Häst som hoppar över bommen i transporten

Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten

hej du kan ta bor bommen så att hon inte ser den när du tar in och ut så kan hon inte hoppa över den:)

Som sagt finns det ingen möjlighet att låta henne åka brett i framtiden, då hon måste åka ihop med annan häst till tävlingar.

Varför måste hon det? :confused: Är inte det viktigaste att hästen åker bra?

Ska förtydliga att det gäller en c-ponny också, så hon har gott om plats åt alla håll när hon åker

Min erfarenhet säger att det är vanligare att ponnier är bredåkare än att stora hästar är det, och ston har större benägenhet än valacker/hingstar att bli det.
En bredåkare vill ha möjlighet att bredda bakbenen, och även om man anser att en c-ponny har gott om plats så räcker den platsen sällan till om man har en häst som känner behov av att bredda bakbenen. Vi hade en ponny (liten D) som gott och väl använde 3/4 av hela transportbredden när han breddade sig.

Ett alternativ är ju att testa med mjuk mellanvägg, men transporterar man 2 hästar samtidigt ökar ju då risken att de trampar varandra...

En häst kan som sagts tidigare bli bredåkare över en natt, en av mina tidigare tävlingshästar blev det efter 5 år av regelbundet transporterande (och då hade han åkt 2-3dgr/vecka under dessa år). Han visade det dock inte genom att klättra över bommen, utan han kastade sig omkull i transporten vid minsta lilla högersväng istället :crazy:

Jag tror hon menade att om hästen inte ser att bommen finns där, så vet den inte om att den finns där... Vilket är felaktigt.
Hästen kan fortfarande känna den med bogen om den sätts på efter att hästen lastats.

Men nu fattar jag inte. Om du testar att köra henne brett, och hon inte hoppar då - så är ju det enda alternativet? Då är det bara att välja - egen transport till tävling eller ingen tävling alls.

Men nu fattar jag inte. Om du testar att köra henne brett, och hon inte hoppar då - så är ju det enda alternativet? Då är det bara att välja - egen transport till tävling eller ingen tävling alls.

:bow: Håller helt med.

Som sagt finns det ingen möjlighet att låta henne åka brett i framtiden, då hon måste åka ihop med annan häst till tävlingar.

Ska förtydliga att det gäller en c-ponny också, så hon har gott om plats åt alla håll när hon åker
Jag skulle tippa... på att den dagen kommer den att kunna stå lite smalare- för kompisens skull. de hajjar.

Börja med bredare o se.

Hon står kanonfint i svängar, det är på långa raksträckor hon har hoppat

Varför måste hon det? :confused: Är inte det viktigaste att hästen åker bra?

Därför att fodervärden bara har en transport och en förare, det blir svårt att åka med en ponny åt gången.

Jag ska förtydliga att hon står som bäst när det är svängar på vägen, det är när det blir långa raksträckor (och därmed omkörningar med allt vad det innebär) som hon hoppat.

Athena: Hon har alltså åkt transport många gånger utan att hoppa, smalt alla gånger. Andra gången hon åkte transport i hela sitt liv hoppade hon, sen har hon stått still på många och även långa resor innan senaste gången då hon hoppade igen. Det är därför jag inte tror att det har något med bredden att göra, då borde hon krånglat även de gångerna som varit där emellan (då hon alltså stått helt still, inte sparkat eller blivit onormalt svettig).

På senaste lastträningen fick hon gå på med ledare, sedan stängdes luckan och så stod de där inne med en hink innehållande diverse gott en lång stund. Hon hade varit lite stressad till en början, sedan gjort en stor suck och börjat äta istället. Även detta smalt.

Smalt ger problem först när man kör, och det är inte alltid som hästen får panik varje gång.
Det beror på hur man kör, och hur mycket omkörningar i hennes fall.

Har ni provat döva henne med bomullsproppar? (se till att rulla ihop dom ordentligt, jag har även dragit över en gasbinda över mina öronbollar för att de inte ska lämna kvar bomull i öronen.)

Att hästen inte hoppar i svängar är normalt, då har den ju fullt upp med att hålla balansen. Låter som hästen är känslig för ljud och därmed blir skrämd när ekipaget t ex blir omkört.

Döva, vänj vid ljud utanför transporten (hemma på gårdsplanen) och åk mycket är nog de bästa tipsen för att vänja.

Vi tränar på att ha bollar i öronen utanför transporten än så länge, så hon är van vid dom tills nästa lastträning (lördag)

min åkte faktisk mycket bättre i en boggiekärra med mjuk mellanvägg, den gick inte att ha så hon kunde åkta brett men efter första svängen när jag trodde hon trillade, så stod hon som ett ljus.. helt otroligt efter att ha varit bredåkare i 6 år

Efter att ha förlorat en 4-årig isisval på just en olycka där han gick över bommen, och i framkullerbyttan fastnade med ena bakbenet så det gick rakt av.. Säger jag bara HALMBALAR..
Finns inget bättre sätt, de tar emot, sysselsätter (man kan byta en mot hö) och när de stegrar för att gå över så kommer hovarna bara upp ovanpå och inte längre, och då har de backat igen! Tack och lov...
Och jag kan lova att synen av ett ben som gått rakt av inte är särskilt trevlig...

Det jag oroar mig för när det gäller balar är ifall hästen skulle lyckas få ner frambenet mellan bommen och balarna och fastna med det där.
Vad fastnade bakbenet i?

Träningen med öronbollar går för övrigt toppen. Hon har som mest skakat på huvudet två gånger under en 20minutersperiod, så hon verkar inte ha några större problem med det hela. Blir spännande att se om det blir någon skillnad vid lastträningen på lördag

Finns jättebra huvor med bollar i hos B*rjes bland annat. Använder ja alltid sen förra ägaren rekommenderade de..

Jag har gjort egna :)
Klippte till två stora fyrkantiga skumgummibitar som jag tog med till stallet, sedan rundade jag dom och klippte tills dom blev i lagom storlek för min häst. Efter det klippte jag till en bit snöre och fäste en boll i var ände, så man kan vira snöret ett varv runt grimman och därmed inte riskera att bollen tappas ner på golvet i transporten. Dvs precis som vanliga travöronbollar, fast hemmagjorda.

Funderar på att testa med tävlingshuva över också, så jag är säker på att bollarna sitter kvar där dom gör nytta. Men hon verkar acceptera bollarna riktigt bra, så frågan är om en sådan huva bara skulle störa?

KL

Min pålla är super att lasta på och av. Aldrig några problem. Möjligen att hon inte vill gå ut ut trsp.

MEN...

Hon härjar vilt när vi kör. Hon slår, mest med frambenen, stegrar och slänger sig mot vänster vägg. Men bara vissa gånger, ibland står hon stilla som ett ljus! Jag har provat köra med hennes kompis, utan mellanvägg, med snedställd mellanvägg, med öronproppar och luva, med obegränsat med mat, binda långt och binda kort, med och utan benskydd, lindor och transportskydd. Givetvis kör jag jätteförsiktigt och välplanerat. Många av dessa förändringar har funkat ett tag men sen har allt börjat igen...

Sist jag skulle iväg provade jag att öva varje dag i 14 dagar. Började med att bara stå stilla på gårdsplanen, sen lite körning. För att sluta med 30 minuters körning. Gick ganska bra. Inga stegringar/hopp men hon slår med fram sista 300 meterna varje gång. (Det tycker jag dock är acceptabelt.) Men när vi körde på "riktigt" kom vi dit ok men sen härjade hon hejdlöst i bilen. Jag var gråtfärdig! Och min man blir förbannad, släpen lär inte hålla så mycket längre. Redan lagat gummigolvet två gånger... Och det yr stickor ur plyfan... Hon är ju ingen nätt ponny precis... Dock har hon aldrig lyckats få benen över bommen. Hon fäller ihop frambenen prydligt och lägger all vikt på bak tills frambenen går emot undersidan på bommen då ställer hon ner fram och (ibland) sparkar med bak. Du kan själv tänka hur det känns att ha en sån viktfördelning i ett släp!!! (Även om det är boogie så känns det som om hon flyttar hela släpet och bakdelen på bilen.)

Jag vet att hon är en rädd liten tjej men vaddå? Hon är 9 år och borde ju vänja sig. Jag har ju kunnat lära henne en massa andra saker som hon varit skeptisk till!

Hon härjar på raksträckor precis som ovanstående skrivares häst och reagerar starkt på ljud (tex omkörningar), därav öronproppar/luva. Det enda jag vet är kvar att prova är en högt spelande radio...

Är det någon som har nån idé? Jag är förtvivlad...

Liknande trådar

Hästhantering Min ponnyplutt ska byta bostadsadress för tredje gången i sitt liv nu helgen som kommer. Första gången han flyttade var från sin ömma...
Svar
8
· Visningar
1 692
Senast: Blandrastik
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama