Häst som "hoppar" mot andra hästar..

H

Hannzo

Häst som \"hoppar\" mot andra hästar..

Lite svårt att förklara. Men när min ena medryttarhäst står i boxen så har hon nu börjat bli jätte grinig o har öronen slickat bakåt och nästan HOPPAR mot hästarna när dom går förbi.. :crazy: Hon gjorde inte så när jag började på henne..

Undrar bara lite varför hon gör så? Hon står i boxen närmast utgången typ.. Så alla hästarna i den längan måste gå förbi henne.

Re: Häst som \"hoppar\" mot andra hästar..

I allafall ngt jag som "andra hästägare" INTE skulle acceptera! Accepterar inte att andra hästar försöker hugga mot mina när jag passerar i stallet, där jag ju inte KAN komma undan hur mkt som helst.

Varför den gör så kan man ju undra? Kanske tycker hästen det blir för mkt "spring" förbi hennes box då hon står där alla passerar? Kanske blir den lugnare om den får stå i andra änden av stallet?

Vad gör du då, för att hindra detta beteende? Har sådana ston i stallet, bl a ett dräktigt. Hön är lite hispig med så det går inte att ryta eller hota för då blir hon helt knäpp, hon är lite fullblods aktig i sättet. Nyfiken :D

Förmodligen blir hon mer och mer förbannad på allt spring kring hennes box. Har du möjlighet att ställa henne på ett lugnare ställe så prova det. Det blir ju rätt jobbigt för henne att så aktivt försvara sitt territorium i tid och otid

Jag skulle sätta galler för boxdörren, så hästen inte kunde fara ut mot de andra.

Jag anser det för farligt att hästen KAN nå att hugga de som går förbi, för den som leder kan ju då komma i kläm.
Antingen bli biten av misstag om hästen råkar träffa den som leder i stället. Eller också komma i kläm om hästen som går förbi far iväg av smärtan och tex trampar eller klämmer fast den som leder ngnstans.

Visst kan man ju prova att "rya i" och med ett skarpt "NEJ" vifta mot den huggande hästens huvud, men i längden blir det ju INGET roligt resultat av det!
För den kommer ju med största säkerhet ändå INTE sluta göra så, och den kan ju i stället som du skriver, bli nervös av "ryandet".

Det är galler runt hela hennes box så, men hon hoppar ändå mot dom.
men nu är hon näst intill såld så, det har inte jag med att göra längre. :(

Jag har ett liknande problem fast som "andra hästägare". Min lilla pärla står i en mindre stallbyggnad med fyra boxar. En av boxarna är tom och bredvid sig har han en grinig gammal "gubbe" som nafsar och hoppar efter honom så fort han får tillfälle, även när båda står och hänger ut i gången så kan han plötsligt veva om och skrika som en liten gris. Mittemot sig, över stallgången som inte är särskilt bred, står en hingst som också gärna vill sätta sig i respekt genom att hugga efter min häst.
Min är en ranglåg vallack med milt temperament och har nu blivit hackkyckling... Det är skitjobbigt att pyssla med honom i stallgången eftersom de andra två står på varsin sida och tar sikte, minsta steg åt något håll så kommer den närmaste hästen farande. Min blir inte rädd utan slår ifrån, men det är så jäääääkla drygt!!! *suck* :mad:

Är det något vi ska behöva stå ut med? Vi står bara kvar i det här stallet två månader till sen flyttar vi hem till en kompis till mig där det blir lugnare.

Jag tycker inte det är ngt du och din häst ska stå ut med! :mad:
Verkligen inte! :mad:

Hade jag ägt ngn av de hästarna som oavbrutet försöker nita din häst, så hade jag tagit mitt ansvar och satt upp galler åt min häst!

Så resonerar jag också, när det gäller all min djurhållning. Är mina djur på någotvis till besvär för någon annan människa då gör jag något åt det. Jag har dock sett allt fler exempel på sistone att det inte är en alltför vanlig inställning... :crazy:

De kommer förmodligen att tycka jag är gnällig. *suck* Eller daltig... *dubbelsuck* Men vem BRYR sig! :)

Jag är ansedd precis allt det du skriver! :o :crazy:
Men jag gör som dig, jag skiter i det!

Men jag är också så less på folk som tycker deras hästar är änglar, och tom blir irriterade när man påpekar att de uppfört sig som as! :mad:

Tack och lov för den jag nu delar stall med! :bow:
Hon säger till mig om mina hästar gör ngt dumt, och jag kan säga till henne om hennes hästar krånglar!
Utan några som helst sura miner, bara att vi fixar så det undviks att det händer igen!
Guld värt! :bow:

Jag måste nog få försvara mig lite känner jag. Nu är det inte min häst tråden handlar om men min började göra likadant för några månader sedan. Han gör det bara mot en häst i stallet och det tror jag har sin naturliga förklaring.

Det var nämligen så att när min häst kom till stallet var den här ponnyn väldigt tuff mot honom. Efter en tid började han stiga i rang och ponnyn stod på tur att "besegra". Av en annan anledning bytte jag hage och det var då min häst började göra utfall mot ponnyn. Det var ju staket mellan, så han vågade mopsa då utan att åka på stryk. I samma veva blev ponnyn skadad och står sedan några månader tillbaka på boxvila. De fick aldrig göra upp och jag är övertygad om att utfallen beror på det. I normala fall går min häst jättebra ihop med andra hästar.

Men vad ska jag göra då?? Så länge jag står i boxen och ger tillbaka håller han sig i skinnet. Men det kan jag ju inte göra varje gång ponnyn går förbi eller står på stallgången...

Det är ju inte ägarens fel att hästen börjar med beteendet, och jag håller helt med dig om att det ju är ngt som har med rangordningen att göra.
Det är också min fulla övertygelse att det är de ranglåga hästarna som gör så, dvs gör "attacker" när de vet att den andra inte kommer åt dem.

Men de krav man kan ställa på en "attackerande" hästs ägare, är ju att ägaren gör klart för hästen att dess naturliga sätt att fixa med rangordning på intet sätt får göras så en människa riskerar att komma ikläm!

Om din häst gör utfall över staketet mot "fiendehästen" tycker jag är fullkomligt ok, och inget du ska göra ngt åt.
Men börjar din häst göra utfall mot "fiendehästen" när den leds av en människa, DÅ anser jag att hästen måste lära sig att det är in i h-e fel!

Jag anser att rangordning är ngt hästarna får göra upp när inte en människa är i deras omedelbara närhet!

Jag vet en häst som hade som vana att göra sådär, alltså försöka "attackera" hästar som passerade dess hage på utsidan.
Jag accepterade det INTE, utan "vrålade i" och gjorde eget "utfall" mot hästen i fråga!
Jag accepterar INTE att min häst blir attackerad när jag leder den!

En annan gång gjorde hästen ett fullvärdigt utfall när jag red förbi dess hage! Jag red alltså på vägen, och ägaren till "attackhästen" ansåg det uppenbarligen lämpligt att dennes häst gick i hagen vid vägen, trots hästens attackbeteende.
Jag såg att hästen skulle träffa min häst i magen med sitt hugg, alternativt i mitt ben.
Och min häst märkte inte attacken, "attackerarhästen" tog fart snett bakifrån, och min häst var uppmärksam på ngt framför sig.
I det läget försvarade jag mig med de medel jag hade till hands, då det i det läget gällde tänk snabbt, annars blir jag huggen i benet, alternativt min häst huggen i magen, och jag kommer få en "resa" då min häst ju kommer bli skiträdd och antingen slå bakut, eller dra järnet därifrån.

Ska tillägga att min häst är bland det mest ranghöga häst jag träffat.

Dessutom har jag märkt att de hästar som "bråkar" minst med andra, är just de extremt ranghöga...

Jag bytte hage bara någon vecka eftersom det blev jobbigt med utfallen. Det blev mycket lugnare när de fick vara i samma hage igen, men det märktes att min häst försökte ta över. Men eftersom ponnyn blev skadad hann de ju aldrig göra upp. Nu ses de ju i princip bara i stallet, när ponnyn går förbi min box. Byta box är inget alternativ eftersom stallet är litet och ingen vill ha den enda boxen utan fönster...

Ponnyn står i en minihage på stallplanen och när jag leder eller rider min häst förbi så gör han absolut ingenting. Det är skönt. Däremot så gillar min häst att springa omkring i sin hage och mobba ponnyn när han är ute på promenad med sin matte. Det är dock inga regelrätta utfall, utan spring. Men jag kan ju som sagt inte göra något åt det här. Det är ju en sak mellan dom två. Det viktigaste är ju att han inte gör så när jag leder eller rider! Och dom andra hästarna bryr han sig inte om.

Jag har gjort egna utfall mot min häst i boxen när han är igång, men det hjälper bara för stunden. Eller rättare sagt så länge jag står kvar och passar honom.

Då tycker jag inte du kan göra så mkt!
Hästen mejar ju inte ner ngn människa, eller ens verkar speciellt besvärlig.
Bara att hoppas de får klart sin rangordning, då blir det säkert lugnt igen! :)

Det borde ju kunna lösa sig naturligt. Men med tanke på att ponnyn står med trippel (i samma hov) hovbensfraktur och det faktum att jag fått antydan om att det var pga min häst (som jag ändå inte tar åt mig av eftersom det är djur det handlar om) så tror jag tyvärr inte att de nånsin kommer att få chansen att gör upp.

Lite svårt att förklara. Men när min ena medryttarhäst står i boxen så har hon nu börjat bli jätte grinig o har öronen slickat bakåt och nästan HOPPAR mot hästarna när dom går förbi..
Har en ranglåg unghäst som gör exakt likadant. Hon gör det BARA när gallret är för dvs så att man inte kan komma åt henne. Hon gör inte något om boxdören är öppen heller. Om jag som människa går ett steg mot henne när hon kaxar så går hon genast bakåt. Ranglåg även där!

Men det är jobbigt! Att hon småstegrar och kaxar sej i boxen och skrämmer andra hästar/folk. Hon kan t.o.m göra så mot främmande folk om de tittar in på grannhästen... Dock är hon snäll som ett lamm mot dom om de öppnar dörren.

Men vad hände då när den skadade sig?
Eftersom ngn ju verkar anse att det var ditt/din hästs fel?

Det var ingen som såg när det hände. Ponnyns ägare hade sett hästarna springa/busa runt i hagen och några minuter senare när hon kom ut för att tömma nästa kärra stod hennes häst på tre ben. Jag kom samtidigt som veterinären och han hade fruktansvärt ont, stackarn. När veterinären åkt sa tjejen ganska syrligt till mig "veterinären sa att det var en spark iallafall".

Det är väl möjligt eftersom hästarna höll på att göra upp med varandra, men det är ju ändå hästar! Vi båda har accepterat att hästarna går i samma hage och då får man ju vara medveten om att sånt här kan hända. Vid röntgningen på Strömsholm nästa dag sa de att han förmodligen trampat på nån vass sten eller nåt. Det var iaf tre brott och den största spricka de sett.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 988
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 248
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar