Häst som hoppar mycke högt över oxer

E

Ewe J

Har ni nåt tips på övning eller annat som lär/gör så att hästen inte hoppar så högt över oxrar.. Hon gör de inte över nåt annat hinder uatn barara oxrar.. Hon hoppar gansa högt över dom.. Små oxrar på typ 50-60 cm hoppar hon typ över dubelt så högt

Tack vid hjälp..

Sv: Häst som hoppar mycke högt över oxer

Är det en unghäst? Hur mkt har den hoppat innan?

Hon är unghäst.. Hon är hoppad vad ska man säja lagom.. Hon plaserar ju sig rätt in på hindret o allt men så kommer de där stora hoppet.. Hon är ju löshoppad en del skulle jag tro.. De är en kompis häst jag hoppar åt henne

Det gäller bara att fortsätta hoppa små oxrar så småningom vänjer sig hästen och slappnar av, då blir sprången mer normala.
Det är jättevanligt att unghästar överhoppar sig på det viset. Bara att rida på som vanligt så går det över.

eftersom det är en unghäst att det nog bara att träna på, när hon har fått rutin kommer hon nog inte hoppa så högt.

Första gången jag hoppade henne jorde hon inte så o då var de första gången i vi hoppade oxer.. Men de kan väll va med att jag tycker de är lite "läskigt" att hoppa oxer så jag smitar över de till henne..

Som flera sagt, är det en unghäst så är det nog bara att jobba på (:

Första gången jag hoppade henne jorde hon inte så o då var de första gången i vi hoppade oxer.. Men de kan väll va med att jag tycker de är lite "läskigt" att hoppa oxer så jag smitar över de till henne..

verkar lite otaktiskt att hoppa ngns unghäst om man tycker det är läskigt med oxrar själv :confused:
kan det då vara så att du håller lite mkt i tygeln så hästen hoppar mer rakt upp, mot handen?

om inte -> eftersom det är en ung häst skulle jag inte göra ngt särskilt utan bara hoppa på, så kommer hästen så småningom på att det är onödigt att hoppa så högt över hindrena.

Har ni nåt tips på övning eller annat som lär/gör så att hästen inte hoppar så högt över oxrar.. Hon gör de inte över nåt annat hinder uatn barara oxrar.. Hon hoppar gansa högt över dom.. Små oxrar på typ 50-60 cm hoppar hon typ över dubelt så högt

Tack vid hjälp..

Prova sätt upp en störe oxer och se om det gör liladant:crazy:men annars e det nog bara att fortsätta hoppa lågt MEN det är NTE bra att DU är Rätt för att hoppa oxrar TYCKER inte att du borde ha en unghäst då utan en rutinerad!!! Lycka till:)

Det var det dummaste råd jag någonsin har hört!!!
Om hästen är så försiktig av sig att den hoppar dubbelt så högt över oxrarna och dessutom har en inte alltför rutinerad unghästutbildare som dessutom är hopprädd själv på ryggen, ska man då höja hindret tycker du? Hur tror du då att häst och ryttare agerar? Hästen kan få sitt livs sämsta upplevelse, med ryck i munnen och en obalanserad spänd ryttare på ryggen som med hela sitt hjärta "klamrar" sig fast i rädsla! Denna häst tappar troligtvis förtroende för både ryttare och hinder och kommer så småningom att börja stanna.
Den ska hoppa små hinder, många ggr i trav så att den lär sia att slappna av och inte överhoppa sig, gärna 2-3 ggr i veckan så blir det inte så stor grej av det vad tiden lider. Men som sagt, INTE hoppa Högt, det främjar varken denna häst eller denna ryttaren!

Litet tillägg till ovanstående:

Om du hoppar flera ggr/vecka. Hoppa inte så många språng varje gång (5-10 st) och inte högt förstås.

I övrigt håller jag med. Hästen behöver rutin. Kanske löshoppa ibland som omväxling?

Hejsan!
Du ska def inte hoppa högre om du tycker det är läskigt och inte heller med en unghäst utan ta det steg för steg. Ha gärna bommar framför och efter och ta bara VÄLDIGT SMÅ oxrar och lägg en bom en bit bakom så att hon får koncentrera sig lite på den och inte heller kan hoppa hur högt som helst för då kommer hon fel på bommen. Men ha kanske 3 bommar framför kom i trav och ha bara en upphöjd bom samt en framför den upphöjda så att det blir som en väldigt liten oxer och ha en ( eller fler ) Bommar bakom.
Trava bara på och låt hindret komma till dig, ta gärna man tag och visa att du inte drar henne i i munnen eller liknande, + det kan va en jätte bra idé om du skaffar en tränare som kan hjälpa er lite på vägen!Det hjälper verkligen och är nyttigt både för dig och för hästen.:)

Det var det dummaste råd jag någonsin har hört!!!
Om hästen är så försiktig av sig att den hoppar dubbelt så högt över oxrarna och dessutom har en inte alltför rutinerad unghästutbildare som dessutom är hopprädd själv på ryggen, ska man då höja hindret tycker du? Hur tror du då att häst och ryttare agerar? Hästen kan få sitt livs sämsta upplevelse, med ryck i munnen och en obalanserad spänd ryttare på ryggen som med hela sitt hjärta "klamrar" sig fast i rädsla! Denna häst tappar troligtvis förtroende för både ryttare och hinder och kommer så småningom att börja stanna.
Den ska hoppa små hinder, många ggr i trav så att den lär sia att slappna av och inte överhoppa sig, gärna 2-3 ggr i veckan så blir det inte så stor grej av det vad tiden lider. Men som sagt, INTE hoppa Högt, det främjar varken denna häst eller denna ryttaren!

Jaja, det funkar för de hästar som hoppar högt över hinderna......:angel: Men i så fall kanske man ska sätta upp en rutinerad ryttare???

Ja det är ju absolut det optimala! Men som alla vet så är det ju inte den bästa kombinationen att en orutinerad ryttare sitter på en orutinerad häst och ska försöka sig på att utbilda den. Rutinerad ryttare på outbildad häst är ju klart att föredra, samt orutinerad ryttare på en läromästare...Men nu var det ju inte det TS frågade efter...Hon ville ju har råd om hur man skulle få hästen i fråga att hoppa lite mindre högt över Oxrar, därav mitt svar.

Prova sätt upp en störe oxer och se om det gör liladant:crazy:men annars e det nog bara att fortsätta hoppa lågt MEN det är NTE bra att DU är Rätt för att hoppa oxrar TYCKER inte att du borde ha en unghäst då utan en rutinerad!!! Lycka till:)

De är inte min häst.. De är 1 kompis

Litet tillägg till ovanstående:

Om du hoppar flera ggr/vecka. Hoppa inte så många språng varje gång (5-10 st) och inte högt förstås.

I övrigt håller jag med. Hästen behöver rutin. Kanske löshoppa ibland som omväxling?

Ägaren till hästen brukar fös hoppa henne med jämna mellanrum.. Funderade på om de var dom röda bommarna i hindret som gör att hon hoppade så fast efter ett tag så borde hon ju förstå att dom inte bits.. Jag själv är barar osäker dom första sprången på hindret sen är jag lugn tills hindret blir runt 80cm. Men har blivit MYCKE bätre

Jaja, det funkar för de hästar som hoppar högt över hinderna......:angel: Men i så fall kanske man ska sätta upp en rutinerad ryttare???

Jag ÄR rutinerad! Han hamnade i boten.. Vågade inte hoppa över 40cm ett tag tack vare 1 tränare som aldrig sa när man jorde fel utan man jorde rätt helatiden.. Så jag flög av o flög av o sen började jag träna för 1 annan tränare i som jag tränat för tidigare o hon undrade vad fan de var som hänt med mig.... O den unghästen jag ride är min kompis o hon VET att jag kan de är därför jag får rida hennes häst..

Jag ÄR rutinerad! Han hamnade i boten.. Vågade inte hoppa över 40cm ett tag tack vare 1 tränare som aldrig sa när man jorde fel utan man jorde rätt helatiden.. Så jag flög av o flög av o sen började jag träna för 1 annan tränare i som jag tränat för tidigare o hon undrade vad fan de var som hänt med mig.... O den unghästen jag ride är min kompis o hon VET att jag kan de är därför jag får rida hennes häst..

Okej med det är ju bra att du är rutinerad då:d Men som sgt va lägg lite bommar och hoppa små hinder så blir det väll förhoppnings viss bra efter ett tag:smirk: LYCKA TILL:)

Tycker inte att det var ett särskilt bra råd! :eek:
Det lär bara skrämma din häst. Som sagt det är en unghäst- ge den TID! Om du inte vill helt förstöra självförtroendet på din häst o börja om från 0

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 510
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 269
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka