Häst som inte äter mineraler!

Sv: Häst som inte äter mineraler!

Pröva att ge det i uppblött betfor - min pålle är kräsen emot mineraler - men lägger man dem i betfor så blir de oemotståndiga.
Vissa mineraler har jag läst går att blanda ut i vattnet?..

Vad ger du för mineraler?

Pelleterade mineraler innehåller ofta salt och melass vilket gör dem smakligare. De är även mindre "grusiga" i konsistensen och kanske trevligare att tugga på?

Hur blöter du kliet och mineralerna? Grusmineraler sjunker gärna till botten när de blöts, och blir därmed nästan ännu lättare att sortera bort.
Pellets blir -om de får ligga så länge att de helt löses upp- bara till en mjuk massa som lätt förvsinner i resten av fodret om man blandar om det lite innan man fodrar. Eller äter han inte fodret alls då?

jag har mineraler blå och jag har inte riktigt förstått hur han kan sortera bort det när man blöter upp det med kli, men när han ätit klart så ligger som vanligt mineralerna kvar i krubban. Jag har haft funderingar på att blöta i lite betfpr men min hingst klarar inte av betfor alls eftersom det stiger honom i huvudet. Så jag känner inte för att köpa en hel säck.

Förut hade han inga problem att äta mineraler, men nu så vägrar han :/

De brukar gilla Chevinal Plus som är flytande.

Miner blå finns väl både som "grus" och som pellets, så vilken är det han inte äter?;)

Chevinal Plus är dock ganska värdelöst om det är de två viktigaste mineralerna kalcium och fosfor som saknas, då det inte innehåller något av det. Det kan bara ges som ett rent tillskott av spårämnen och övriga mineraler.

Och eftersom TS ger Miner Blå, som innehåller ganska mycket Ca, så betvivlar jag att det är ett bra alternativ.

Men hästen kanske föredrar att få Ca och P i mer pulveraktig form, som det ju blir om man ger foderkalk + fosforbalans + CP?:)

Min fröken ville inte heller äta mineralerna när jag gick tillbaka till granulaterna efter att haft pelletrerade ett tag.

Jag blötte krafften och lät den stå ett tag och när den svällt så hade jag i mineralerna. Då fick hon i sig det mesta i alla fall! :)

Sen "har jag hört" att hästar som inte äter upp mineralerna inte behöver dem. Det kan stämma på min för vi bytte grovfoder i samma veva som hon slutade äta mineralerna. Men det känns dumt att chansa.

Sen "har jag hört" att hästar som inte äter upp mineralerna inte behöver dem. Det kan stämma på min för vi bytte grovfoder i samma veva som hon slutade äta mineralerna. Men det känns dumt att chansa

Det enda man har kunnat bevisa att hästar själva kan reglera och känna brist av är salt.

Och hur har du gjort med pelletsen?

Det är ganska omöjligt att sortera ut totalt uppblötta pelletsmineraler som blandats ut ordentligt i något fuktigt foder, så har du testat det? Eller äter han inte fodret alls då?

Min fröken ville inte heller äta mineralerna när jag gick tillbaka till granulaterna efter att haft pelletrerade ett tag.

Jag blötte krafften och lät den stå ett tag och när den svällt så hade jag i mineralerna. Då fick hon i sig det mesta i alla fall! :)

Sen "har jag hört" att hästar som inte äter upp mineralerna inte behöver dem. Det kan stämma på min för vi bytte grovfoder i samma veva som hon slutade äta mineralerna. Men det känns dumt att chansa.

Han åt mineraler utan några somhelst problem förut, men sen en dag så totalvägrade han. Jag har försökt att gömma dom i fodret och när han tom sorterade ur dom ur kli´t då var jag slut på ideér.

Det är ganska omöjligt att sortera ut totalt uppblötta pelletsmineraler som blandats ut ordentligt i något fuktigt foder, så har du testat det? Eller äter han inte fodret alls då?

Min lyckades också när jag blötte pelleterade. Men när hon fick dem torra så åt hon de :crazy:

Jag har haft mineralerna uppblöt med kli´t och som du då säger så vägrar han äta fodret..han äter inte alls då :/
Hur länge kan kli stå uppblött som längst.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 340
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!