Häst som går i cirklar i hagen (hela dagarna)

Sv: Häst som går i cirklar i hagen (hela dagarna)

Ja jag har funderat på om han kanske ska få vara inne och sova ett par timmar om dagen, tror som sagt att han inte gått ute dygnet runt någon gång i sitt liv, och jag vet att han trivs inne i sin box och han står gärna och sover på stallgången när jag tar in honom innan ridtur eller för ompyssling.

och jag vet oxå att han inte gillar knott eller andra kryp, han blir väldigt biten så numera har han flugtäcke och huva för att det ska bli någorlunda lindrigare.

Om hästen aldrig tidigare gått ute i sitt liv dygnet runt och är ovan vid knott osv, så skulle jag göra ALLT för att inte utsätta den för det hipp som happ helt plötsligt genom dygnet runt bete.
låt den stå inne på nätterna! (eller tvärtom, om det är jobbigt väder dagtid, stå inne dagen och gå ute natten), och lägg tid på att smörja in den med flugmedel eller alternativt ett BRA flugtäcke.

se till att ingen annan häst i hagen mobbar den, utan att den TRIVS med flockmedlemmarna. din häst är helt klart otroligt stressad och olycklig över sin situation och det är upp till dig att göra det humant för den så att den inte behöver vara så olycklig och stressad.

Det låter som om din häst inte trivs. Jag tror att han(?) vill gå i en mindre hage med bara en kompis till. Kan du ordna det åt honom(?) så blir han nog väldigt glad. :) Det är inte bra för en häst att gå runt och må dåligt. De är samma sak för dom som för oss. Till sist blir man ju sjuk.

Kito har stått inne idag över dagen och han HAR ett bra flugtäcke även huva samt bra flugmedel, han ser ut som ett litet spöke, han har dock fått skavsår på bogen av allt gående så jag har provisoriskt sytt dit fleece så att det inte ska skava till jag skaffat ett bogskydd. (täcke har varit en omöjlighet när han gick med dom andra hästarna för dom som sliter sönder dom på en gång)

Sen vet jag inte om det är så att han aldrig varit på bete och ute dygnet runt, men jag antar det eftersom han är en fd travare importerad från Frankrike 2007, har även hört att i Frankrike har dom en helt annan syn på "uppfostran på häst" så osäkerhet och stress lär nog komma därifrån skulle jag kunna tro, men jag jobbar på självförtroendet på honom oxå.

Jag gör iallafall allt för att han ska trivas och må bra, det är det ända jag vill för han är en helt underbar häst!

Tjejen som äger stallet berättade igår att hon såg Kito ligga ner i hagen för första gången härom dagen. Kito och Sjur låg bredvid varann jäms med stängslet klockan sju på morgonen.

Har ni mycket knott?? Jag hade en häst som gjorde så, la på ett knottäcke och då slutade hon.
Kan ju vara som andra säger meed att hon är stressad eller nåt.

ja broms, knott, mygg, flugor, det har varit riktigt jävligt iår. (men idag regnar det och är 10 grader:))

ja han har ett knotttäcke, men har haft det bara en vecka, så jag ve inte hur det utvecklar sig ännu, jag tror han lugnat sig, men jag vill inte säga för mycket än :)

ja broms, knott, mygg, flugor, det har varit riktigt jävligt iår. (men idag regnar det och är 10 grader:))

ja han har ett knotttäcke, men har haft det bara en vecka, så jag ve inte hur det utvecklar sig ännu, jag tror han lugnat sig, men jag vill inte säga för mycket än :)
Jag skulle försöka låna en unghäst( ej åring) o gärna sto. Den verkar inte ha så mkt erfarenhet av att umgås med andra hästar o kan inte ens ha ngn som "bara" vill leka. Gärna en som sen står i boxen brevid.

Jag skulle försöka låna en unghäst( ej åring) o gärna sto. Den verkar inte ha så mkt erfarenhet av att umgås med andra hästar o kan inte ens ha ngn som "bara" vill leka. Gärna en som sen står i boxen brevid.

Jag har tyvärr ingen möjlighet till detta, men det finns stallplatser lediga som ev ska hyras ut i vinter så det kanske dyker upp någon snäll häst.

Jag skulle ha provat att släppa honnom med en annan häst som är snällare och se till att de har hö att äta,för det låter som att han är väldigt stressad.

så du föreslår att ett stereotypt beteende ska man inte bry sig om utan hästen ska bara "lära sig" att lägga av?

du får väl ta de som du vill, men om dina medoer inte funkar så får man väl testa nya, annars kommer man ju ingenstanns?

Låter som en häst som stressar och inte är nöjd med tillvaron utan måste hitta på något (typ som vävare, krubbitare). Har du möjlighet hade jag satt honom i en stor hage med varierad natur = mer att göra. Se till att han har hästkompisar som han trivs med (även om han är ranglåg).

Har inte läst hela tråden men kan du inte lägga in ett par stora kvistar med en massa goda löv på som han kan stå och pilla med? Tror du han skulle uppskatta det? :)

Det finns ingen möjlighet till sådana hagar, tyvärr jag har funderat på det jag oxå, men som Nethril säger kan man ju prova med kvistar. (han väver faktiskt inne om han blir stressad, men det är bara på morgonen innan man hunnit släppa ut honom. Alltså då han är installad)
Nu har iallafall Hästen som håller iordning på flocken kommit hem och Kito blev väldigt glad att se honom så dom står just nu i samma hage och det verkar gå bra.

du får väl ta de som du vill, men om dina medoer inte funkar så får man väl testa nya, annars kommer man ju ingenstanns?

Läs på lite om stereoptypa beteenden och den forskning som gjorts på detta, så förstår du att det inte är särskilt nyttigt att försöka strypa beteendet utan att det viktiga istället är att gå till botten med vad som utlöser stressen, vilket är det som får hästen att utöva beteendet. Det är skadligare att försöka strypa beteendet, om anledningen inte åtgärdas, än att låta hästen hålla på och utöva beteendet nämligen!

TS: om din häst även väver inne så är den uppenbarligen stressad av något i sin omgivning. Den stressen verkar öka just i samband med betes situationen.
bra att du tagit tag i situationen och börjat att se alternativ till flockens medlemmar och provar att släppa hästen med en annan individ istället. Gå till botten med vad som triggar hans stress, så har du bra chans att få bukt med beteendet som sagt.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 373
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
580
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25