Häst som "flippar" med huvudet...

Sv: Häst som "flippar" med huvudet...

gladys skrev:
Skänklarna är ju där för att "checken" inte ska glida över bettet.
Du behöver nog inte oroa dej för balansen... :smirk:

Klart hästen är känslig i munnen + att hon har/förhoppningsvis haft typ 15 andra problem med sin kropp så det finns lite att bita i... Tur att man gillar utmaningar. ;)

Jag svarade på Cilvas inlägg om att eventuellt använda jaktkandar och blev lite otydlig i min formulering *sorry*, givetvis är det hävstångseffekt som jag inte gillar... :crazy:

Hon körs bland andra hästar med helstängt och i tävlingssammanhang med huva. Jag märker ingen större skillnad, rycken kommer när hon är ivrig. Den första teorin var att hon var stänkrädd, detta föll direkt då hon gör det även utan något som stänker och vi provkört i sulkysprut utan problem.

/// ghost

ghost skrev:
... rycken kommer när hon är ivrig. Den första teorin var att hon var stänkrädd, detta föll direkt då hon gör det även utan något som stänker och vi provkört i sulkysprut utan problem.

/// ghost

Så gjorde min en period när vi inte riktigt var överens om vilken fart vi skulle ha hemåt ;)
Hon ville iväg men är känslig och lyhörd och därför blev det uppåt istället för framåt.....frambenen "sprätter" och huvudet åker (rycker)upp. Inte vet jag om det hjälpte med att byta bett men det gick i alla fall över i samband med att jag bytte till ett mjukare bett.

Senast ändrad av en moderator:

Det HÄR kommer jag att testa på henne som första alternativ... Kan inte skada att ha i arsenalen hemma i framtiden heller. Hon är aldrig hård i munnen så vi börjar med snälla travbett.

soft%20bit%20stångmt.jpg

/// ghost

Det blir ju nästan som ett mullen mouth. Jag har faktiskt aldrig testat ett äppelbett men har funderat på just ett sånt som du visar på bilden.

Btw, alla travbett är inte snälla. Särskilt inte de tredelade.

Klart jag vet att alla travbett inte är snälla... ;)

I så fall hade nog en del aldrig fått stopp på sina hästar, däribland jag som hade en riktig knäppgök på 172 cm i början av 90-talet. När han vräkte sig på bettet hade jag inte en chans... :o

/// ghost

Fast frågan är ju då om det verkligen är bettet som är problemet? Jag har själv en tant som gärna i högre farter, el när hon tycker det är dags för högre farter, ligger på ordentligt. Där är det inte bettet som är problemet utan utbildningen. Ett mullen mouth funkar rätt bra men det saknas vissa väsentliga steg i utbildningstrappan som nu tyvärr är svåra att installera. Hon är bättre nu än när jag köpte henne men inte bra.

Ja det kan man ju fundera på svaret lär man aldrig få reda på eftersom han är avliden sedan 10 år tillbaka (får man skriva som tur är :angel: ), men just den hästen utbildades inte på annat sätt än alla andra som gått igenom mina händer och det är hittills bara han som varit sådan. :eek: Jag väljer nog hellre att tro att jag aldrig hittade grundproblemet.

Bett är inte allt så klart, det är inte ens säkert att jag kommer att lösa det här och jag tänker inte införskaffa mig en arsenal med bett till en häst som jag kanske inte har kvar om tre månader.

/// ghost

ghost skrev:
Ja det kan man ju fundera på svaret lär man aldrig få reda på eftersom han är avliden sedan 10 år tillbaka (får man skriva som tur är :angel: ), men just den hästen utbildades inte på annat sätt än alla andra som gått igenom mina händer och det är hittills bara han som varit sådan. :eek: Jag väljer nog hellre att tro att jag aldrig hittade grundproblemet.

Bett är inte allt så klart, det är inte ens säkert att jag kommer att lösa det här och jag tänker inte införskaffa mig en arsenal med bett till en häst som jag kanske inte har kvar om tre månader.

/// ghost

Hur går det, har du löst bett-problemet ännu? *nyfiken*

Montéryttare skrev:
Hur går det, har du löst bett-problemet ännu? *nyfiken*

Läs längre upp i tråden... ;)

Bett införskaffades i går, ska testas "vilken dag som helst". :crazy: Tänk om man kunde förlänga dygnet så att man fick sova lite med... :D

/// ghost

ghost skrev:

Bett införskaffades i går, ska testas "vilken dag som helst". :crazy: Tänk om man kunde förlänga dygnet så att man fick sova lite med... :D

/// ghost

Okey, berätta när du testat!

Själv bytte jag bett på "flygmaskinen" (ja, han brukar inte ha en enda hov i backen när han slår..) till en stl mindre, lite tunnare, tre-delat bett.. han var riktigt nöjd... Flög bara i luften "en enda gång" och då var jag näjd :D :D :D

ghost skrev:

/// ghost

Sova ska man göra sen... :p På "hemmet" finns inte mkt mer att göra efter travsändningarna på TV´n. Så du kan ta igen det då!

Du kanske vet detta redan, men om bettet är helt i gummi ska man ha en säkerhets-kedja..

gladys skrev:
Du kanske vet detta redan, men om bettet är helt i gummi ska man ha en säkerhets-kedja..

Det är inte alls i gummi, syntetbett med äppelsmak med genomgående stålwire. ;)

Utrustningsbestämmelserna behöver man ju som tur är inte förlita sig på Bukefalister för att ha koll på så länge man inte är i gränszonerna och irrar. :o Annars kunde ju en illvillig person skriva vad som helst...

/// ghost

ghost skrev:
Utrustningsbestämmelserna behöver man ju som tur är inte förlita sig på Bukefalister för att ha koll på så länge man inte är i gränszonerna och irrar. :o Annars kunde ju en illvillig person skriva vad som helst...

/// ghost

:devil: :devil:

:rofl:

T.o.m jag har kvar ett tävlingsreglemente nånstans :)

Fast jag ser inte vitsen med att ha ett bett helt i gummi och sedan en kedja till det. Men det är ju en säkerhetsdetalj. Å andra sidan hoppas jag att folk inte använder de betten helt i gummi öht.

ghost skrev:
/// ghost

Prova sätt in en punkt nånstans så kanske man kan läsa vad du skriver...

Senast ändrad:

Cilva skrev:
T.o.m jag har kvar ett tävlingsreglemente nånstans :)

Fast jag ser inte vitsen med att ha ett bett helt i gummi och sedan en kedja till det. Men det är ju en säkerhetsdetalj. Å andra sidan hoppas jag att folk inte använder de betten helt i gummi öht.

Och så har vi ju utrustningsbestämmelserna på Travsport också.

Nä, säkerhetsaspekten förstår man ju, men själva modellen med säkerhetskedja är ju inte så logisk för en häst som är kinkig i munnen.

I vilket fall som helst ska hon testas på rakbanan i morgon, vi har ju V75 i dag så då får mina hästar hålla sig undan. :p

gladys: Visst blev det en märklig meningsuppbyggnad men jag hade nog mer reagerat på formuleringen än punktsättningen. :angel:
Du behöver inte ta så illa upp, yttre omständigheter gör att jag ofta inte ens hinner korrekturläsa vad jag skrivit så här i neddragningstider... :crazy: Man vill ju helst behålla jobbet så att man kan hålla på med sitt stora intresse Trav på kvällar och nätter. :bump: :bump: :bump:

/// ghost

Vädrets makter har varit emot oss men i dag fick jag till slut äran att inviga bettet (givetvis har hästen arbetat men inte med mig bakom eller på).

Även om hon var så pigg att hon hoppade över skuggorna på banan så kändes det bättre än med det vanliga bettet. Hon vräkte sig inte på på samma sätt och man kunde finlira med henne i munnen på ett bättre sätt. :idea:

Om "flipparna" försvinner är jag inte lika övertygad om, men för att kolla det måste jag ju ha minst en häst till att köra med och det nog dröja tills jag anser att hon är tillräckligt stark för att prova det. I joggingtempo håller hon på och styr för fullt bakom hästar men hon är alltid värre hemma i långsamt tempo än vad hon är på banan...

/// ghost

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 980
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772
Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 821
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag måste få all hjälp jag kan få just nu. Jag blev medryttare på en jätte fin 7 åring för snart 3 månader sedan. Problemet är bara...
2
Svar
26
· Visningar
2 976
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp