Re: Häst som \"hoppar\" mot andra hästar..
Det är ju inte ägarens fel att hästen börjar med beteendet, och jag håller helt med dig om att det ju är ngt som har med rangordningen att göra.
Det är också min fulla övertygelse att det är de ranglåga hästarna som gör så, dvs gör "attacker" när de vet att den andra inte kommer åt dem.
Men de krav man kan ställa på en "attackerande" hästs ägare, är ju att ägaren gör klart för hästen att dess naturliga sätt att fixa med rangordning på intet sätt får göras så en människa riskerar att komma ikläm!
Om din häst gör utfall över staketet mot "fiendehästen" tycker jag är fullkomligt ok, och inget du ska göra ngt åt.
Men börjar din häst göra utfall mot "fiendehästen" när den leds av en människa, DÅ anser jag att hästen måste lära sig att det är in i h-e fel!
Jag anser att rangordning är ngt hästarna får göra upp när inte en människa är i deras omedelbara närhet!
Jag vet en häst som hade som vana att göra sådär, alltså försöka "attackera" hästar som passerade dess hage på utsidan.
Jag accepterade det INTE, utan "vrålade i" och gjorde eget "utfall" mot hästen i fråga!
Jag accepterar INTE att min häst blir attackerad när jag leder den!
En annan gång gjorde hästen ett fullvärdigt utfall när jag red förbi dess hage! Jag red alltså på vägen, och ägaren till "attackhästen" ansåg det uppenbarligen lämpligt att dennes häst gick i hagen vid vägen, trots hästens attackbeteende.
Jag såg att hästen skulle träffa min häst i magen med sitt hugg, alternativt i mitt ben.
Och min häst märkte inte attacken, "attackerarhästen" tog fart snett bakifrån, och min häst var uppmärksam på ngt framför sig.
I det läget försvarade jag mig med de medel jag hade till hands, då det i det läget gällde tänk snabbt, annars blir jag huggen i benet, alternativt min häst huggen i magen, och jag kommer få en "resa" då min häst ju kommer bli skiträdd och antingen slå bakut, eller dra järnet därifrån.
Ska tillägga att min häst är bland det mest ranghöga häst jag träffat.
Dessutom har jag märkt att de hästar som "bråkar" minst med andra, är just de extremt ranghöga...