Häst som haft erlichios?

E

ezze79

Jag har ett sto som sommaren 2002 blev smittad med erlichios.
Och förra ägaren försökte sätta igång henne effter 1 års vila men hon hade ont i benen.
Hon fick då bli betäckt och sedan såldes hon. Och dom i sin tur sålde henne till dom jag köpte henne av.

Hon är riden sporadiskt effter det.
Men förra året när jag köpte henne så fick jag upp henne i superbra kondis och vi red långdistanser och jag har aldrig märkt nått.
Men saken är det att jag fått reda på om att hon har haft sjukdomen bara för nån vecka sedan.:mad:

Har nån annan haft eller han en häst som blivit smittad med samma vidriga fästingsjukdom? Och hur har det gått?

Hur ska ja nu sätta igång henne effter en LÅÅÅÅÅNg vintervila på 3 :banana::cool:månader?:banana:

Sv: Häst som haft erlichios?

Min häst är nyss behandlad för det. Så jag får hoppas att det inte visar något mer av det. Jag skulle nog satt igång henne som vilken annan häst som helst, du märker ju på henne hur lugn igångsättning hon måste ha.

Om du inte märkt något av "sjukdomen" undertiden du haft henne så är det kanske inte ett problem? Eftersom du inte vetat om den. Eller har hon vart konstig eller på något sätt nedsatt under den tiden du haft henne?

Liten fråga bara: Hur visade hon att hon hade ont i benen? Hälta? Känns lite elakt att betäcka en halt häst eller en häst som har ont i benen i alla fall..

Jag vet inte !! Det är vad jag fått veta av tidigare ägare..

Jag börja sätta igång henne för 1 vecka sedan men nu är det is överallt så ja får vänta ett ta till.

Mitt sto är behandlad 2 ggr !
I dagens läge märks ingenting på henne sista behandlingen var för 6 år sedan
Hej från hambo

Mitt förra sto fick erlichios runt 2000 tror jag. Hon var dålig till och från (halt på olika ben,feber,ont i ryggen mm) Idag är hon helt återställd och har inga problem alls!

Har en som blev sjuk i somras. Han var jättehalt i båda bak & hade nästan svårt att gå. Fick behandling i 5 dagar & var sen ohalt. Blev igångsatt & lite tävlad under hösten, men pga hovarna som han har varit halt av i ett år tidigare blev han efter en hård verkning vid skoningen jättehalt igen. Tror dock detta bara är från hans fötter & inte från sjukdomen! Eller jag hoppas på det! Han har nu varit ohalt i 4-5 dagar, var halt 1 månad innan dess. Risken finns ju att det kommer från sjukdomen men det känns inte så troligt med tanke på att hältan kom efter skoning.

Men om hästen har funkat tidigare & inte fått några symptom nu så är den väl så gott som frisk? Vilade hon bara för att det skulle vara skönt eller har hon haft några symptom?
Tipset är att du börjar med att gå med henne & sedan faktiskt springer med henne, tömkör & sånt så du bygger upp hästen innan du sätter dig på den. Något som jag tycker man ska göra med alla hästar som sätts igång. Alla har för bråttom upp på sina hästar. Det gör underverk att vara ute & gå eller springa med sin häst! Och DU får bra kondis vilket är bra för både dig & hästen sen när du ska rida! Plus att man kan göra det trots att det är hårt ute.:banana:
:bump:

Min valack född -96 blev smittad med erlichia -99 på bete. Snabbt dramatiskt sjukdomsförlopp, mkt hög feber , snabb avmagring och extremt svullna "elefantben", alla fyra. Han behandlades omedelbart med antibiotika intravenöst under en 10-dagarsperiod . Återhämtningen gick relativt fort, han var i normalhull vid betesslut.
Men sedan tog det runt två år innan han var helt symtomfri, han fick diffusa frambenshältor, magrade av plöstligt, kändes olustig och håglös.
Efter hösten -01 har han dock inte visat några efterverkningar utan ridits och tränats som vilken häst som helst, och alltid känts frisk och i bra hull.
Eftersom flera säger samma sak behöver du säkert inte vara orolig för att din häst skall ha fått några men av infektionen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 783
Senast: MayGrace
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 211
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar