Häst som inte kan gå i hagen?

O

overtyre

Som det är nu så bor min häst i ett stall där hagarna är ungefär som små frimärken (:( :crazy: ), och eftersom jag märker på henne att hon mår sämre och sämre för var dag som går så vill jag flytta henne så snart som möjligt till ett stall med riktiga hagar. Men kruxet är att hon då hon går med andra hästar blir väldigt aggressiv och alla hästar hon gått tillsammans med har hon sparkat, oavsett om hon gillar dem annars eller inte. Hon har även börjat "valla" dem och jagar dem då runt i hagen. Hon kan inte heller gå själv i en hage, även om det går hästar i hagen intill, för då blir hon jättetossig och galopperar fram och tillbaka längs med staketet.
Jag vill nu ha hjälp av er som har liknande erfarenheter eller kan komma med tips och lösningar på mitt problem, för snart börjar jag tro att hon inte kan gå ute i hagen alls. :cry:

Sv: Häst som inte kan gå i hagen?

Jag har haft en sådan socialt inkompetent häst.

Glad i hågen släppte jag in henne till de andra efter några dagar, för det har alltid fungerat förut med våra hästar.
Men icke denna gång - den nya hästen attackerade och sparkade och vallade och gud vet vad. Fungerade inte alls tillsammans med andra.

Det visade sig att hon varit mycket ensam när hon växte upp, så hon var verkligen socialt otränad.

Så jag lät henne gå tillsammans med en ranglåg häst, som aldrig någonsin muckar med någon annan. De blev inte vänner, men de bråkade i alla fall inte.
I hagen intill gick de andra, så att "sociopaten" kunde nosa på dem över staketet.

Efter ett par månader (!) fungerade det så pass bra att jag kunde släppa ihop allihopa, utan att någon blev påhoppad.

Så har du en ranglåg gammal ponny eller liknande, så kan ju din häst gå med den.

(Tyvärr blev det aldrig någon mysig och trivsam stämning i vår flock med den hästen, så jag sålde henne igen, men det är ju en annan historia ....)

min "gubbe":love: har haft en dålig uppäxt där han inte alls(?) fick flockkänsla. Hans historia hör inte in här. Det jag vill betätta är att min hemska lilla sexåring var stor, valpig och gåpåig, både på människor och hästar. Sexåringen fick gå med gubben i någon månad, sedan dess har det varit noll problem och hela flocken på åtta hästar är nu otroligt glad och lekfull med en bra stämning.

Alltså, problemet var från början att han antingen sprang rakt in i flocken eller blev totalt utmobbad. Gubben var som en kurator eller nått, MEN han lärde pojken hur man betedde sig!!:love: Evigt tacksam till denna häst...

Du har ju inte så himla mkt till val... Vilken hästägare vill utsätta sin häst för att vara hagpolare med en häst som man VET sparkar och tar andra hästar?? Inte jag iaf, och ingen annan som bryr sig om sin egen häst heller.... Man vill inte att ens häst ska bli en söndersparkad hackkyckling.. :crazy:

Kan du inte köpa en shettis, som hon inte ser som ett hot? Så kan hon gå med den?

Andra alternativet är att släppa henne med en häst som verkligen sätter henne på plats, men då har du en sjukt hög skaderisk på båda hästarna...

Eller så får du ha henne ensam, hon vänjer sig väl till slut, hon kan väl inte springa omkring i veckor??

Ge henne lite aktivitetsprylar i hagen som hon kan pyssla med
t.ex en stor boll(pilatus) och en liten som hon kan valla runt eller slå ner en stor pinne och sätt en papperspåse på den varje morgon så att hon kan få ur sig sin ilska på den och slita sönder påsen i hundra bitar, har du träd i hagen häng upp en boll , gör en krånglig ,slingrig väg till vattnet så att hon får tänka ut hur hon ska komma till att dricka på det här sättet får hon utlopp för sina känslor och ett bättre självförtroende ///(tror jag )/// hon behöver nog lite hjälp med självförtroende först innan hon släpps ut med andra , hon kanske har tappat tilliten till andra hästar och blir osäker (eller så har hon ont nånstans )

Hej!
Det första jag tänker på är om hon är likadan när hon får gå i hagar som är större än "frimärksmodellen". Gör hon likadant i stora hagar?
En av ponnyerna i stallet var tvungen att gå i "sjukhagen" i sommras pga fånf och fick då en annan mindre, yngre ponny till sällskap.
Men det funkade inte för han vallade runt den lille.
Det problemet finns inte alls när de är i de större hagarna.
Antagligen tycker han inte att det är "lönt" när hackkycklingen kommer undan...:D
Fram tills dess att du kan flytta så kanske du får ha henne med en väldigt lågmäld o ranglåg häst, eller i värsta falll ensam.
Antagligen slutar hon ju springa efter ett tag, fast det är ju jobbigt att se fram tills dess såklart.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar