Sv: Häst som har svårt för galoppfattnig - vad kan det vara?
Grängesberg skrev:
Men tycker du verkligen att det fungerar bra det som du och din veterinär gemensamt tycker är det bästa för hästen?
Man har ju kunnat följa din häst här ganska länge och det verkar ju som så fort du börjar att sätta igång hästen så kommer skador eller annat tillbaka i rygg och bakben.
Tror du trots det att det bästa för hästen är att sätta igång den?
Att den inte ska ha boxvila det är jag absolut med på, men långt bete som någon föreslog. Det tror jag inte skulle skada.
Det är ju inte första gången som du skriver att hästen är frisk nog för att sättas igång, strax därpå så travar du och sedan så är det någon rörelse som avviker igen. Åter veterinärbesök och du står på ruta ett igen!
Det är hemskt ledsamt att läsa om dina försök med hästen för det system i kör med verkar ju inte funka alls något bra. Tråkigt för både dig och din häst.
Vore jag du så skulle jag antingen byta veterinär/metod eller faktiskt inse att hästen i fråga inte kommer att bli helt bra och hålla för det du vill.
Mycket smärtsamt, jag vet, står själv med en häst som har halva hoven i himlen. Men jag vet efter 5 års kamp för att få min gubbe bra nog att vara promenadhäst att det inte alltid går. Hur gärna man än vill, hoppas och tror.
Sätt dig ner och tänk igenom hela historien och fråga dig själv sedan om du ärligt tror att du kommer kunna starta de höga klasser du faktiskt hade tänkt.
Missy är Friskförklarad tre gånger innan.
Första gången var i December efter en ledsprutning i knäet och en behandlad låsning i ryggen då var hon helt hältfri både på böjprov, raktspår och böjtspår.
Vi började sätta igång men så kom alla dessa protester hon var inte halt men hon ville inte alls och var rent av farlig att hantera/rida.
Vi åkte upp igen i Febuarri då hon inte är halt värken på böjtspår eller rakspår men lite halt (knappt 1 grad) på hb på böjprov.
Samt öm i ryggen.
Dom behandlar ryggen och hb knä med cortison.
Får en återbesöks tid 2 veckor efter till både "vet" och "fys" men pga snöstorm kunde vi inte komma upp då så det gick ända till mitten av mars.
Under denna tiden så var Missy svårhanterad och behövde lugnade vid hantering.
När vi väl kom upp så var min vanliga "vet" hemma pga sjukt barn.
Vi fick en annan vet som såg en vis rektion på böjprov men tyckte att det var inget att bry sig om.
"fys" tittade men hittade inget fel.
"Vet" friskförklarade hästen och tyckte jag skulle lära mig rida istället för att leta fel.
Det gick ca 1 vecka så blev hästen halt.
Vi fick en "akuttid" i början av april.
Hästen behandlades i rygg, "rumpa"(på höger sida), hb knä och hb kota.
Samt att vi träffade "fys" igen som konstaterade att låsningen var tillbaka efter att Missy gått över och hamnat på rygg.
Efter ca 5 besök friskförklarades hon igen.
Vi började sätta igång och allt har gått förvånatsvärt bra.
Men så nu förra helgen när hon tappade hb sko så blev hon halt.
I måndes fick hon på sig skon och sullan igen.
Det blv mycket bättre men inte helt bra.
Jag ska hålla igång henne nu.
Idag kommer även "min" tränare ut och tittar.
Jag har en tid för återkoll snart och då kommer jag berätta vad som hänt.
Det har varit mycket närra att jag har gätt upp men än så kämpar jag och tror på att det kommer gå.
Men visst har jag tanken i bakhuvudet att det kanske är dags att släppa taget och inse att det inte kommer gå.