Min häst har också väldigt lätt för att stressa upp sig i nya miljöer och det hanteringssätt som Worthless beskriver funkar väldigt bra på honom. Tid, tålamod och att vara lugn själv så går det till slut över.

Vad var din tanke med köpet om den fortfarande inte är inriden eller att du har kört den?
Sätt fart på utbildningen o att den får motion tillsammans med dig. Det ger ett band, som den bara har haft med hästar i flera år, enligt din beskrivning.
Aktivera o umgås med den, så går det mkt mkt fortare.

Lycka till o sätt fart!:laugh:

Tack för era svar!

Jo, det är ju bara att börja träna helt enkelt! Det är lite svårt att veta vilken taktik man ska ha. Hur man ska klara av att inte responsa på hispigheten, när han blir alldeles galen? Känns ju som att jag utsätter honom för misshandel när jag ignorerar hispigheten... :confused:

När han står där i stallgången och frustar och gnäggar och sparkar och slänger med huvudet, alldeles panikslagen. Då ger jag alltid upp till slut...och släpper ut honom igen.

Ge honom mat i boxen är såklart en väldigt bra idé, det ska jag börja med!

Axel jag fick överta den här hästen, för de förra ägarna hade inte plats för honom längre. Jag blev dödsförälskad i honom första gången jag såg honom och det spelar ingen roll att han inte är inriden! Jag ska försöka rida in honom såsmåningom, men det är inte det viktiga.

:bump:

När han står där i stallgången och frustar och gnäggar och sparkar och slänger med huvudet, alldeles panikslagen. Då ger jag alltid upp till slut...och släpper ut honom igen.

Genom att släppa ut honom i det läget belönar du hans beteende, dvs han får som han vill om han bråkar... Jag hade inte gjort så!!!

Ta in honom en liten stund, ge gott och ut igen innan han börjar bråka. Men aldrig belöna med att ge efter.......
För övrigt tror jag inte han är panikslagen! hade han varit det hade han slitit av grimskaften och sprungit ut.... Tålamod, tålamod och vänta ut honom....

Lycka till!

Jag hade inte försökt hantera hästen ensam i stallet så länge den beter sig så!

Ta in den i stallet, ställ den i sin box med lite hö och kanske en godisskvätt i krubban som gör det trevligt att gå in i stallet. Sedan är det bara att stänga dörren och låta den härja som den vill en stund, i boxen kan ju inte så mycket hända.

När den lugnat sig kan du ta ut den i hagen igen, eller ta in den andra hästen. Det blir lite som en belöning för att den lugnade sig.

Ha lite is i magen och stöka lugnt i stallet med dina sysslor som vanligt, om du finns där och är lugn och normal så kommer förmodligen hästen att haka på dig så småningom. Stå inte vid boxen och försök "trösta", lugna eller tillrättavisa hästen, och öppna framförallt inte dörren förrän den är lugn.

Ta skötseln vid de tillfällen då du har sällskap i stallet, så att ni inte får onödiga konflikter kring det. :)

Är det bara han och en till i stallet?

Jag tolkar det så?

Som tillägg vill jag i så fall säga att det kan vara en nackdel att bara ha två hästar. Jag har märkt på min häst och hennes numera enda stallkamrat att de är väldigt bundna till varandra och har svårare att vara ensamma över huvudtaget än vad de hade när det var fler hästar i stallet.

Nu är det inget större problem för oss, eftersom vi har ganska god pli på dem ändå. Men jag inser att det skulle kunna ställa till ganska stora problem för mindre rutinerade människor om hästarna tilläts ta över i sina känsloyttringar när de separeras från varandra...

Jag har också en häst som är otrygg att vara ensam i stallet på nya ställen, det brukar ta upp till ett halvår innan hon klarar det. Jag ser alltid till att det finns mat i krubban när jag tar in henne för att hon ska förknippa boxen med något positivt.
När jag ställer henne i gången i början brukar jag ha balsnören i grimman och spänner fast henne i dem så att hon har sönder dem och inte repet hon är uppbunden i. Det är extremt sällan de gått sönder, istället har hon blivit lugnare och lugnare. Varje gång jag tagit in henne har jag bestämt vad hon måste göra innan hon får komma ut till kompisarna igen och jag släpper bara ut henne när hon lugnat ner sig en aning. Det kan vara svårt för hon har en tendens att stirra upp sig själv men är jag lugn så brukar hon gå ner en aning i varv efter ett litet tag.

Ja jag tycker att samtliga hästar vi har haft här blir bättre ju fler hästar här är, både i stall och den enskilda hagen (klart inte hur många som helst i hagen heller, tror 7 är de mesta vi har haft).

Tycker att dom blir både väldigt bundna till den/dom andra hästen/arna och till oss människor, det blir livligare lite överallt, svårare att gå och stå själva och matdags blir lite oroligare eftersom dom bilvit vana att få mat inom ett par sekunder och inte behöva vänta på sin tur.

Jag har tränat dom så att lugnaste hästen får mat först, den träningen blir väldigt effektiv med 10 hästar. Nu när det bara är 3 så har jag tränat så att den som fortsätter äta sitt hö även när dom hör hinkarna flytta på sig får mat först. (dom blir väldigt 'snurriga' och varvar runt...). Stallet blev otroligt mycket lugnare på kort tid! Hur skönt som helst! Även när dom var många så var det bara som ett litet skrap och ett litet "höhöhö..." Lite off-topic, men ändå, kan inte fatta att jag inte alltid tränat såhär : P

Har haft samma problem! När jag fick min fd travare. Hon kunde absolut inte stå själv i stallet what so ever! Hon fick rent utsagt panik och blev farlig att hantera.

Mitt tips är att va två i stallet fall det händer något. Sen som de ovan har skrivit du måste ha tålamod. Jag har haft min häst i snart 5år och hon är ännu inte helt okej än. Nu brukar hon visserligen stå själv i gången och så, men ibland är hon tokig. Men det jag gjorde för att bli av med det är att, gå in i stallet, ställa upp hästen så som du hade gjort fall du skulle ryckta, sedan när hästen står still skulle jag bara ha gå ut med hästen, och gjort något annat. Just för att han inte ska förknippa stallet och stå i gången som något negativt. Du beskriver ju också att det är ett nytt ställe och att det handlar om nervositet och det kan det mycket väl vara.

Har ni föresten någonstans som man kan binda fast hästen ute? Det skulle kanske hjälpa med, funkade för mig att göra det.

Ledarövningar skulle också funka tror jag! (:

Och som jag skrev innan, min häst blir ibland tokig fortfarande efter snart 5år, du kan ju läsa tråden om seperationsångest - där beskriver jag hur min häst beteer sig just idag -.-

Hej,

Du har fått många bra svar, men jag tänkte flika in med lite tips, eftersom min travnordis var helt galen när han kom till mig.

Han var nio år, född och uppvuxen på samma ställe så han var så skärrad och osäker när han kom till mig. När jag tog in honom i stallet stod han på bakbenen, konstant, tryckte upp mig mot väggen och bajsade och kissade ner gången, det såg ut som ett slagfält.
Jag hade INGEN erfarenhet av problemhästar men försökte pula på så gott det gick (jag var så förälskad i honom, galet av mig, jag vet, men jag ville verkligen få det att funka..).

Jag började att umgås med honom ute i hagen, borsta och bara hänga, började ta korta promenader, sen började jag ha honom i stallet och det var otäckt ibland. Men jag byggde knasiga hinderbanor som jag lotsade honom över, spånbalar, vattenhinkar, slangar, plastpåsar osv. När han var lugn berömde jag honom som om han vunnit nobelpriset. Så småningom gick det bättre, men inte förrän jag träffade en kille som gav mig ett par lektioner i ledarskap började det gå snabbare åt rätt håll.

Sen bytte vi stall och då var han hemskt orolig igen, men med mycket tålamod, korta stunder inne ensamma (när jag gjorde i ordning honom stod jag ute, eller i stalldörren så han kunde se de andra hästarna) så har han blivit en av de lugnaste hästarna i stallet, ibland tror jag att någon har bytt ut honom. Han har dåliga dagar, men nu är det kanske en på tjugo.
Så tålamod, massor av beröm och ledarskap, är mina tips!
Lycka till!

Han är inte inriden och knappt van att bli hanterad, förutom att han startats på travbanan ett fåtal gånger i sin ungdom.

Men har är alltså ordentligt inkörd?

Han vägrar att gå in i stallet själv utan sin hästkompis.

Han är väl osäker och vill inte lämna sin kompis. Han känner ju egentligen inte dig, och är överlag ovan vid att det ställs några krav eller händer något oväntat... Vill du göra det enkelt kan du ju ta in dem båda, iaf nu i början. Annars är det är *bara* att vara mer envis än hästen - inte gapa och härja, men inte ge sig förrän han gått in. Där blir det mat och extra godis! ; )

Han vägrar att stå uppbunden i stallgången...

Ge hö, en hink morötter eller något, så han har annat att tänka på. Ställ honom precis utanför hagen vid hantering. Öva i korta sessioner. Det viktiga är inte att han blir ordentligt ryktad utan att han står någorlunda lugnt under tiden - och att det blir trevliga associationer. Lite tramp och fnys är en sak men inte en massa flippande.

Detsamma gäller när han är uppbunden. Låt honom stå en kort stund så han inte hinner "dra igång". Är han uppeldad redan från början så gå in - ge morot - gå ut.

Han har inte varit på det här stället mer än några veckor, så förmodligen handlar lite av nervositeten om det, att han inte riktigt är hemmastadd.

Javisst är det så! Och han gör dessutom ingenting på dagarna förutom att gå med sin kompis i hagen om jag förstår dig rätt - han behöver aktiveras och bli av med all den energi han bygger upp av stressen just nu. Han behöver ett utlopp! Kör honom om du har tillgång till vagn, gå ut och promenera, tömkör. Hitta på saker så han vänjer sig vid förändring och vid att du finns där. Det är så man bygger en relation! :laugh:

Spendera mycket tid, bygg upp tilit och skapa en trygghet för honom. Ju mer han känner att du är hans vän, att du är trygg och stabil, ju lugnare kommer han bli. Och ge honom obegränsat med kärlek och förstående, så blir allt lättare

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 819
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar