Häst som inte får någon längd i sprången! Hjälp!

J

Judelaw

Hej!
Jag har en d-ponny på åtta år. Innan han kom till mig var han rätt orutinerad så jag valde att hoppa några ungponnyklasser förra året men eftersom att det gick bra så började vi hoppa i avd a. Allt gick super, vi kvalade till msv i vår första la! :)
Men så till problemet, d-ponnyn är väldigt stor och nu när det har varit innesäsong så har han fått svårt att "få plats", alltså, svår att sväng, har för stor galopp osv. Det har gjort att jag sitter och backar lite eller vad man ska säga, för annars hade jag inte fått plats.. Men så var vi iväg och tävlade förra helgen och då var det ute, då märkte jag att jag inte har någon som helst galopp på hästen och att han inte räcker ut i kombinationer utan stoppar ner bakbenen för tidigt?! :S Detta hände i alla starter på hela meetinget! Jag förstår verkligen att detta är mitt fel men är det någon som kan ge mig tips hur man kan träna bort det, få hästen att få mer längd i språnget? Snälla hjälp mig!!

P.s det här är en förenklad version så att det blev lite kortare, plus att jag tror att det inte har ngt med min eftergift att göra, får mkt beröm för den..

Sv: Häst som inte får någon längd i sprången! Hjälp!

Ingen..? :(

Det är lätt hänt att få så kallade "helikoptersprång" när man kommer in i en avsaktande, för dålig galopp. Jag har ju inte sett er, så jag vet inte om det är fallet för er, men om det är det så behöver du galoppera på mer. Sitt i lätt sits på transportsträckorna och galoppera på, sjunk ned i anridningen och håll ihop bjudningen ( samla, inte backa), se till att bli klar med handen före hindret. Om anridningen fungerar bra och han fortfarande inte räcker över, så har han antagligen inte den spänst och elasticitet som krävs för den klass du vill rida.

Tack så mycket, vilken bra förklaring! =)

Bra skrivet Swe! Ett tips för att öva upp längden på på sprången är att lägga en bom före hindret (ej travbom eller liknande) och hoppa längdhinder (oxer, trippelbarr)

Hur funkar hästen i löshoppning? Den kanske är lite tveksam och väntar på signal från dig och då kan det vara bra att se den löshoppa för att se hur den reder ut situationen. Vissa hästar kan man ge en lätt drivning med pisken så de tar tag lite mer i löshoppningen och sedan brukar de ändra sig till nästkommande språng. Bara en idé!

Jag tror oftast att svaret ligger i galoppen och anridningen. Jag tror inte att det ger så mycket att försöka träna hästen på att sträcka sig extra långt, möjligtvis uppnår man att hästen tycker att det blir jobbigt och/eller tappar lusten att hoppa. Antingen kan man förbättra hästens möjligheter genom att hitta en god galopp, om inte det hjälper får man nog tänka över om hästen kanske passar bättre till tävling i lite lägre klasser.

Kapacitet har hästen, flera A-tränare är helt övertygade att den här ponnyn kommer gå långt. Jag tror mer på vad du säger, att jag måste få en bättre anridning! Tror också att jag kanske är "van" att han är "för stor" eftersom jag inte kunde samla honom så bra förut och kanske inte rider tillräckligt bra innan hindren. Vi får se hur det går på tävlingen nästa helg! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 913
Senast: Blyger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?