Sv: Häst som hoppar över bommen i transporten
KL
Min pålla är super att lasta på och av. Aldrig några problem. Möjligen att hon inte vill gå ut ut trsp.
MEN...
Hon härjar vilt när vi kör. Hon slår, mest med frambenen, stegrar och slänger sig mot vänster vägg. Men bara vissa gånger, ibland står hon stilla som ett ljus! Jag har provat köra med hennes kompis, utan mellanvägg, med snedställd mellanvägg, med öronproppar och luva, med obegränsat med mat, binda långt och binda kort, med och utan benskydd, lindor och transportskydd. Givetvis kör jag jätteförsiktigt och välplanerat. Många av dessa förändringar har funkat ett tag men sen har allt börjat igen...
Sist jag skulle iväg provade jag att öva varje dag i 14 dagar. Började med att bara stå stilla på gårdsplanen, sen lite körning. För att sluta med 30 minuters körning. Gick ganska bra. Inga stegringar/hopp men hon slår med fram sista 300 meterna varje gång. (Det tycker jag dock är acceptabelt.) Men när vi körde på "riktigt" kom vi dit ok men sen härjade hon hejdlöst i bilen. Jag var gråtfärdig! Och min man blir förbannad, släpen lär inte hålla så mycket längre. Redan lagat gummigolvet två gånger... Och det yr stickor ur plyfan... Hon är ju ingen nätt ponny precis... Dock har hon aldrig lyckats få benen över bommen. Hon fäller ihop frambenen prydligt och lägger all vikt på bak tills frambenen går emot undersidan på bommen då ställer hon ner fram och (ibland) sparkar med bak. Du kan själv tänka hur det känns att ha en sån viktfördelning i ett släp!!! (Även om det är boogie så känns det som om hon flyttar hela släpet och bakdelen på bilen.)
Jag vet att hon är en rädd liten tjej men vaddå? Hon är 9 år och borde ju vänja sig. Jag har ju kunnat lära henne en massa andra saker som hon varit skeptisk till!
Hon härjar på raksträckor precis som ovanstående skrivares häst och reagerar starkt på ljud (tex omkörningar), därav öronproppar/luva. Det enda jag vet är kvar att prova är en högt spelande radio...
Är det någon som har nån idé? Jag är förtvivlad...