Även om hästen hoppar och "hänger" på bommen så är det ju ett stressbeteende som får den att hoppa.
Jag har vid ett tillfälle en häst som stressade och satsade, men som aldrig hoppade över (jag bröt beteendet i tid), tagit grimskaftet under bommen och sedan knutit det högt.
Men det kräver en bom som är på rätt höjd och ett långt grimskaft. Binds det rätt så kan hästen flyta huvudet från sida till sida, men tar hon upp huvudet så tar det emot, sänker hästen huvudet är det slakt.
Binder man med en "hästknopp" är det enkelt att ta loss, men ett måste är såklart att ha kniv på sig. Det är ju inte utan risk, eftersom OM man inte binder korrekt hoppar hästen över, då är det svårt att fälla bommen...
Jag lastade hästen på motsatt sida till skötardörren, då jag knöt det vid skötardörren för att kunna knyta upp utan att få en hov i huvudet om hästen skulle hoppat över.
Jag gjorde det vid ett par tillfällen, såg till att köra extremt lugnt och såg till att släpet inte blev för varmt (vilket det lätt blir i detta vädret). När det stod parkerat så stod det alltid i skugga etc. Funkade bra på min häst som f.f.a. behövde mer rutin.