C
Callitsson
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!
Det ska jag prova! Men ska man backa hemmåt eller åt det hållet man vill rida? /Hanna
Jag hade också en gång i världen en häst som tyckte att han skulle bestämma hur långt vi skulle rida.
Jag fick tipset att varje gång han ville vända så skulle jag vända honom men inte låta honom gå framåt utan istället backa, backa och backa tills han insåg att han inte kom framåt om han inte gick åt rätt håll.
Det fungerade alldeles utmärkt på den hästen. Har provat det några gånger till med hästar som inte vill gå förbi otäcka saker och det hjälper för det mesta.
De flesta hästar tycker att det är obehagligt att backa längre sträckor (alltså 50-100 meter) och väljer att istället gå framåt åt rätt håll.
Jag tror inte att det fungerar på hästar som är verkligt rädda, men på dem som bara har fått för sig att de kan bestämma brukar det hjälpa. Det har dessutom den fördelen att du slipper sitta av och "förlora". Jag tycker också att det är en förlust att få lov att hoppa av hästen. Ditt ledarskap ska vara så starkt att du kan få din häst att gå fram överallt utan att du sitter av och leder den.
Det ska jag prova! Men ska man backa hemmåt eller åt det hållet man vill rida? /Hanna