Häst som går i cirklar i hagen (hela dagarna)

O

Ojpon

Jag har en häst som har lite fuffens för sig i hagen. han gör en helt rund stig sen går han där hela dagarna flera timmar i sträck. Han började med det här när han släpptes på bete först i en hage och sen när vi bytte så gjorde han en ny stig och fortsatte där.

Han är väldigt ranglåg och det finns en häst i hagen som som är ganska elak med honom, kan det ha något med det att göra att det honom stressad eller är han stressad för att han mest troligt inte gått på bete förut i hela sitt liv (han är en Fd travare av fransk härkomst och gått på trav i Fankrike och lite i Sverige innan jag tog över honom.

På grund av detta gående så han har riktigt svårt att få upp något hull och muskler då han äter väldigt lite och går hela tiden.

Någon som har haft något liknade problem, går det att göra någonting åt eller ska jag helt enkel prova att ha honom i en mindre hage eller med andra hästar som är snällare?? någon som har nåt förslag eller idé?

//Catta

Sv: Häst som går i cirklar i hagen (hela dagarna)

Stackars krake det låter som en ganska tydlig stresssignal, tjaa varför inte göra som du själv föreslår, prova med mindre hage och framförallt en bussig kompis.
... Har han motionerats mycket i skrittmaskin tro???

Pållan jag hade visade detta när hon vantrivdes, inte annars. Som tex när hon kommit tillbaka efter ombetäckning och inte fick gå tillbaka till betet innan hon slutat brunsta. Morgonen efter fanns en cirkel i hagen. Hon hade även vandrat i rasthagen på betäckningsstationen.
Eller när hon släpptes ensam på bete en bit bort, när vi kom morgonen efter fanns cirkeln där. Vi tog hem henne direkt. (Lagom kul när man får återbud på kompishästen en dag före släpp)

Hon hade gått en del i skrittmaskin hos tidigare ägare.

Jag skulle ha bytt hage till TS häst.

ja han kanske har gått i skrittmaskin, har inte ens tänkt på det, jag ska prova ta hem han till stallet och ställa honom med min andra häst som inte stått med dom andra än, han verkar bussigare, vill verkligen inte att han ska vantrivas.

tack Rie och Racerkorv :)

Fy stackaren..låter som olater från ett tidigare liv utan någon som helst utevistelse samt motion i skrittmasikn..hur i :devil: kan man göra så mot djur.Testa dig fram,i vissa fall kan det ta år innan de vänjer sig vid det naturliga livet igen..:cry:

Känner igen det där:crazy: Köpte en häst från tyskland som stått i ett "finare" dressyrstall. Han hade endast gått från stallet till ridhuset dom senaste åren. I början när jag släppte ut honom i hagen gjorde han sådana runda cirklar i hagen.Precis som i en skrittmaskin... Spec på em då han tyckte att han skulle in. Ändå var detta på sommaren o det fanns gräs att äta.Efter ett tag slutade han med det o blev "häst" igen:angel:

Trort oxså att det är stress som utlöser betendet. Han känner säkert trygghet i att göra någon han känner igen från sitt tidigare liv.

Mindre hage trot inte jag löser problemet men trygghet i hagen i form av bättre vänner kan nog hjälpa pållen.

Senast ändrad:

Kito har nu fått stå med sjur och har efter det stora bitsår, jag tror det står "mobba mig" i pannan på Kito. Jag har nu ställt honom själv (bara stängsel mellan honom och Sjur) och det fanns inga spår av "ringar" idag iallafall, så vi får se hur det utvecklar sig.

Hoppas det blir bättre för din stackars häst!
Så j*vla tråkigt att höra när hästar har blivit dåligt behandlade tidigare :( både av andra ägare och andra hästar.

extrem stress.

låt honom få en egen hage om ingen snäll kompis finns!!!

Hej!

Synd att du bor så långt borta annars hade nog våra hästar trvits ihop. Det står typ mobba mej i pannan på henne också..

Inte jätteskoj när hästarna i hagen är elaka mot henne- hon vill hellre vara med mej än med dom och då känns ju nåt fel.

/ lavinia, vars pålla sänker huvudet och går så fort nån annan kommer i närheten- det är verkligen veta sin plats i livet.. Under dom andras hovar, ungefär..

din häst uppvisar ett sk. stereotypt beteende, samma kategori som boxvandring, krubb bitning, vävning osv. Den upplever ngn sorts stress och det tar sig uttryck genom vandrandet.

byt sällskap till hästen och se om det blir bättre.

lycka till

Din häst är antagligen stressad eller uttråkad...

Du borde se till att den slutar med det. Min tidigare häst gjorde såhär och det var inte aaaalls bra för knäna. Visst, beror ju på hur stor hage man har också. :)

Min f-d travare hade samma problem. Jag släppte ut han i en mindre hagen själv, men hade kompisar jätte i andra hagar. Visst han stressade första dagen sen bara gav han sig. Så fick ha gå där tills han började lugna och känna sig hemmastad. Sen tog ja in den ranglågades hästen i hagen. Inga prob alls.
Sen om han har samma prob inne låt han stå tills han lugnar sig gå inte fram och gosa och tyck synd om han. (låter elakt) Men nyttig och dom lär sig av de.

Lycka till

Min f-d travare hade samma problem. Jag släppte ut han i en mindre hagen själv, men hade kompisar jätte i andra hagar. Visst han stressade första dagen sen bara gav han sig. Så fick ha gå där tills han började lugna och känna sig hemmastad. Sen tog ja in den ranglågades hästen i hagen. Inga prob alls.
Sen om han har samma prob inne låt han stå tills han lugnar sig gå inte fram och gosa och tyck synd om han. (låter elakt) Men nyttig och dom lär sig av de.

Lycka till

så du föreslår att ett stereotypt beteende ska man inte bry sig om utan hästen ska bara "lära sig" att lägga av?

Kl

Ja, jag skulle hålla med om att det är ett stressbeteende, inte säkert det är befäst eller varit så tidigare. Det är något idag och nu som den inte trivs med, och då kommer beteendet. Att den blir mobbad hänger sannolikt ihop med beteendet, inte tvärtom....

Andra hästar reagerar på sånt beteende eftersom det även innebär att hästen distanserar sej från de andra och stänger av dem, vilket inte är accepterat i en hästflock.

Jag har sett det hända med tex ny häst i flock, som är otrygg och osäker med andra hästar och bara vill hem till sin gamla flock:crazy: Det har då gått över inom några dagar, då hästen först jagats av de andra, om den varit för nära dem, (inte annars) därefter "vaknat upp" och visat intresse för de övriga och därmed intagit en plats i flocken. Då mobbades den inte heller längre.

Det har även hänt då tex en mkt osäker häst som varit starkt bunden till en viss individ, förlorat den kompisen, blivit stressad, börjat med detta beteende (gärna nära grinden) och har då stötts ut av övriga flocken, eftersom den inte längre visar intresse för dem. (Den har tidigare varit helt accepterad)

Det har också avtagit då hästen lugnat sej och börjat öppna upp för intresse mot de övriga.

Ett sånt här beteeende innebär att hästen går in i sej själv och är inte medveten eller bryr sig inte om övriga hästar. Den underordnar sig inte ledarskapet i flocken och ingår inte i dess rangordning. Därför ger sig de andra på den.

Det handlar med all sannolikhet om en mycket, mycket osäker häst, (behöver inte ha ett dugg med dess histora att göra!). Vad man gör beror på hur de andra behandlar den, vilka ytor de har att röra sej på, (kan den hålla avstånd om den vill, rent fysiskt) Det kan vara svårt att "komma runt" med olika arrangemang, men jag skulle nog från start haft den med en äldre trygg, självsäker häst, som kan bli dess "trygghet". Men bara de två! Kommer fler in så uppstår flockmekanismer, den självsäkre är troligen ledare och kan då bete sig annorlunda för att få in den nya i ordningen.

Ka´nske kan man undvika den där enorma osäkerheten om man har det så under en månad eller kanske mycket längre, så att den nya känner sej mer hemma och blir trygg med den andra hästen. Sen kan de släppas med övriga flocken, så småningom, när de helst stått länge i samma stall nattetid, kommit underfund med varandra och den nya har nåt slags trygghet i den nya situationen.

Senast ändrad av en moderator:

varför låter du henne gå med hästar som mobbar henne??

jag har inte haft honom så länge och i vintras har han stått med en Arab som han har funkat med, men nu när alla hästar går på samma bete så troddee vi att alla kanske kunde gå tillsammansa just för att det är typ 4 hektar för 3-4 hästar.

men nu står han som sagt själv och verkar ganska nöjd med det. Han har ju min andra häst på andra sidan tråden.

Tre dagar tog det, nu är ringen tillbaka, totalt nertrampad rund stig.....

Halloj!
Usch så besvärligt.
Det är som andra säger ett stereeotypt beteende.
Jag vet inte vad din häst inte trivs av, men det kanske går att kika på honom lite och kolla när det är han går omkring? det kanske ger en lösning.

Vill han in i tryggheten och få sova - en övertrött häst som inte känner att de kommer till ro eftersom de inte är vana ute kan börja göra konstiga saker?
Nu kommer jag säkert få halva utehästsverige på mig - MEN jag har en häst som vill IN när det är varmt. så nu står mina inne dagtid. de vill ha det så.
En trivs inte alls ute och går och går för att bli av med broms och elände. Nu känner jag honom väl och han kommer skrikandes och rusandes till mig för att berätta att han vill in när jag kommer på morgonen. sen springer han in i stallet och somnar.... de andra vill också in när han får chansen. sedan springer de lika glatt ut i hagen för att äta när kvällen och svalkan kommer.
de ser stallet som en trygghet där inga elakingar kommer åt dem - vare sig läskigheter som de måste passa sig för eller bromsar, knott och andra bitsaker.
En häst som stått inne mycket i sitt liv behöver inte tycka illa om stallet - tvärtom. det är en trygghet för många hästar.
lycka till med att klura ut vad trasslet ligger och god hästsommar!

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 373
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
580
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25