Häst som enl uppgift är körd....

Lill76

Trådstartare
Säg att man hittat en häst som är till salu som enl säljaren är körd av tidigare ägare. Hur gör ni då. Vågar ni provköra den? Känner man till tidigare ägare kan man klart ringa och fråga, men om hästen är importerad, hur mycket vågar man lita på det? Hur skulle ni gå tillväga om ni skulle åka och titta på en sådan häst?
/ Lill76 i hästköpartagen...:)

Sv: Häst som enl uppgift är körd....

Jag skulle vilja ta varje inkörningsmoment från början o se hur den reagerar, är den inkörd så går det ju ganska fort. Men det är klart svårt om man bara är spekulant o inte har hästen hemma så man kan prova några dagar. Står den långt ifrån er? Vad säger Peter A om den?

Peter är som vanligt kritisk till alla hästar jag hittar ;)
Hästen finns i Onsala. PM:ar dig så kan du se den.

Ha ha. Då får väl HAN hitta en till er!
Tack för länken, har försökt hitta den utan resultat. Men jag får kolla senare, nu skall jag bort till Carolina o vara barnvakt en timme. Hon skulle ut o rida.

Tar de betalt för att hästen är inkörd? då får de ju visa att den är det och inte bara påstå att den är inkörd. En inkörd häst kan ju man få betala för och då ska de väl kunna visa det. :)

Skulle inte lita på gamla uppgifter, så tänker jag. :) Kan de inte visa så får de väl isf sänka priset?

Nej just med denna hästen,säljer dom inte som körhäst utan har själva bara ridit den och säljer den som ridhäst, men informerar om att den tidigare varit körd. Frågan är hur mycket man vågar lita på sådana uppgifter...

Nej just med denna hästen,säljer dom inte som körhäst utan har själva bara ridit den och säljer den som ridhäst, men informerar om att den tidigare varit körd. Frågan är hur mycket man vågar lita på sådana uppgifter...

Oj VARNING man vet aldrig om andrahandskällorna stämmer!
Hästen kan ha varit "körd" en eller hundra gånger med bra/dåligt resulat av förra ägaren och då kan man välja att benämna den som körd trots att den inte är trygg/invand med uppgiften.

Det kanske visar sig att den är väldigt välkörd men det kan lika gärna sluta i katastrof... Som tidigare skrivits, PROVA hästen ordentligt, lägg märke till allt runt omkring körningen, bilda dig en egen uppfattning. Det brukas synas direkt hästen närmar sig skaklarna om det är nåt att satsa på eller ej. Känns det tveksamt så försök hitta en annan häst som kanske är körd "på säkare källor" och som är igång med körningen regelbundet. Det lönar sig i längden. Men det skadar aldrig att åka och kolla, du blir alltid en erfarenhet rikare. Lycka till!:)

Lita aldrig på en "gammal" uppgift.

Är körningen viktig så be att få hästen på prov eller foder först, eller kolla så mkt du kan innan/ leta efter en annan häst. :idea:

Lycka till :) och skriv sen vad du köpt.

Vi hoppade över det där med enligt uppgift körd och åkte och tittade på en häst där dom verkligen kunde visa den körd....och vilken häst!!
Ett 9-årigt polskt halvblod, hon var hur fin som helst. Nu ska hon bara gå igenom besiktningen, så jag "ropar inte hej" ännu. Håll tummarna för oss!!

ÅHHH!!!! Spännande!!! Du måste höra av dig så fort ni vet något. Håller tummarna :bump:

Vad roligt, klart vi håller tummarna att besiktingen är UA:)

Här är vår nya körhäst. Ett polskt halvblodssto på 9 år. Hon heter Gracja, men vi kanske kommer på något bättre att kalla henne för.
Hon behöver en lite mer muskler här och där, men det blir nog bra när hon är färdig.
HstochVagn066.jpg

HstochVagn065.jpg

Det var inte så bra bilder precis, men damen i fråga ville inte ställa upp på bild :D så jag får väl komma med fler sen. Kanske kan få till någon körbild, när hon har kommit till ro här så vi kan ut och köra.

aaah, grattis!! och ja klart vi vill se körbilder :)

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
8
· Visningar
202
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 849
Senast: morgaine
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
978
Senast: tomte
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 491
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar