Häst som inte går att binda upp

Ämelie

Trådstartare
Hur lär man en häst vara fastbunden i gången, boxen, spilta osv?

Har en 4åring som jag haft i 6månader nu. När hon kom gick det jätte bra att ha henne uppbunden, inga problem alls! Allt började med att hovslagaren var här (hon hatar hovslagare :devil: ) Det var första gången hon kastade sig och efter det har hon bara fortsatt.

I förrgår band jag upp henne i boxen, hon kastades sig bakåt och slet sönder boxgallret. Jag band fast henne igen, hon kastade sig bakåt, framåt, åt sidorna och tillslut rammlade hon omkull, hon tog sig upp och stod still. Jag släppte lös henne, vågade inte riskera att hon skulle kasta sig igen, det vara ju bara ren tur att hon inte gjorde sig illa första gången. Stallägaren påstår att hästen borde lärt sig att den inte tar sig lös om den kastar sig nu när hon gick omkull, men jag vetti tusan, hon är tjurig den här damen, testar alla gränser.

Vill ju inte att hon ska skada sig! Hur lär ni äldre hästar att inte kasta sig i linor?

Sv: Häst som inte går att binda upp

Cykel eller motorcykelslang istället för de vanliga "kättingarna"...

Håller de verkligen för en häst som stutsar fram och tillbaka? De är ju inte några 50 kilo vi pratar om ;) Om de går sönder så lär det ju bli som en kattapult :angel:

Jag har samma poblem som du. det är så jobbigt, Melissa får verkligen PANIK. Jag har funderat på såna speciella uppbindnings grejor i stakt gummi, gilo har sånna tex.

Hmm, svårt problem det där. Men en sak som kan hjälpa men det låter lite väl brutalt.. är att binda fast hästen i ett träd så får den dra o grejja hur den vill. Men med uppsikt..
(nu blir jag väl påhoppad:o) Men det är iaf ett tips.

Prblemet bli väl då om hästen lyckas komma lös... känns för riskabelt.
Men det känns ändå som någon likande lösning är det bästa alternativet. Att de får sitta fast och känna att de inte tar sig lös. Orkar bara inte med att hon skadar sig igen... denna dam skulle kunna skada sig själv i ett rum med vaderade väggar, tak och golv :angel:

Håller de verkligen för en häst som stutsar fram och tillbaka? De är ju inte några 50 kilo vi pratar om ;) Om de går sönder så lär det ju bli som en kattapult :angel:

Dom går inte sönder ( om du inte tar en slang som är murken :angel :D )
SKULLE det göra det så får den väl skylla sig själv ....

Nä, det HÅLLER......finessen är ju att det aldrig blir stumt och dom aldrig kan dra sönder det, dom kan inte knicka/rycka sönder.. och därmed inser dom sin begränsning o ger upp....

bind så hon kommer loss om hon blir rädd!!!! dvs tunna tråder mellan grimskaft och vägg.

så lärde jag min häst - då jag fick honom kunde man inte ens röra grimskaftet mot grimman, han slängde sig innan man ens hann sätta fast honom. hade dragit upp förra ägarens äppelträd... :crazy:

nu står han hur fint som helst... dock binder jag aldrig i kätting och aldrig tight. alltid löst så han inte känner sig fångad.

Kanske inte direkt svar på din fråga på hur man lär dem att vara uppbundana, men... vår häst har aldrig kunnat vara uppbunden och behöver inte vara det. Förutom i transporten, och då ganska löst. Han står löst i stallgången på gummimattor utan grimma när man gör ordning honom och det är inga problem. Vissa funkar helt enkelt inte att binda upp.

De måste kunna ta sig loss innan panik mm kommer. Det ska gå snabbt och direkt. Att binda hästen så den sitter fast är ju mot h*n natur. Dessutom kommer hästen förr eller senare förstöra nacken.

Du kan kanske börja med att binda hästen i boxen med balsnören i grimman (mellan grimman och grimskaftet) när hon slutat ta sig loss där kan du väl gå ut i gången och göra samma sak (se bara till att dörrarna är stängda så h*n inte kommer ut. Jag tror hästen inte klarar mentalt att vara bunden än. Ta det lugnt hela tiden och när hästen tycker sig loss sätt fast henne lugnt och stilla igen.

Lycka till

Att binda så dom kommer loss lätt är ju det absolut bästa sättet att få en häst som i TS fall......varför tror du den blivit sån? Jo, för att den KOMMIT LOSS en gång..Herregud, jag trodde inte att den klyschan levde kvar ens engång....

knapplån

Svar till de fyra senaste inläggen:

Håller helt med er.
Jag läste tråden för ett par timmar sedan och tyckte att svaren var ganska förskräckliga. Eftersom alla var ungefär likadana tänkte jag att ja...
Jag har inte haft någon häst som har gjort så. De hästar som ej har varit vana vid att stå bundna har vi tagit det lugnt med. Halmsnören är alldeles utmärkta till det. Jag har alltid två stycken på ett par ställen i stallet och binder hästarna i dem även om de är vana.
Till ts
Jag förstod det som att den blev skrämd när hovslagaren var där. När hovslagaren kommer håller vi i hästarna medan han skor. Det är kanske lite tramsigt. Men vi har bara två hästar som är skodda. Jag vill gärna vara med och se vad som händer.

Nu för tiden har jag lärt mig och håller i hästen när hon skos! Men eftersom det tidigare inte varit några bekymmer med att ha henne uppbunden så satt jag fast henne som vanligt.

Att binda så dom kommer loss lätt är ju det absolut bästa sättet att få en häst som i TS fall......varför tror du den blivit sån? Jo, för att den KOMMIT LOSS en gång..Herregud, jag trodde inte att den klyschan levde kvar ens engång....

Jag har faktiske en till hästen som brukar slita sig loss, hon har jag så hon alltid kommer loss om hon får för sig att vlja det. Men hon gör så kanske några gånger per år och det går alltid bra att binda upp henne igen! Blev less att köpa nya grimmor till denna häst :smirk:

Men den här hästen, kastar sig i panik... aja, ska testa lite i veckan och se vad som händer. Kanske kommer ihåg att hon rammlade omkull sist och inte sliter sig något mer, vem vet?

Håller med centaur! Är ju livsfarligt att binda upp en så stor häst så att den inte kommer loss, den kan ju skada sig, allvarligt. Dessutom finns det väldigt få grejjer som håller om hästen verkligen vill komma loss.

skillnaden är ju med fasta uppbindningar att dör får panik NÄR dom känner att dom sitter fast. Det gör dom inte med slang....dom kan aldrig t ex rycka sönder en grimma...Jag har alltid slang till unghästarna när dom ska lära sig stå på gången. Lär man dom att komma loss vid minsta ryck så har man ju problemet med sig resten av livet.

Det är klart dom får panik med slang oxå! Dom sitter ju fast vilket som, tycker slang verkar ännu farligare med gungeffekten.. Sen tror jag att en stor häst rycker sig loss vilket som! Din metod är säkert bra på unghästar och ponnyer som inte är så starka men inte på en stor häst...

Fick samma råd när jag skulle lära min unghäst att stå bunden, han var då en stor 3 åring och jag är väldigt glad att jag aldrig följde dom råden..

Synd att du inte följde dom råden skulle jag vilja säga.
Jag har som sagt alltid gjort så redan i inlärningen med unghästarna, men jag har haft så många stora hästar också....finessen med det är att dom aldrig "känner" sig fastbundna..dom kan dra o dra o dra o dra....när dom dragit "stopp"...då ger dom sig.
Dom KAN inte rycka....bara segdra.

Du "tycker" slang verkar farligare, men du har ingen aning för du vet inte hur det funkar.

Unghästar ja, det är skillnad på unghästar och stora starka hästar! Att använda din metod på en stor häst är ju jättefarligt!

Och jag är väldigt glad att jag aldrig använde din metod på min häst, han hade antagligen ryckt sig sönder och samman, eller ryckt sönder alla grejjer som han suttit fast i! Och han står perfekt uppbunden idag!

Men jag säger ju att din INTE KAN RYCKA.....hur ska dom då kunna rycka sig sönder o samman ??

Jag har nog haft mera stora hästar än de flesta ihop här på forumet, av alla de sorter, unga , gamla, hingstar , ston, valacker, folkskygga, folkilskna, vilda , tama , rädda , kaxiga.....

Det är bra att din häst funkar, men du har ju aldrig provat ens min "metod" , hur kan du då säga att den är farlig....? Du förstår ju inte ens att det inte GÅR att rycka i en gummislang....det går helt enkelt inte...prova får du se.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka