Häst som dricker för lite

Youmeoh

Trådstartare
Jag tycker att min häst har börjat dricka alldeles för lite på senaste tiden. Vattenhinken har han knappt rört på nätterna (förut behövdes en och en halv hink)
I hagen har jag inte så stor koll eftersom dom är två st. i samma hage som ska ha vatten, men jag har inte sett honom dricka där heller.

Nån som har några tips?
Just nu har jag lite salt i fodret (en tsk ungefär) så han ska bli lite törstigare och därmed dricka. Det har fungerat lite grann, nu syns det i alla fall att nivån har sjukit lite.
Har även funderat på att ge honom citron eftersom det också ska vara bra.

Håller det i sig en längre period måste jag ju nästan ringa vet. :crazy:

Sv: Häst som dricker för lite

Jag tycker att min häst har börjat dricka alldeles för lite på senaste tiden. Vattenhinken har han knappt rört på nätterna (förut behövdes en och en halv hink)
I hagen har jag inte så stor koll eftersom dom är två st. i samma hage som ska ha vatten, men jag har inte sett honom dricka där heller.

Nån som har några tips?
Just nu har jag lite salt i fodret (en tsk ungefär) så han ska bli lite törstigare och därmed dricka. Det har fungerat lite grann, nu syns det i alla fall att nivån har sjukit lite.
Har även funderat på att ge honom citron eftersom det också ska vara bra.

Håller det i sig en längre period måste jag ju nästan ringa vet. :crazy:

Testa att hälla betforvatten eller melass i vattenhinken. Det blir lite sött o gott och har "lurat" många hästar att dricka. Viktigt att de dricker som de ska så de inte drar på sig kolik och annat skräp..

Lycka till!

Betfor har jag funderat på, men det finns inget i stallet och jag har verkligen inte pengar just nu för att åka och köpa en hel säck :crazy:
Så gärna lite andra alternativ. Ska fråga veterinären också när han kommer om hur jag kan göra

Lite koncentrerad äppeljuice kan funka i vissa fall.
Inte lika dyrt som en hel betforsäck!

Att tillsätta salt är inte så finurligt. Det är ju inte så att saltet bara ökar törsten. När saltkoncentrationen höjs arbetar njurarna för att utsöndra överskottet. Detta sker med urinen -> större mängd urin -> hästen måste dricka mer. Du ökar alltså genomflödet, inte "vätskehalten" i hästen. Om hästen dessutom vägrar att dricka ändå ökar du bara på dehydreringen (uttorkningen).

Om du misstänker att hästen får i sig för lite vätska kan du ta kontakt med en veterinär. En klinisk undersökning avslöjar snabbt om hästen lider av uttorkning. Vid tveksamhet kan ett blodprov avgöra.
Kontrollera först om hästen inte dricker i hagen. Förmodligen är så fallet och då är det inget problem.

Kanske är hinken inte så fräsch? Eller drickvänlig. Har ni bytt?

Ibland när det är mycket vatten dricker hästarna ur "bäcken" som bildas i hagen istället för vattenkaren. Det är en bit bort i hagen så jag undrade också lite innan jag kom på det. Men det är ju märkligt om h*n inte dricker på natten heller.

Djur upplever törst beroende på saltkoncentrationen i extracellulärvätskan (all vätska som inte finns i celler). Om koncentrationen ökar skickas signaler till törstcentrum och individen känner törst. Om koncentrationen blir för låg kissar man istället ut extra mycket vatten för att återställa balansen eftersom en felaktig saltkoncentration är mycket farlig.

Om din häst lider av saltbrist och därför inte vill dricka eftersom saltkoncentrationen redan är låg kan det hjälpa att tillsätta lite salt. Hästar kan ibland få natriumbrist, men om din häst har tillgång till en saltsten bör detta inte vara problemet.
Det är av denna anledning man bör tillsätta svettersättning (salter) i vattnet när hästen har jobbat hårt och förlorat salt genom svettning, för annars kan den inte ta upp vattnet utan njurarna bara skickar ut det igen för att bibehålla saltkoncentrationen.

Om hästen inte har saltbrist utan väljer att inte dricka av någon annan anledning gör du bara saken värre genom att ge salt eftersom hästen då med största säkerhet har en saltkoncentration som lätt blir för hög pga det låga vätskeintaget. Visserligen kan hästen lätt göra sig av med överskottssalt över njurarna, men saltet drar även med sig lite vatten som hästen skulle ha behövt behålla.

Du kan ganska enkelt testa om hästen har svår vätskebrist genom att nypa tag i skinnet och sedan släppa. Går huden inte omedelbart tillbaka till ursprungsläget kan hästen vara uttorkad och då bör du genast kontakta veterinär. Är du det minsta osäker på hur du kontrollerar detta bör du kontakta veterinär ändå. Annars skulle jag ta reda på exakt hur mycket hästen dricker per dygn och därefter kontakta veterinär om intaget är för lågt.

Lycka till!

du har redan fått bra svar och även detta med hur mkt behov osv häst har av vatten.

De effektivaste jag varit med om är att hälla melass i vattnet, dom dricker som tusan och pissar som bara den .

Lycka till

Hinken diskas varje dag och vatten byts också då, så den är alltid ren.

skogsridmulle: Vi har inga sånna bäckar i vår hage, utan enda stället dom kan få i sig vatten är från vattenbaljan. Även där byts vattnet varje dag.

Saltet har som sagt gett lite effekt, han har börjat dricka lite om nätterna, om dagarna är det fortfarande oförändrat vad jag kan se.
Ska kanske prova äppeljucien.

Saltet har som sagt gett lite effekt, han har börjat dricka lite om nätterna, om dagarna är det fortfarande oförändrat vad jag kan se.
Ska kanske prova äppeljucien.

Men som sagts redan så ökar det ofta bara genomströmningen av vatten, dvs hästen kissar ut det extra vattnet den dricker när den måste göra sig av med saltet, så du gör helt rätt i att testa något annat.

Låter urbota korkat, men vad är det för färg på hinken?
Mörk?
Byt till en ljus hink, och se vad som händer.
Finns hästar som dricker betydligt bättre ur en ljus hink.
(fråga mig inte varför, det har jag glömt, har nåt med gamla instinkter o göra.. :p)

Annars, släng i äpplen i hinken, äpplen flyter, och de är knepiga o få tag i, om man inte dricker upp vattnet först. :angel:
Se till att hinken inte går och välta bara, blir så blött så. :D

Lycka till.

Människors ekonomi kan vara både upp och ner. Om TS inte har råd med det just exakt nu kanske beror på något vi inte vet om, (taget ur liften) TS andra häst kanske har varit inlagd på djursjukhus under sex veckors tid och plockat alla hennes ören ur sparkonton, vänners plånböcker och föräldrars sparkonton. Man vet aldrig.
Har du aldrig haft det knapert?

*Var snälla mot era medmänniskor. *

Har man inte ens råd att köpa en säck betfor för 100 spänn, kanske man inte borde ha häst :crazy:

Jag har precis köpt hem både hö, protein och havre, betalat hovslagare och vaccination, så nej, pengarna räcker inte till en säck betfor.
Eller jag kanske inte borde ha häst :smirk:

Låter urbota korkat, men vad är det för färg på hinken?
Mörk?
Byt till en ljus hink, och se vad som händer.
Finns hästar som dricker betydligt bättre ur en ljus hink.
(fråga mig inte varför, det har jag glömt, har nåt med gamla instinkter o göra.. :p)

Han har haft två hinkar i boxen, en vit och en svart och har inte rört någon av dom spec. mycket

Testa äppel metoden idag då. ;)

Fungerar inte ens det tycker jag faktiskt att du ska ringa till vet och rådfråga. :(
Lycka till och hoppas pållen inte blir dålig..

:Edit, testa o ställ in typ fyra hinkar med olika vatten nivå, en med kanske bara á 7-10 cm vatten i, med två tre äpplen i hinken, nästa hink dubblet så mycket vatten och äpplen osvosv.
Skär sönder något äpple i varje hink, så det luktar extra mumma.

off on topic, Sambo hade en arab(gallopör) som inte drack annat vatten än det hemifrån, och det tog dem ett tag innan de kom på just varför ha inte ville dricka när han var på tävlingar.. Knepigt och transportera en häst 30 mil och vara borta i två dagar+ hård tävling utan en vattendroppe...
När de väl kom på att han inte gillade annat vatten, löste de enkelt med dunkar med hemmavatten som de tog med sig. Hästar är knasiga, fasst å andra sidan-det är människor med. *hihi*

Senast ändrad:

Hej. Du har redan fått bra tips av de andra men jag tänkte på en helt annan sak: Har något ändrats beträffande hur mycket grovfoder hästen har tillgång på under natten?

Dvs har hästen t ex stått på halm innan men nu står han på spån/torv etc?

Om hästen t ex får tillgång till mycket mindre grovfoder så kanske den dricker mindre? :)

Nej, inte vad jag kan komma på nu. Ändrade iofs grovfodergivan redan i höstas, men det borde väl ha börjat redan då om det beror på det? :confused:
Ska iaf prova äpplena idag och om inte det funkar ska jag prata med veterinären.
Kollade igenom han igår och han visar inga som helst tecken på uttorkning än, men det är ju ändå inte bra att han dricker på tok för lite.

ja men då är det ju en annan situation..
det finns ju faktist dom som inte prioriterar sin häst och då borde man inte ha häst.

Sorry ska nog ta reda på mer fakta först.

Har också en som inte dricker så mycket som jag skulle vilja...
Han är annars ok och vissa dagar dricker han helt ok men ibland är vattenhinken helt orörd på morgonen:confused:
Tyvärr kan jag inte ge dig nåt bra tips,du har fått många bra men inga av dem har heller funkat på min ponny.Knasiga hästar....
skulle då isåfall vara ljummet vatten,det brukar funka ibland:)
Fjordingkompisen kan suga i sig 10-15 liter ljummet vatten på en gång.Men så pissar han därefter också:crazy::D

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 305
Senast: Blyger
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka