Häst som gnisslar tänder

stroller1999

Trådstartare
Undrar om det är någon som har tips på vad man kan göra om en häst gnisslar tänder. Har kollat tänderna två gånger och det är inget fel. Har provat gummibett, tvådelat- tredelat bett, kopparbett och även hackamore. Hästen är oxå kollad av kiropraktor. Den arbetar utan problem.

Sv: Häst som gnisslar tänder

Det behöver ju inte vara i munnen problemet sitter...

I vilket sammanhang gnisslar hästen tänder?

Vid ridning även när den inte arbetar tex skritt på lång tygel. Kan oxå göra det i stallet när den har träns på sig.

kan vara något så enkelt som dålig ovana !

min polle gjorde oxå det när jag köpte henne. kolla tänder men hon e perfekt i munnen å inget konsitgt någon stanns. efter ett tag så upptäckte jag att hon gnissla när hon blev stressad; red nya vägar i skogen, red dressyr för trännar osv. kan vara stress. när endel hästar reagerar med att bli springiga så reagerar min psyksikt å börjar gnissla. har oxå grejat med bett å rider nu på ett rakt bett med fasta ringar. det e ca 6 månader sedan hon gnisslade tänder sist så det handlar nog om å ha lite tålamod...:)

min gnisslar tänder när han bli arg. tex. när man rycktar. speciellt där det är kitligt.

Har också haft en häst som gnisslar tänder. Inte alltid men ibland.
Byta bett kan hjälpa. Men ibland verkar det mer bero på humöret, lite från period till period. Verkar ju inte vara något dem lider av.

Det är ofta missnöje med något, och behöver inte vara munnen alls, lika väl ngt annat som nån rem som skaver, sadel, ryttarens händer, klämmande skänklar, stel ryttare eller att hästen står emot öht.

Fullblodshästar kan göra det och oftast i kombination då med att stå emot och inte gå fram till handen pga ngt missnöje.
En av mina gjorde det tex när han inte gillade en sadel man provade. En annan gjorde det när han inte ville just gå fram till handen utan stod emot och tyckte det var jobbigt.

En gnisslande häst är inte nöjd och avspänd. I stallgången tex om den är kittlig när man borstar, eller om den är missnöjd där av andra skäl.

Tandgnissel kan härröras från en mängd olika orsaker, tandproblematik har du redan uteslutit.

Mentalt eller Fysiskt, Munhåla, Nacke, Halskotpelare, sadel, bakbensproblematik, problem som orsakat felmuskling dvs. understark häst.....

Och då har vi bara tittat på hästens problematik.

Ryttarens oförmåga att slappna av käkarna under ridning, ryttarens nackproblematik, ryttarens rygg och skulderproblematik, detta spelar också en väldigt stor roll.

Och nej, man behöver inte ens sitta på hästen för att överföra spänning.

Det finns alltså mycket att se över!

Min häst gör det när han blir upphetsad och vill springa iväg, tex vid hoppning och man inte låter honom. Tror att det är en slags frustration över att inte få göra som man vill...
Kommer även vid uteritt när han blir upphetsad och börjar takta.

Tror inte det är bra om man tävlar dressyr? Har hört att det blir poängavdrag... Någon som vet?

jag har ett förslag till er :) det finns en spec nosgrimma från hööks.. verkar jättebra finns på islandssidan

I det här fallet kan det mycket väl vara mentalt (sen kan det finnas en anledning till att de uttrycker det just genom munnen).
Vet t ex hästar som "alltid" av ren ovana börjar tugga missnöjt på bettet/veva med huvudet när man sätter press på dom. Oavsett ryttare/bett osv, och ibland som ren ovana t o m när de skrittat på lång tygel utan i princip någon inverkan alls från ryttaren. Då funkade det faktiskt att "säga till" hästen, få den tänka på något annat och haja till. Men det kanske var just den enda kusen som fungerade så :p

Jag skulle fortfarande tippa på att det kommer någonstans ifrån rygglinjen, antingen just nu, i ridningen eller tidigare. Spänner hästarna sig mentalt så spänner de sig lätt i nacke/rygg också, antingen på grund av det mentala, eller att de blir mentalt oroliga pga det som gör fysiken spänd.
Kan ju vara något så fånigt som sadel som trycker lite eller att man inte lyckats med en riktigt avslappnad form.

*kl*

har ett engelsk halvblod som gnisslar tänder när hon vill visa att hon absolut inte gillar något; borsta, sadlar, framförallt spänna sadelgjorden och sen när man travar av henne på låg form :crazy:

jag har döpt henne till ankan, för hon låter som en.. :smirk:

Gnisslar hästen tänder även utan bett i munnen eller gnisslar den så att säga pga avv den gnager på bettet?

Det senare kommer du runt genom att rida på rakt bett, inte så kul kanske, men prova iallafall i diagnostiskt syfte.

Att gnaga på bettet så att det gnisslar är en ful ovana som börjar med att hästen inte trivs med utrustningen. Ofta är bettet illa tillpassat och hänger för långt ner i munnen = är för långt. Detta gör att hästen flyttar upp det mha tunga och sväljmetoden och lägger bettet mellan de första kindtänderna - knorpa, knorpa låter det då.

Förutom att det låter för jäkligt kommer hästen att slita ner sina första kindtänder (P2:orna). Detta kan tyvärr få långtgående effekter för tandraden i sin helhet.

Be någon tandintresserad vet kolla upp tandstatusen. Om P2orna är blankslitna (som ett marmorgolv) bör bettet kontrolleras noga och åtgärder i form av byta av utrustning vidtas.

Det är inte säkert att det är det bett hästen nu rids på som orsakat problemen, men likväl måste det bytas så att hästen inte kan gnaga på det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 060
Senast: Freazer
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
501
Senast: TinyWiny
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
885
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 475
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka