Häst som "flippar" med huvudet...

ghost

Trådstartare
Ja, vad ska man göra åt en sån?

Hur cool och bra som helst att köra ensam men när det kommer lite hästar omkring blir hon ivrig och slänger upp huvudet/nosen om man tar henne i munnen och vill reglera farten.

Någon som träffat på någon sån?

Galopprisken känns liksom överhängande... :angel:

/// ghost

Sv: Häst som "flippar" med huvudet...

Springrem?

Hade det gällt ridning hade jag haft nåt tips men när man kör är det svårare tycker jag.

Vi hade en sån i skolan... Hon blev lite bättre med martingal men man var tvungen att vara väldigt lätt i handen... Den kan vara värt att kolla upp mun och sånt men det har du väl redan gjort?
Ev prova lite olika bett, den vi hade gillade bett med äppelsmak... :angel:

Jo, hon är kollad i munnen... Sist blev det bättre ju mer tränad hon blev men man kan ju alltid fråga om någon annan träffat någon liknande. :)
Hon startade med martingal i början av sin karriär och galopperade i 4 starter av 7 så jag vet inte om jag törs prova igen. :crazy: Jag är mest inne på att prova något annat bett men samtidigt kanske hon blir tung om hon lägger sig på då. :confused:

(Det verkar som om jag har hur många galna hästar som helst va? :o )

/// ghost

(Det verkar som om jag har hur många galna hästar som helst va? )

Nej...snarare som om du bryr dig om dina hästar tycker jag :bow:

Min häst, som har lite tendenser att slå med huvudet ibland blev mycket bättre med ett happy mouthbett. Mjukt och "gött" ska det vara för prinsessan på ärten ;)

ghost skrev:
Jag är mest inne på att prova något annat bett men samtidigt kanske hon blir tung om hon lägger sig på då. :confused:

(Det verkar som om jag har hur många galna hästar som helst va? :o )

/// ghost

Det är väl bara att prova lite olika bett, du behöver ju inte göra det till start utan om du kör ihop med några andra eller provlopp. En del hästar gillar ju även "rullbett" även om det är skarpare så man får vara försiktigare i handen.

Det där med galna hästar tänkte jag faktiskt på igår... Jag antog att du tog in "hopplösa" fall och försökte åtgärda dem... ;)

Snurrfian skrev:
Det är väl bara att prova lite olika bett, du behöver ju inte göra det till start utan om du kör ihop med några andra eller provlopp. En del hästar gillar ju även "rullbett" även om det är skarpare så man får vara försiktigare i handen.

Det där med galna hästar tänkte jag faktiskt på igår... Jag antog att du tog in "hopplösa" fall och försökte åtgärda dem... ;)

Nu ska här provas bett. :D Ska försöka smöra in mig hos någon så jag kan låna och prova annars blir det ju så dyrt. :angel:

Jo, det här ÄR faktiskt det "förra" hopplösa fallet som min mor vägrade skicka utan ett sista banjobb och av någon märklig anledning funkar hon än så länge. :confused:

I och med mina nyförvärvade massagekunskaper kanske jag har ännu bättre förutsättningar att få henne att funka nu? Egentligen är jag tveksam men den som lever får väl se om det blir kval framåt sommaren...

Men jag har ju min Fanny som funkar också som tur är, hon ju alltid någorlunda stabil. Även om hon redan sprungit in "årskvoten" med sina 3 300 kr. :D

/// gost

Jamen det är svårt att ge upp... Även när man inser att man borde... Vi håller som bäst på att boka klinikbesök för våran gah 7 åring som har stått konvalecent ett halvår pga gaffelbandet... Innan dess har vi gjort det mesta, konstaterat vissa njurproblem, problem med att bli av med möjlksyran, ryggproblem, hältor som vandra och ett ben med hälta så fort man andas start... Trots det har han lyckats springa in nästan 90 000 kr fast det har han kostat många gånger om med veterinär räkningar, alternativ behandlingar, equeterapeft, massage och tandläkare, för att inte tala om alla timmar vi har lagt ner på att laserbehandla själva och massera, och skritta och mentalträna...

Jag är lite sugen på att försöka få honom till ridhäst om det är okej med gaffelbandet men jag vet inte om jag har den tiden det krävs för att få honom att fungera... Jag vet inte ens om han skulle uppskatta att få bli ridhäst...

Synd att du inte bor närmare mig, då hade du fått låna bett (nä, jag samlar inte alls :angel: ).

Vad har du för bett nu?

Cilva skrev:
Synd att du inte bor närmare mig, då hade du fått låna bett (nä, jag samlar inte alls :angel: ).

Vad har du för bett nu?

Ja men det var ju synd. :( Det här sidan älven låter låååångt. ;) Jag var ju nästan vid en älv när jag hämtade valacken, svängde när jag såg bron... :p

Just nu har hon bara ett helt vanligt två-delat travbett. Jag har en känsla av att hon fick "låna" Fannys tredelade till starterna då det begav sig.

Det finns inte så mycket i samlingen förutom ett gammalt läderbett som hängt med genom några inkörningar...

Jag kan ju alltid börja med att rida henne på hackamore för att se om hon beter sig likadant utan bett i munnen, gör hon det kanske det är bättre att bara träna styrka på henne så att hon håller balansen när hon knycker...

///ghost

Senast ändrad:

Jari rekomenderar som vanligt ;) ett rakt stångbett. BR slutade slå upp huvudet i volten när jag bytte. Ett delat kan ju vika upp sig i gommen. Och då slår dom upp huvudet.
Det var inte så rysligt dyrt heller...

Det kanske jan vara något som steg 1, fast först vill jag nog se att hon kan springa fortare än 35. :p

Ekonomin vill jag helst inte tänka på för tillfället. :angel: Jag brukar påstå att jag har koll på den men något gick visst fel...
Känns lite onödigt att sälja någon av motorcyklarna för att köpa ett bett... :eek:

/// ghost

ghost skrev:
Det kanske jan vara något som steg 1, fast först vill jag nog se att hon kan springa fortare än 35. :p

Ekonomin vill jag helst inte tänka på för tillfället. :angel: Jag brukar påstå att jag har koll på den men något gick visst fel...
Känns lite onödigt att sälja någon av motorcyklarna för att köpa ett bett... :eek:

/// ghost

Hehehee.. Ekonomin går väl adrig ihop så vitt jag vet :angel: Du får berätta hur det går sen med bett-testerna :D Men jag tror åxå att det kan vara så att bettet är aningen för stort o slår upp i gommen... jag satsar på rakt bett :d

ghost skrev:

/// ghost

Kolla länken:Bett hos Boleprodukter
Det räcker om du säljer ett bakdäck ;)
Dom skickar snabbt som den och lämnar 10 dagar kredit!! :idea:

Nyfiken blev jag: Åker du hoj? Vad för något?

Jo det är rätt långt, 100+ mil skulle jag tro :)

Nu har jag aldrig ridit på ett hack men iom att det är skänklar på det så borde det ju bli ett tryck på nacken och därmed "frestande" för hästne att komma undan det genom att gå bakom hand och det är ju inte heller bra. Kanske sidepull el bosal vore bättre? Men det vet du efter att du testat hacket.

Är ditt läderbett rakt? Isf kan du ju skala av lädret och vips har du ett rakt bett med fasta ringar. Är det dessutom lite böjt så har du ju ett mullen mouth som även jag gillar.

Jaktkandar kan ju oxå annars vara nåt, en rak variant då. Men det måste man nog ha dispens för att få starta med. Och det funkar ju inte om hon pga trycket på nacken går bakom hand. Inte för att det blir lika mkt tryck som med ex pelham. Och på jaktkandaret kan du ju reglera "styrkan" genom hur du fäster tömmen.

Cilva skrev:
Jo det är rätt långt, 100+ mil skulle jag tro :)

Nu har jag aldrig ridit på ett hack men iom att det är skänklar på det så borde det ju bli ett tryck på nacken och därmed "frestande" för hästne att komma undan det genom att gå bakom hand och det är ju inte heller bra. Kanske sidepull el bosal vore bättre? Men det vet du efter att du testat hacket.

Är ditt läderbett rakt? Isf kan du ju skala av lädret och vips har du ett rakt bett med fasta ringar. Är det dessutom lite böjt så har du ju ett mullen mouth som även jag gillar.

Jaktkandar kan ju oxå annars vara nåt, en rak variant då. Men det måste man nog ha dispens för att få starta med. Och det funkar ju inte om hon pga trycket på nacken går bakom hand. Inte för att det blir lika mkt tryck som med ex pelham. Och på jaktkandaret kan du ju reglera "styrkan" genom hur du fäster tömmen.

Anledningen till att testa hackamoret är väl mera en tanke om hennes flippande är ett psykologiskt problem i stället för själva bettet. Hon har ju startat ett par ggr utan galopp trots sina ryck (3 ggr med för stort 2-delat, och 2 ggr med antingen 2-delat eller 3-delat i lagom storlek) Pinsamt nog är det de starter hon gjort i min regi som jag inte minns vad hon hade i munnen. :o

Att använda skänklar i samband med trav tycker jag är rena vansinnet då man "förstör" hästens bästa balanseringsinstrument (halsen), det är alldeles för enkelt att störa dem så de knorvar ihop halsen och då kan de inte trava bra. Kanske att det skulle funka hemma i motionskörning så länge man inte behöver ta dem i munnen men annars är det inte någon bra lösning.

Jag kommer absolut att börja med att testa tillåtna bett och hittar jag inget bättre än de jag använder nu finns det ingen anledning att ändra. Ska jag vara ärlig så har jag ju ingen aning om det fungerar över huvud taget. Hästen har dragits med stora problem så egentligen vore det konstigt om hon skulle klara det den här gången...

/// ghost

I många fall är det ju i huvudet det sitter när det gäller sånt här :) men man kan ju försöka få dem att sluta med det genom att underlätta på andra vis.

Tvådelat skulle nog jag skippa iom att det slår upp i gommen när du behöver ta i henne. Då är ju tredelat bättre, kolla bara att mittdelen inte är för lång. Är den det så klämmer bettet åt om lanerna och det vill man ju inte heller. De tredelade travbetten (sådana med parerstänger) har ofta för lång mittdel. Vill man ändå åt de fasta ringarna så kan man köpa ett tredelat bett med oval och liten mittdel med fasta ringar från ex Globus.

Att hästen kan gå bakom hand med ett bett med skänklar är antagligen anledningen till att man behöver dispens för att få starta med ett sånt. Men ett jaktkandar är ändå i mitt tycke ett bra bett iom att man inte behöver ha världens hävstångseffekt utan kan variera och prova sig fram. Du kanske har lättare att få tag i/låna ett pessoabett? Det blir ungefär samma som ett jaktkandar om du kompletterar med en kedja/curb strap. Då har du dessutom fler möjligheter till att reglera hävstången. Vill du prova det så försök få tag i ett som är rakt (det finns förresten i sånt där äppelsmakmaterial).

ghost skrev:
Hur cool och bra som helst att köra ensam men när det kommer lite hästar omkring blir hon ivrig och slänger upp huvudet/nosen om man tar henne i munnen och vill reglera farten.
/// ghost

Låter som din häst är väldigt känslig i munnen har du provat rakt gummibett? Annars kanske en huva så den inte blir så ivrig bland hästar. Ska du prova många bett är det en bra affär att låna och prova..

Senast ändrad:

ghost skrev:
Att använda skänklar i samband med trav tycker jag är rena vansinnet då man "förstör" hästens bästa balanseringsinstrument (halsen), det är alldeles för enkelt att störa dem så de knorvar ihop halsen och då kan de inte trava bra.
/// ghost

Skänklarna är ju där för att "checken" inte ska glida över bettet.
Du behöver nog inte oroa dej för balansen... :smirk:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 980
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772
Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 821
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag måste få all hjälp jag kan få just nu. Jag blev medryttare på en jätte fin 7 åring för snart 3 månader sedan. Problemet är bara...
2
Svar
26
· Visningar
2 976
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden