Häst som gnisslar tänder?

Sv: Häst som gnisslar tänder?

Skulle kunna ta det här i verkligheten eftersom jag är både rumskamrat och stallpolare till Totola - men vill svara här i tråden så att andra kan höra min åsikt efter att ha sett hästen (och ber totola om ursäkt reda i förväg om det är något i min uppfattning av hennes häst som stör henne :o )

Enligt mig så gnisslar denna häst tänder när något stör honom. Det är helt enkelt en reaktion baserad på frustration eller ilska hos hästen - d.v.s. en mental spärr (som i och för sig kan komma av fysiska saker likväl). Men på just denna häst tror jag inte det är varken bettet eller ryttarens hand som stör vid ridning - och för det mesta får jag känslan av att det inte ens är något fysiskt som stör hästen (annat än att han är bekväm av sig.)

Det är en väldigt svår häst för han säger till när han VERKLIGEN mår dåligt och är orolig, men han säger även till ibland bara för att han är lat och självsäker - så det går inte att dra en jämn linje för vad som beror på att han har ont och vad som beror på att han bara är "oförskämd".

Vet inte hur jag skulle lösa det. Antingen skulle jag väl:
1. näst intill provocera fram reaktionen genom att göra sådant som han inte tycker att han vill göra, genom att konsekvent ta sig igenom situationer där han egentligen inte vill ge efter (att lyda betyder ju att matte är ledare) så lär sig hästen sin plats och finner sig bättre i att människan bestämmer vad han ska göra (som Totola själv säger (då om min häst) är att SÅ dålig är han inte att han inte orkar göra det man ber om EGENTLIGEN, SÅ jobbigt är det inte.) Om man har avgjort vem som verkligen bestämmer så kommer åtminstone de respektlösa protesterna att försvinna eller minska avsevärt. Då kan man lättare avgöra när han faktiskt HAR anledning att reagera.

2. ignorera att han "avreagerar sig" och hoppas att han kanske slutar när han börjar vänja sig vid att behöva lyda/lyssna - eller att han slutar reagera när han känner sig mera och fräschare musklad om inte annat

3. lata mig, gå runt problemet och inte pressa hästen vidare ofta

eller det mest negativa:
4. lata mig och sälja hästen, skaffa mig en lättare häst (definitivt inget illa om din häst, jag är bara bekväm av mig så jag vet inte om jag skulle orka ha något annat än en ordentligt okomplicerad häst just nu :D )

Senast ändrad av en moderator:

Ja, alltså det är ju det jag jobbar med nu från marken - att få hästen lära sej gå låång och låg. För lågheten är möjligt att uppnå vid ridning men långheten? Hur "tvingar" man en häst att söka sej framåt om den spänner sej? Det är det jag har funderat på.. Vad nästa steg blir när jag väl befäst det från marken :crazy:
Kan tillägga att han ändå gnisslar tänder eller hugger efter min hand när det blir jobbigt, vare sej han går i låg eller hög form, särskilt i högervarvet eftersom det troligen är hans svagare sida. När han hugger rycker jag till i grimskaftet/huvudlaget för att visa att han inte får göra så, men försöker fortsätta jobba ett par steg för att han inte ska få vila som belöning för felaktigt beteende. Från marken känns det iaf som att det börjar bli bättre ju mer jag jobbar, som att hans gränser tänjs.
Men från ryggen gissar jag att det kommer komma tillbaka ganska snabbt :p Är också lite orolig att han ska ta till sina små helomvändningar istället för att hugga i bettet och ändå fortsätta jobba. Då är frågan OM man fågar försöka jobba bort det.

Haha lustigt att just du skrev det där om att sälja hästen av lathet ;) din är inte den lättaste tycker jag mej minnas :D

Just nu kör jag väl en kompromiss av nr 2 och 3. Jag går överdrivet sakta fram för att försäkra mej om att jag verkligen inte pressar hästen för mycket fysiskt, som en kompromiss för hästens skull. Men låter honom inte avreagera sej på "fel" sätt alltså t ex genom att hugga efter min hand om han inte har något bett att bita i. (Kan tillägga för andra som inte vet, att denna häst avreagerar sej mycket med huvudet t ex med tänderna, tycker han det är obehagligt att bli skodd kan han bli lugnare av att bita på något eller dunka huvudet i något, eller t o m att man vickar i grimman på honom.) och låter honom inte sluta med det jag bad om för att han protesterar. Däremot kan jag iofs anpassa träningen ännu mer om jag får stora protester - att man tränar mestadels väldigt lätt tills man kommer bort från "protesterna" och sen tar lite jobbigare arbete men bara ett par steg i taget och byter varv/rörelse väldigt ofta istället för att nöta tills han går perfekt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 437
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 552
Senast: akleja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama