Häst som går ur hagen...

L

Liljan80

Birk har sedan vi flyttade till det nya stallet börjat gå ut ur hagen, vilket är ett stort problem.

Historik:
Birk 10 år, har tidigare stått själv (inga hästkompisar) men med får och kor. Allt har fungerat bra. Han har inte haft några olater. I somras fick han gå med "grannens" häst under ca 1 månad, men dom valde att stall in i mitten av augusti vilket vi tyckte var alldeles för tidigt så han fick komma hem och gick således själv igen. Utan problem.

15/10 flyttade vi till det nya stallet. Han kom på kvällen så han fick stå i boxen över natten. I stallet står det 6 st andra hästar, ston och valacker. Hästarna går 2 och 2 i hagarna men Birk får gå själv pga att han äter hösilage och dom andra hö.
Första dagen i hagen fungerade bra men sen har han börjat gå ut. Ett par gånger har jag fått hämta honom i gångarna mellan hagarna, (överkommligt men inte bra, han har ju fortfarande varit instängd). Men i går hade gått ut på stallplan. :mad: :cry:
Dom som fodrar lunch har ofta svårt att få tag på honom och vad händer om barnen på gården skulle vara hemma och komma i vägen för honom? :confused:

Han är riden varannan dag sedan flytten pga att jag fått laga staket dom andra dagarna så tiden inte har räckt till.

Vad skall jag göra?
Det är elstängsel men det tycks ju inte hjälpa. Hagen är inte jätte liten men inte stor heller, lite gräs finns men det är mest lera nu mera. Ingen av dom andra hagarna har mer gräs heller. :confused:

Leta nytt stall ok men det är inte lätt här speciellt inte när han äter hösilage.

Vad kan man göra för att få han att stanna kvar i hagen? Han har ju aldrig under sin 10 år gått ur en hagen tidigare och nu har det hänt 5-7 ggr på en dryg vecka. :confused:

Snart blir jag väl vräkt från stallplatsen :cry:

Ridning, skötsel och annat fungerar bra, bara hagen som är problem.
 
Sv: Häst som går ur hagen...

Ingen som har något förslag på vad det kan bero på ?

Någon som har något tips på hur man kan aktivera hästen i hagen (eftersom han går själv)?
 
Sv: Häst som går ur hagen...

Känner igen problemet!!
Min häst är uppfödd på lösdrift och det visade sig att hon fått gå hur hon ville emellan hagarna hos uppfödaren. I början så kröp hon under allt vad stängsel hette. När jag så satte upp eltråd låååångt ner på stolparna, så hoppade hon över. Detta var dock endast när hon blev lämnad ensam i hagen....

Så mitt stängsel såg dåmera ut som om det gick både kaniner o giraffer i samma hage!! Numera har jag endast 2 trådar, förutom vid grinden när hon är själv, då jag har en extra låg tråd uppsatt.

Hur kom jag då tillrätta med detta??
Jo, genom att först duscha henne för att direkt släppa i henne hagen. Genast tog jag ut den andra hästen och gick en liiiiiten bit bort, bara för att provocera. När jag såg att hon var på gång att ta sig ut, så gick jag snabbt tillbaka mot hagen med den andra hästen, och då lugnade hon sig där inne. Efter en stund gick jag iväg en liten bit igen, åsså tillbaka innan hon hann ta sig ut. Hit o dit en massa gånger alltså, för att provocera fram hästen till eltråden.

Tack vare att hon var blöt så fick hon sig ett par rejäla stötar av stängslet och höll sig därmed en bit ifrån. Men fortfarande kan jag inte till 100% lita på att hon håller sig kvar, men hon har i allafall inte varit ute på väldigt länge nu.

Förutom den gången när det var slut på ström i batteriet i sommarhagen förståss, då hon gick rakt igenom och tog med sig halva stängslet :(
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som går ur hagen...

Tyvärr skall han inte äta hö pga hosta.
Även om han skulle kunna äta det vill dom andra inte att det skall var mer än två hästar i varje hage, tyvärr!
 
Sv: Häst som går ur hagen...

Han kanske är vilsen efter flytten och inte vet var han hör hemma, eller så fick han mersmak på sällskap efter den månaden han fick gå med en annan häst, och vill till de andra...
Kan han inte äta hö i hagen och hösilaget inne, eller gå över till bara hö, så han kan få gå med de andra, då skulle han säkert inte smita
 
Sv: Häst som går ur hagen...

Liljan80 skrev:
Tyvärr skall han inte äta hö pga hosta.
Även om han skulle kunna äta det vill dom andra inte att det skall var mer än två hästar i varje hage, tyvärr!

Man kanske kan vattna höet, så det inte dammar??
 
Sv: Häst som går ur hagen...

Han har alltså "fastnat" mellan hagarna i någon slags gång.
Är det olika stängsel kring de olika hagarna? Varför har han inte tagit sig vidare från gången in till den andra hagen utan nöjt sig med att vara där?
Kanske kan det räcka med att ta bort gången så han kan komma närmare.
Prova att lägga hösilaget i många många småhögar istället för på en fläck så tar det lite mer enegi och uppmärksamhet till ätandet!
 
Sv: Häst som går ur hagen...

Han kanske vill ha sällskap? Kan han inte äta vanligt hö ute? Pest eller kolera!
Prova om det är det som är problemet!
 
Sv: Häst som går ur hagen...

Vi har samma problem med våran pålle, finns chansen att gå ut ur hagen så gör han det. Så det har blivit mycket spikade för oss . Men det är bara ( hittills på hösten ) som han gör det .Betet börjar som sagt var ta slut och jag tror att han tror det finns mer mat utanför , sommaren är inga problem och på vintern händer det inte ofta ( då har han försökt på höstern och kommit på att det inte finns mer där ute) . Han går i stor skogs hage med tre andra hästar nu . Förra höstern gick han själv och gjorde lika i alla fall. Han är uppvuxen på fri tillgång ,men det är inget vi kan ge honom då han lägger på sig för mycket.Men detta är min teori på hans beteende , om dom ändå kunde prata ibland.
 
Sv: Häst som går ur hagen...

Jag har hört 2 olika sätt som desperata hästägare gjort efter att ha provat alla andra sätt för att få hästarna att stanna i hagen.

Den ena satte ståltråd som antenner på grimman (shettis), den andra gjorde en ståltrådsgrej som hängde runt halsen (stor häst). Då fick hästarna sig en rejäl stöt och fick mer respekt för tråden.

Hoppas det löser sig för dig!
 
Sv: Häst som går ur hagen...

Bara för det heter elstängsel så betyder det inte automatiskt att det är särkillt mycket ström i det...den största orsaken till rymningar är för att man satt upp stängslet felaktigt. Vilket slags tråd har ni ? Har sett otaliga exempel på folk som INTE sätter upp stängslet rätt....det är knutar här å där, dåliga ledare i tråden, klent aggregat, dålig jordning osv...Börja kolla över stängslet....gå igenom HELA hagen även de andras eftersom jag misstänker ni har 1 aggregat och sedan kopplar i hop de andra hagarna...Börja inte med ståltrådar i grimmor och dyl för att hästen ska få respekt...respekt får den ändå...men då MÅSTE strömmen kunnna flöda genom trådarna UTAN nämvärt motstånd. Folk ger upp så lätt tycker jag då det gäller elhagar...istället för att verkligen gå till botten med problemet (villket 9 av 10 fall) oftast handlar om den lilla människans okunskap hur ett elstängsel fungerar....
 
Sv: Häst som går ur hagen...

vår ponny har smitit ur hagen de första veckorna när vi flyttat henne någonstans. hon har blivit flyttat till två olika ställen och hon har slutat smita efter ett tag. kanske han kommer över det när han har kommit in i allt det nya?
 
Sv: Häst som går ur hagen...

Liljan80 skrev:
Även om han skulle kunna äta det vill dom andra inte att det skall var mer än två hästar i varje hage, tyvärr!

urfånigt!!! flytta honom till ett bättre stall där hästarna får gå ihop i rejäla hagar!
 
Sv: Häst som går ur hagen...

Har någon sett hur han gör när han går ut?
Då är det ju lättare att veta hur du ska förbättra stängslet.
"Antenner" på grimman vet jag att många är emot, men jag tycker det funkar bra. Jag satte det på en nordsvensk som hela tiden gick ut mellan trådarna, trots att jag har 3 trådar överallt.
Korkad häst jag har,som klämmer sin jättekropp mellan eltråd som är ca 30-40 cm emellan.
Om hästen har tråkigt kan du ju lägga in något att hålla på med. Lite stora grenar, och kanske en aktivitets-boll på en stolpe inne i hagen.
 
Sv: Häst som går ur hagen...

2, 3 eller 8 trådar har ingen som helst betydelse om man INTE har ett ordentligt gjordt stängsel med STRÖM som kan flöda obehindrat. För att det ska fungera krävs kunskap om stängslet samt hur det beter sig. Oftast är det jordningen det brister i...ibland har man alldeles för klena aggregat för hagstorleken...eller helt fel tråd. Tråd med högt motstånd ger sämre stret tex...samma gäller isolatorer. Griseknorrar är helt fel..dom står ej emot väta så strömmen flödar oftast ned i backen vid stoplarna. Men billiga är dom visserligen. Sedan finns ju alla dessa knutar folkmenvisas med..knutar drar ned styrkan på ett stängsel. Alla faktorer måste vara i samspel annars blir det svaga länkar i ens stängsel.
 
Sv: Häst som går ur hagen...

ställ din stackars häst med andra hästar, om han är så hostig att han inte kakn äta hö en gång om dagen borde han inte heller kunna stå i stallet, det är oftast värre för hosthästar, om ni inte har supervetilation och ingen amoniakdoft.

Dessutom så kan du ju blöta höet, eller bara ställa det utomhus dagen inan, då brukar höet vara alldeles lagom fuktigt.

/angela
 
Sv: Häst som går ur hagen...

Mynta2 skrev:
2, 3 eller 8 trådar har ingen som helst betydelse om man INTE har ett ordentligt gjordt stängsel med STRÖM som kan flöda obehindrat. För att det ska fungera krävs kunskap om stängslet samt hur det beter sig. Oftast är det jordningen det brister i...ibland har man alldeles för klena aggregat för hagstorleken...eller helt fel tråd. Tråd med högt motstånd ger sämre stret tex...samma gäller isolatorer. Griseknorrar är helt fel..dom står ej emot väta så strömmen flödar oftast ned i backen vid stoplarna. Men billiga är dom visserligen. Sedan finns ju alla dessa knutar folkmenvisas med..knutar drar ned styrkan på ett stängsel. Alla faktorer måste vara i samspel annars blir det svaga länkar i ens stängsel.
Vi kollar våra stängsel regelbundet och mätaren brukar visa 6000V.
Min nordis klämde sig ut iallafall. Antenn på grimman var tydligen en hård läxa för jag har inte behövt leta häst på bygden på länge nu. Hoppas bara det håller i sig. :angel:
 
Sv: Häst som går ur hagen...

6000V är för lite...det bör ligga mellan 7-9000V i aggregatet...jordningen bör hålla under 300V.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 656
Senast: jemeni
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 243
Senast: EZMK
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 072
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp