Häst som går emot bettet!! Vad gör jag?

S

sussa

Hej alla! Har en Härlig Valack som VARIT turridningshäst i halva sitt liv, Han är 12 år nu. Han är supermysig på alla sätt o vis men när jag jobbar med han har han en tendens att lägga sig på bettet o låta mig bära upp han! Förstår ni hur jag menar?. Har ett snällt tränsbett för jag tycker han är hård i munnen o vill inte sätta på han ngt skarp, men jag funderar hur jag ska göra i detta läge, kanske bättre att sätta på ett skarpare där jag bara behöver ta tag i han när han springer undan. För nu känns det bara som en kamp när vi jobbar, o den vinner ju han naturligtvis, för jag orkar inte hålla han.. Nu sitter jag absolut ej o drar han i munnen, Jag håller på med mkt centrerad ridning. Förstår ni hur jag menar nu så det inte blir massa missförstånd om att man sitter o sliter han i munnen :grin:.
Kram Suss

Sv: Häst som går emot bettet!! Vad gör jag?

Hej!
Har du problem med att han sticker, eller är det mer det att han blir tung i handen för att undvika att arbeta?
Om problemet är att han blir tung när han ska samla sig och arbeta så måste du helt enkelt träna honom på att bära sig själv. En idé kan vara att börja med markarbete. Kan tipsa om Atlis bok "Verktyg för islandsryttare", där är några bra övningar som borde passa er.

En sak du kan göra är att helt enkelt göra det jobbigt för honom när han hänger sig i tygeln. Jobba med övergångar och små volter, etc. När han lättar det minsta i handen så beröm och låt honom pusta ut och göra något han gillar.

Nu har hästen ju arbetat hela sitt liv och försökt göra det bekvämt för sej.

Du får börja från början, börja med markarbete, flytta bakdelen, arbeta hästen mjuk och uppmärksam, gå gärna en NH-kurs för att få kontakt, samarbete och mjukhet.

Se till att få med bakbenen ordentligt, det brukar va problemet när min inte vill bära sig o lägger all tyngd i handen på mig. Flytta bakdelen, både från marken och när du sitter på samt få med bogarna. Ett tips är öppna/sluta och att ställa utåt några steg när du rider på volt.

Sån var min kille med, när man skulle jobba honom drog han emot så otroligt och jag blev helt slut i armen när jag försökte hålla emot och få honom att ge efter så småningom, första lektionen jag hade tog det en halvtimma att få honom att släppa lite grann i taget. Då gav han efter i några sekunder och sen drog han emot igen.

Har övat mycket själv och ibland går det liiite lättare, men han är fortfarande väldigt motsträvig ibland när man försöker få till lite böjning. Han är stel.

Men nu förra veckan så hade jag andra träningen för nya tränaren och då introduserade hon Understödjande tygeltag, och det gjorde susen för oss. Skritten kom nästan direkt, helt ren dessutom (han är en grispassare eftersom han är så stel och obalanserad) och sen började vi med "trav", vilket innebär att han passar sig unt på volten och drar emot.
Men det blev inte alls så utan han gav efter väldigt fort och ganska snart så fick vi våra första travsteg!!! Då menar jag riktig trav, inte slängtrav rakt fram i skogen.

Kanske kan vara något att testa, detta fick honom att komma loss i sidan och få in bogen så han kunde följa voltspåret riktigt.

Hej!
Har du problem med att han sticker, eller är det mer det att han blir tung i handen för att undvika att arbeta?
Om problemet är att han blir tung när han ska samla sig och arbeta så måste du helt enkelt träna honom på att bära sig själv. En idé kan vara att börja med markarbete. Kan tipsa om Atlis bok "Verktyg för islandsryttare", där är några bra övningar som borde passa er.

En sak du kan göra är att helt enkelt göra det jobbigt för honom när han hänger sig i tygeln. Jobba med övergångar och små volter, etc. När han lättar det minsta i handen så beröm och låt honom pusta ut och göra något han gillar.

Han blir tung i handen för att undvika att arbeta. så jag får skit jobbigt,, men det är så svårt att få han rätt! kanske ska ta hjälp av en tränare ;),, så man inte jobbar fel! :grin:

Det är ett tygeltag som hjälper skänkeln, precis som det står i länken. Min häst har svårt för att böja sig och putter gärna ut med inner fram. Sätter det liksom framför sig och bromsar. För att få in frambenet så måste han böja sig runt inner. Men när han inte tar innerskänkeln rätt så behövde han lite hjälp med riktningen. Min tränare sa (kommer inte ihåg ordagrannt) att jag skulle ge rum för honom att röra sig inåt och på så sätt få honom böjd så att han kan jobba på bakifrån utan att bromsa sig själv. Att han har gått emot har ju berott på att han inte fått till böjningen.

Understödjande tygeltag tar man under flera steg. Man börjar ungefär som ett ledande tygeltag, och för handen ut åt sidan (inåt då) under flera steg, så att man bygger upp det leder lite mer i varje stag. Jag fick ta handen ganska långt ut och det var väldigt ovant i början. Sen när hästen ger efter och ställer sig inåt så för man handen lite bakåt som ett tygeltag. Då har man handen kvar utåt. Sen kan man försiktigt ta tillbaka handen med mjuk kontakt och så upprepar man vid behov, gärna innan hästen går emot igen.

Det handlar alltså inte om att dra in hästen (om någon tycker det låter så) utan ett mjukt ledande tygeltag där man sedan tar lite mer kontakt när hästen ger efter för att hjälpa hästen att böja sig runt inner skänkel. Grunden måste fortfarande vara skänkeln, men man visar vägen om hästen har svårt att böja sig.

Tycker absolut att du ska ta hjälp av en tränare. Hittar du en som passar er så hjälper det jättemycket att någon ser vad man kan göra och kommer med tips. Ibland kan man ju ha en lite felaktig bild av vad som är fel med, och då är det guld värt med tränare.

Lycka till!!

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 020
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag vill först och främst varna för det kan ev. bli ett rörigt inlägg. Men jag hoppas att du orkar läsa det! Kort bakgrundsinfo: *...
2
Svar
23
· Visningar
3 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka