Sv: Häst som ifrågasätter allt
Här känner jag igen mig och ska försöka ge mina erfarenheter.
Jag köpte mig ett 2,5-årigt sto för ca 2 år sen. Hon verkade vara precis den individ som jag sökte, orädd, okomplicerad, framåt, rätt typ av exteriör o s v.
Inridningen gick väldigt lätt. Men så förra vintern kom vi till en punkt då precis allt skulle ifrågasättas. Det var ett helvete med lastningen, hon bråkade vid skoningen och under våren fick jag inte ens sitta kvar i sadeln
Hon protesterade grovt med stegringar, att backa och att bocka.
Jag gick igenom utrustningen, tog ut veterinär för att kolla upp tänderna. Provade ut ny sadel och började rida bettlöst istället. Vi åkte sedan kurser i kommunikation och motivation (dvs inget uppsuttet) och jag försökte verkligen utgå från grundhanteringen.
Jag kom till insikt om att jag själv till stor del åstadkommit problemet när jag inte mått bra under året. Hästen verkade helt enkelt ha tagit egna beslut när hon blivit osäker i vad jag ville. Jag hade varit en otydlig ledare (trots att detta är min 7:e häst).
Under försommaren visade sig hästen även ha ett djupt sticksår in i framhoven med en böld. Givetvis har detta också påverkat henne. Under hösten har utvecklingen blivit enorm. Vi har lasttränat, varit på tömkörningskurs och till och med åkt iväg på hoppträning
Det mest fantastiska är att jag även har fått en lättlastad häst då vi har tränat och tränat med för henne rätt "verktyg".
Vad jag vill säga:
- Ge inte upp!
- Rannsaka dig själv, hur är du som ledare till din häst och hur du själv mår.
- Ta hjälp!
- Sänk nivån om det behövs och sätt grunderna. Ge hästen utmaningar på lagom nivå.
- Var tydlig, rättvis och beröm i rätt ögonblick.
- Förekom hästen innan den "agerar" med "dumheter" så att ni inte behöver hamna i konflikt.
- Variera arbetet, ge hästen uppgifter att fundera över så att den är stimulerad.
Lycka till från en annan hästägare med ett svårt, men underbart sto!