Häst som har svårt för galoppfattnig - vad kan det vara?

F

Fladde

Jag orkar inte skriva ner hella historien om min häst men för er som inte vet läs minna tidigare trådar.

Så nu till problemet:

Det är såhär att min häst har problem med galoppen.
Har inte haft det innan utan det har kommit nu.
I vänster varv går det att fatta galopp men hon är sur och kickar i fattningen :crazy:
I höger kan jag bara glömma att hon ska galoppera.
För det mästa så vill hon hälst bara springa in i galoppen nu mera.
Hon har haft problem med lederna i hb och i vänstersidan har har det varit musklerna men även en del muskler på högersidan samt ryggen..

Jag har tid bokad till Djursjukhuset men tänkte bara höra med er om ni vet vad det brukar vara när hästen beter sig såhär?

Tackar på förhand :bow:

Sv: Häst som har svårt för galoppfattnig - vad kan det vara?

eftersom det "det mesta" har krånglat på din häst (jag har följt hennes story) kan det nästan vara vad som helst av de gamla som kommit tillbax...
men det låter som att nåt bakben spökar, iom att galoppen inte alls funkar. för att göra en korrekt galoppfattning behöver ju hästen lägga sin vikt bak och bära sig med bakbenen i fattningsögonblicket, och har det ont springer den in i galoppen för att avlasta sig bak. ytter bakben påbörjar galoppsprånget så det låter som att det skulle vara vänster bak, iom att h.galopp inte alls går?

eller så kan det vara ren lathet...:smirk:
dom kan ju bli så när dom stått länge...och ston är ju som bekant ston :)

Jag mistänker att ev låsningen är tillbaka i ryggen åt vänstersidan.
Samt nått skit med nåån led då hon är väldigt försiktig med hb typ knäet för att hon tappar det rätt mycket i skritten.

Jo ifs lathet kan det ju vara.
Men jag vill hälst kolla upp det imed jag har haft alla dessa problemen innan och det har varit "återfall" innan..

ja, en hältutredning bedömer ju den saken bäst..

hoppas det inte är nåt bara...

hur går det annars med missy nu?

Varför inte ta och helt ställa av hästen ett längre tag? Ge den tid på sig att läka ut alla skador. Det kan ta många månader, ibland år, för vissa skador att helt läka ut.
Jag förstår inte varför alla har så bråttom att sätta igång sina hästar igen, man ser ju mönstret att hästen börjar halta nästan genast igen efter igångsättning. Att då åka till klinik och få mer medicin som tar bort symptomen gör inte hästen frisk. Det enda som kan göra en häst permanent skadefri är vila tills skadan är helt utläkt.
Därefter en mycket långsam uppbyggnad igen.

Annars går det bara bra och det är ju en helt ny häst nu.
Jag minns ju med skräck och fattar inte hur jag vågade hantera henne för några månader när hon helt av var jätte farlig :crazy:

Men nu är hon värdens snällaste och skulle aldrig tänka sig att göra nått dumt(Förutom när stoet i henne vaknar :devil: )

Det är faktiskt så jag börjar gråta när jag tänker på hur det har varit och hur det är nu!

Det är bevisat att vila är inget för Missy då hon blir galen samt ryggen och hältan blir värre.

Jag ska hålla igång henne nu inför klinikbesöket så hon vissar "hältan" då.

Det beror på vad du menar med vila. Jag syftar på att gå på bete dygnet runt i stor hage och bara röra sig som hästen själv vill. Absolut inte stå i box.
Att vara häst och gå ute dygnet runt klarar alla hästar, det är bästa läkemedlet för kropp och själ.

Nu har jag valt bort att ha henne på bete då både jag och "vet" tyckte det skulle vara bättre att träna upp henne och sen komm in med en igångsatt häst till återkollen..

Men tycker du verkligen att det fungerar bra det som du och din veterinär gemensamt tycker är det bästa för hästen?

Man har ju kunnat följa din häst här ganska länge och det verkar ju som så fort du börjar att sätta igång hästen så kommer skador eller annat tillbaka i rygg och bakben.

Tror du trots det att det bästa för hästen är att sätta igång den?
Att den inte ska ha boxvila det är jag absolut med på, men långt bete som någon föreslog. Det tror jag inte skulle skada.

Det är ju inte första gången som du skriver att hästen är frisk nog för att sättas igång, strax därpå så travar du och sedan så är det någon rörelse som avviker igen. Åter veterinärbesök och du står på ruta ett igen!

Det är hemskt ledsamt att läsa om dina försök med hästen för det system i kör med verkar ju inte funka alls något bra. Tråkigt för både dig och din häst.

Vore jag du så skulle jag antingen byta veterinär/metod eller faktiskt inse att hästen i fråga inte kommer att bli helt bra och hålla för det du vill.
Mycket smärtsamt, jag vet, står själv med en häst som har halva hoven i himlen. Men jag vet efter 5 års kamp för att få min gubbe bra nog att vara promenadhäst att det inte alltid går. Hur gärna man än vill, hoppas och tror.

Sätt dig ner och tänk igenom hela historien och fråga dig själv sedan om du ärligt tror att du kommer kunna starta de höga klasser du faktiskt hade tänkt.

Nu talade jag lite i allmänna ordalag. Jag är inte så insatt i din hästs historia, men vad jag har förstått så verkar det som om den får problem igen varje gång du sätter igång den.
Håller med Grängesberg där. Du kanske skulle omvärdera behandlingen. Om hästen får problem så fort den sätts igång så är det ju tydligt att inte skadorna är utläkta och den behöver längre tid på sig. Vill du att den ska bli en tävlingshäst? Enda möjligheten är då att ge den låång tid att läka ut och sen testa och se om den håller.

Grängesberg skrev:
Men tycker du verkligen att det fungerar bra det som du och din veterinär gemensamt tycker är det bästa för hästen?

Man har ju kunnat följa din häst här ganska länge och det verkar ju som så fort du börjar att sätta igång hästen så kommer skador eller annat tillbaka i rygg och bakben.

Tror du trots det att det bästa för hästen är att sätta igång den?
Att den inte ska ha boxvila det är jag absolut med på, men långt bete som någon föreslog. Det tror jag inte skulle skada.

Det är ju inte första gången som du skriver att hästen är frisk nog för att sättas igång, strax därpå så travar du och sedan så är det någon rörelse som avviker igen. Åter veterinärbesök och du står på ruta ett igen!

Det är hemskt ledsamt att läsa om dina försök med hästen för det system i kör med verkar ju inte funka alls något bra. Tråkigt för både dig och din häst.

Vore jag du så skulle jag antingen byta veterinär/metod eller faktiskt inse att hästen i fråga inte kommer att bli helt bra och hålla för det du vill.
Mycket smärtsamt, jag vet, står själv med en häst som har halva hoven i himlen. Men jag vet efter 5 års kamp för att få min gubbe bra nog att vara promenadhäst att det inte alltid går. Hur gärna man än vill, hoppas och tror.

Sätt dig ner och tänk igenom hela historien och fråga dig själv sedan om du ärligt tror att du kommer kunna starta de höga klasser du faktiskt hade tänkt.

Missy är Friskförklarad tre gånger innan.
Första gången var i December efter en ledsprutning i knäet och en behandlad låsning i ryggen då var hon helt hältfri både på böjprov, raktspår och böjtspår.
Vi började sätta igång men så kom alla dessa protester hon var inte halt men hon ville inte alls och var rent av farlig att hantera/rida.
Vi åkte upp igen i Febuarri då hon inte är halt värken på böjtspår eller rakspår men lite halt (knappt 1 grad) på hb på böjprov.
Samt öm i ryggen.
Dom behandlar ryggen och hb knä med cortison.
Får en återbesöks tid 2 veckor efter till både "vet" och "fys" men pga snöstorm kunde vi inte komma upp då så det gick ända till mitten av mars.
Under denna tiden så var Missy svårhanterad och behövde lugnade vid hantering.
När vi väl kom upp så var min vanliga "vet" hemma pga sjukt barn.
Vi fick en annan vet som såg en vis rektion på böjprov men tyckte att det var inget att bry sig om.
"fys" tittade men hittade inget fel.
"Vet" friskförklarade hästen och tyckte jag skulle lära mig rida istället för att leta fel.
Det gick ca 1 vecka så blev hästen halt.
Vi fick en "akuttid" i början av april.
Hästen behandlades i rygg, "rumpa"(på höger sida), hb knä och hb kota.
Samt att vi träffade "fys" igen som konstaterade att låsningen var tillbaka efter att Missy gått över och hamnat på rygg.
Efter ca 5 besök friskförklarades hon igen.
Vi började sätta igång och allt har gått förvånatsvärt bra.
Men så nu förra helgen när hon tappade hb sko så blev hon halt.
I måndes fick hon på sig skon och sullan igen.
Det blv mycket bättre men inte helt bra.
Jag ska hålla igång henne nu.
Idag kommer även "min" tränare ut och tittar.

Jag har en tid för återkoll snart och då kommer jag berätta vad som hänt.

Det har varit mycket närra att jag har gätt upp men än så kämpar jag och tror på att det kommer gå.
Men visst har jag tanken i bakhuvudet att det kanske är dags att släppa taget och inse att det inte kommer gå.

Jag vet inget om dej eller din häst mer än att jag följt dina trådar, som alla andra :D

Borde ni inte testa något annat ? Alla dessa behandlingar och släpande fram och tillbaka till kliniker, det funkar ju uppenbarligen inte, eller hur ?

"Direkt" efter igångsättningen dyker trådar upp med bilder när du hoppar, nu är det knas med galoppen, hur fort sätter säger de åt dig att sätta igång egentligen ?

Menar inte att kritisera dej, och att du ska lyssna på allt vad löst folk på nätet skriver, men du borde ta till dig det faktum att det ni gör nu inte fungerar, och vill du ha en ridbar häst kanske det är dags att testa någonting annat. Det måste finnas mer att göra, lång vila med skritt för hand och sen lugn igångsättning ? Känns som om allt händer så snabbt, friskförklarad och sjuk igen tre gånger på knappt ett halvår...

Även om du är ung verkar du vettig och som att du vill din häst väl. Kolla upp om det verkligen inte går att prova något annat, annars har du kanske snart ingen häst kvar.

Bakknäproblem brukar ganska ofelbart ge utslag i galoppen. Så är du redan nu misstänksam ang knäet HB så är det nog inte otroligt du har problem där igen. Men det kan lika gärna vara ryggen, även om MIN erfarenhet från MIN häst är att ryggproblemen ger inte generellt fattningsproblem men kvalitetsproblem, meda bakknä eller hasproblem ger BÅDE fattningsproblem, problem att hålla en ren galopp och kvalitetsproblem.

När galoppen krånglar för Vision så kan man sätta en rejäl slant på att det är hasen eller bakknäet som krånglar. Minns ju fortfarande den i och för sig ganska otäcka AHA-känsla osm uppstod efter att han 2001 sprutades med DMSO kring musklerna i höger bakknä. Han hade ALLTID haft svårare för att fatta höger galopp och den hade alltid varit lite sämre än vänster. Hade ju trott det var för att han helt enkelt hade svårare i höger galopp, de brukar ju ha en bättre och en sämre sida. Tills efter sprutningen då fattningarna och kvaliten är KLOCKRENA.. Sen föll ju korthuset igen, då var det hasen. Det tecken somf ann och eg det ENDA tecken som fanns åd när jag åkte in var att - just det - höger galoppfattningar krånglade och högergaloppen krånglade. Då upptäcktes ju hasledsdefekten.

Sen när han under igångsättningen kändes KANON utom nör vi skulle galoppera då vä galopp var bra, men höger galopp blev korsgalopp, omslag och avbrott visste jag ju att det var skit igen, och mycket riktigt - hasen.

Så, jag håller en slant på knäet jag. Sen undrar ju jag - vad kommer först - knäet eller ryggen? HUR väl undersökt är knäet???

Kan ju ta min egen häst som exempel,

Konstaterades 2 gradigt halt höger fram efter böjprov 22/4 - 04

Röntgades dagarna efter, och släpptes sen på bete tills 15/7 - 04 då hon beiktigades och konstaterades frisk.

Sattes sedan igång under en sexveckorsperiod som började 16/7. Tre veckors sakta ökande skritt, sen lades trav sakta in under ytterligare tre veckor.

I andra halvan av oktober var hästen fullt igång igen.

Alltså drygt fem månader för en hälta, om man räknar från när det upptäcktes till allt var igång igen. Sen dess har hästen varit i träning och är fullt frisk. Hade min vet insisterat på att börja spruta leder och boxvila och sätta igång snabbt kanske jag inte haft någon frisk glad häst idag...

Sensmoralen av det hela är att tiden ibland kan göra sådant som inga sprutor eller behandlingar klarar av.

Önskar dej all lycka Fladde!

Senast ändrad:

Ryggen är det som kom först enligt "vet" och "fys"
Knäet är rönkat.
Vi ska ultraljuda det vid nästa besök.
Jag misstänker och tror också att nått mer är galet i hb knä nu.

Jag förstår mig inte på Missy :crazy:

Idag gick hon kanon och helt rätt och fin form och ingen hälta syndes.
Vi provade aldrig galopp ifs.

Fladde skrev:
Jag förstår mig inte på Missy :crazy:

Idag gick hon kanon och helt rätt och fin form och ingen hälta syndes.
Vi provade aldrig galopp ifs.

Kanske ska du hålla dig till skritt och trav om hon känns bra där. Hon kanske inte är stark nog just nu för att göra bra fattningar. Hon kan ju mycket väl vara mycket svagare i ena sidan efter att inte ha varit igång ordentligt på ett bra tag. Skritt och lite travjogging verkar vara det bästa just nu, om jag får tycka. Kanske köra henne till havet (om det är nära..?) och rida henne i vatten, eller kanske trava litegrann över cavalettibommar. Båda de sakerna är ju stärkande. När är det dax för återbesök förresten?

San Q skrev:
Kanske ska du hålla dig till skritt och trav om hon känns bra där. Hon kanske inte är stark nog just nu för att göra bra fattningar. Hon kan ju mycket väl vara mycket svagare i ena sidan efter att inte ha varit igång ordentligt på ett bra tag. Skritt och lite travjogging verkar vara det bästa just nu, om jag får tycka. Kanske köra henne till havet (om det är nära..?) och rida henne i vatten, eller kanske trava litegrann över cavalettibommar. Båda de sakerna är ju stärkande. När är det dax för återbesök förresten?

Jo det lan ju mycket väl bara vara svaghet.

Återbesöket är den 8 aug.
Antigen är det slutet på sagen på ett posetivt eller negativt sätt eller så börjar allt om från noll.

Ja, jag är ingen veterinär så jag kan egentligen bara råda dig från egna erfarenheter med skadade hästar. Det är ju inte så himla långt till den 8 augusti så för både din och Missys skull så lalla bara på tills dess. Prova inte på en massa saker som ev. blir knasiga, typ galoppfattningar. Grejen är ju den att man blir KNÄPP av att hålla på och älta skadan/orna hela tiden med olika personer.... Ta sköna turer rakt fram i skritt och trav som gör både dig och Missy glada! Sen blir det ju som det blir på återbesöket.... förhoppningsvis bra!!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Smulu
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 907
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 780
Senast: banani
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama